Jarmuż

Jarmuż

Jarmuż to zdrowe, zielone warzywo, które zostało okrzyknięte wielką rewolucją w diecie XXI wieku. Jego właściwości odżywcze i zdrowotne są nieocenione, dlatego warto się na niego skusić, szczególnie w okresie zimowym.

Jarmuż – skąd się wywodzi i czym jest?

Jarmuż zaliczamy do rodziny roślin kapustnych. Jadano go już w okresie starożytnym. Jego długie, ciemnozielone liście posiadają bardzo specyficzną, pofałdowaną strukturę. Jest to warzywo zimowe, gdyż pojawia się po pierwszych przymrozkach, wówczas to liście nabierają łagodnego smaku.  Jarmuż posiada wiele odmian i rodzajów, a jego zbiory zaczynają się późną jesienią, aż do wiosny.

Jakie cenne właściwości skrywa w sobie jarmuż?

Jarmuż jest bardzo nisko kaloryczny. Jego liście są bogate w błonnik, lecz nie zawierają tłuszczu. 100 gram tego zielonego cuda ma zaledwie30 kcal. Poza tym zawiera on mnóstwo żelaza, witaminy K, która działa jak tarcza antynowotworowa, poprawia krzepliwość krwi oraz pomaga w mineralizacji kośćca. Jarmuż, to także źródło naturalnej witaminy C, dzięki której cieszymy się dobrą odpornością oraz mamy prawidłowy metabolizm. Jeśli ktoś narzeka na problemy ze wzrokiem, to powinien koniecznie sięgnąć po to warzywo, gdyż w swym składzie odżywczym zawiera także witaminę A, która odpowiada za prawidłowe widzenie, szczególnie po zmroku, a także wpływa na ładny wygląd naszej cery, włosów i paznokci. Jarmuż przeciwdziała osteoporozie, wspomaga układ krążenia oraz obniża zły cholesterol. Choć to zdrowe warzywo osoby z problemami tarczycowymi powinny go unikać – zaburza jej działanie.

Z czym go podawać?

Najlepiej spożywać go w formie surowej, jako zielony dodatek do sałatki owocowej lub warzywnej, z dodatkiem sera np. feta czy koziego. Jarmuż pokropiony oliwią z oliwek, z dodatkiem cytryny oraz ulubionych przypraw i suszonych pomidorów może stanowić świetne uzupełnienie do kolacji, składającej się z chudej ryby czy filetu drobiowego. Można także przygotować z niego chipsy, smażone na oliwie z oliwek. Furorę robią zielone koktajle z dodatkiem jarmużu, do których wrzucamy ulubione warzywa i owoce.

Jarmuż, niezależnie od formy podania, jest bardzo pyszny, zdrowy i nie zawiera wielu kalorii. Świetnie sprawdzi się u osób, które pragną zrzucić kilka zbędnych kilogramów.

 

 



« (Poprzedni artykuł)
(Następny artykuł) »



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *