Bezpieczny wypoczynek nad jeziorem

Bezpieczny wypoczynek nad jeziorem

Wypoczynek nad jeziorem lub innym, słodkowodnym kąpieliskiem to opcja relaksu wybierana rokrocznie przez miliony Polaków. Niestety, wielu z nich zapomina o podstawowych zasadach bezpiecznego zachowania przy akwenach. O czym pamiętać powinien senior, który postanowi zaznać ochłody nad jeziornym brzegiem?

  1. O ile jest to możliwe, zaleca się wybieranie strzeżonych kąpielisk. W razie potrzeby, można na nich uzyskać profesjonalną pomoc wykwalifikowanego ratownika. Już podczas wstępu na taki teren należy zwrócić uwagę na flagę, która powinna być wywieszona na maszcie. Informuje ona o dostępności kąpieliska. Jeśli jest biała, jest ono otwarte. Czerwień oznacza zakaz kąpieli. Przy wejściu na kąpielisko strzeżone należy też uważnie przeczytać tablicę informacyjną z regulaminem. Jeszcze przed wyjściem z domu warto natomiast poznać uniwersalne znaki informacyjne wykorzystywane nad akwenami. Można je znaleźć np. na stronie WOPR.
  2. Przy wejściu na kąpielisko niestrzeżone należy pamiętać o wyjątkowej ostrożności przed każdym krokiem stawianym w wodzie. Nie ma pewności, że dno zbiornika jest równe. Mogą występować w nim nagłe spady, a dno może okazać się niebezpiecznie kamieniste lub grząskie. Także nadmiar wodorostów może być groźny, gdyż z łatwością oplątują one nogi i utrudniają utrzymanie się na powierzchni. Dobrze jest też poszukać informacji o stopniu czystości wód w takim miejscu, by uniknąć podrażnień, infekcji bakteryjnych i reakcji alergicznych powodowanych np. przez sinice.
  3. Nad wodę nie należy wybierać się przed godziną 15:00. Nawet, jeśli czujemy się wyśmienicie w prażącym słońcu, kilkanaście minut później możemy być przegrzani. Dlatego najlepiej wybierać się nad kąpielisko w godzinach poobiednich. Zdecydowanie warto zabrać ze sobą parasol przeciwsłoneczny lub chociaż duży, letni kapelusz, który ochroni głowę przed bezpośrednim działaniem słońca. Nawet decydując się na kąpiel, dobrze jest mieć nakrycie głowy.
  4. Nie wolno wchodzić do wody zbyt chłodnej. Za jej minimalną temperaturę uznaje się 18 C. Poza tym, nawet do cieplejszej wody nie powinno się wchodzić zbyt rozgrzanym. O ile młode organizmy mogą się w ten sposób hartować, to jednak w pewnym wieku taka różnica temperatur stanowi ryzyko dla układu krążenia. Najlepszym wyjściem jest stopniowe zanurzanie się w wodzie.
  5. Słońce nad wodą i w wodzie jest praktycznie tak samo intensywne, dlatego stosowanie kremów z filtrem UV jest obowiązkowe! Koniecznie trzeba pamiętać, że przy dłuższym pobycie na słońcu, należy co jakiś czas kremować się ponownie. Ponadto warto mieć na uwadze, że ekspozycja na promienie słoneczne powinna być ograniczona. Zbyt długie przebywanie w upale ma wiele negatywnych skutków zdrowotnych, a nawet grozi śmiercią.
  6. Odradza się wchodzenia do wody zarówno po posiłku, jak i na czczo. Pływanie wymaga sporej siły, dlatego przed jego rozpoczęciem potrzeba energii dostarczanej w pożywieniu. Niemniej, po jedzeniu organizm musi mieć czas na strawienie pokarmu. Zbyt syty człowiek staje się senny i ociężały, co dodatkowo ogranicza jego możliwości wydolnościowe.
  7. Nigdy nie należy wchodzić do wody po alkoholu. Osłabia on percepcję i czujność oraz spowalnia procesy decyzyjne. Może również sprzyjać osłabieniu organizmu, a nawet prowadzić do brawury, która bywa największym zagrożeniem.


« (Poprzedni artykuł)



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *