Jedzmy ziemniaki

jedzmy ziemniaki

Naukowcy obalili mit, który odstraszał nas przez całe dziesięciolecia od spożywania tego wartościowego warzywa – ziemniaki nie mają dużo kalorii a są bardzo wartościowe, więc jedzmy ziemniaki.

Dwa ziemniaki średniej wielkości (około 100g) mają wartość energetyczną równą zaledwie 60-70 kcal. Wynika z tego, że zawierają mniej kalorii niż banany, które dla porównania, w 100g mają 88 kcal. Ziemniaki były uznawane za wyjątkowo kaloryczne głównie z powodu dodatków z jakimi są spożywane. Warzywa te często są podawane z ciężkimi, tłustymi i zagęszczanymi mąką sosami lub przygotowywane są w postaci puree z dużą ilością masła i tłustym mlekiem.

Do tego panierowany w bułce i jajku schabowy i na przykład kapusta z zasmażką i mamy wyjątkowo ciężkostrawny i energetycznie bogaty posiłek, z ziemniakiem, który nic tu nie zawinił.

Jedzmy ziemniaki, ponieważ nie są tuczące a mają wiele wartościowych dla zdrowia składników

Mimo złego towarzystwa na talerzu sam ziemniak jest niezwykle wartościowym warzywem. To cenne źródło skrobi, która rozkłada się powoli w organizmie zmieniając w glukozę, dostarczającą energii komórkom ciała. Ziemniaki są doskonałe dla osób chcących zrzucić kilogramy nadwagi, ponieważ są powoli trawione, powodują uczucie sytości przez dłuższy czas. Zawierają również dużą ilość błonnika, który reguluje proces trawienia.

Ziemniaki to bogate źródło witamin, takich jak C, A, E oraz witamin z grupy B (tiamina, ryboflawina, niacyna, pirydoksyna).  To pospolite warzywo wspiera pracę układu krążenia i serca dzięki dużej zawartości potasu, który obniża ciśnienie krwi. W składzie ziemniaków znajdziemy również magnez skutecznie tonizujący układ nerwowy, wapń wspomagający układ kostny oraz fosfor, żelazo, cynk, miedź czy mangan. To źródło cennego białka w postaci roślinnej.

Ziemniaki doskonale sprawdzą się w diecie osób z nadciśnieniem, ponieważ zawierają bardzo mało sodu. W ich składzie naukowcy wykryli związki o nazwie kukoaminy, które odpowiadają za obniżanie ciśnienia krwi. Badania wykazały, że związków tych jest znacznie więcej w ziemniakach poddanych gotowaniu. Osoby chore na cukrzycę mogą również bez obaw spożywać ziemniaki, ponieważ skrobia w nich zawarta wchłania się stopniowo, co nie wymaga zbyt dużych dawek insuliny. Jednak należy pamiętać, że najniższy indeks glikemiczny mają ziemniaki z wody, wyższy gotowane na parze, a najwyższy te pieczone.

Ugotowane ziemniaki są lekkostrawne, więc doskonale nadają się dla osób, u których występują problemy związane z funkcjonowaniem układu pokarmowego. Błonnik, znajdujący się w dużej ilości w tym warzywie, działa skutecznie przy zaparciach i zgadze.

Najlepsze ziemniaki są na pewno te młode, które posiadają najwięcej witaminy C. Dostępnych jest wiele odmian ziemniaków, ale wszystkie mają podobną ilość składników odżywczych. Młode ziemniaki należy obierać cienko, natomiast stare znacznie grubiej, zwracając uwagę na ich kolor pod skórką i oznaki kiełkowania. Zielonych ziemniaków i  wyraźnie kiełkujących nie należy spożywać, ponieważ powstaje w nich szkodliwa dla zdrowia solanina.

Ziemniaki mają najwięcej wartości, gdy gotowane są w mundurkach, pieczone lub wrzucane do wrzątku. Warzywa należy obierać tuż przed obróbką termiczną i nie pozostawiać na długo w wodzie.

Młodych ziemniaków nie należy obierać tak, jak starych. Wystarczy je dobrze namoczyć w wodzie a następnie wyczyścić porządnie ostrą szczoteczką z wierzchniej warstwy cienkiej skórki. Tak przygotowane do gotowania będa zwierały więcej swoich cennych właściwości i na pewno będą lepiej smakowały.

Lato to sezon na młode ziemniaki, więc jedzmy ziemniaki, podane ze  świeżym koperkiem i zsiadłym mlekiem, wspominając smaki młodości. Jak widać nasze babcie, które nas tym karmiły, wiedziały dobrze, co jest dla nas zdrowe.

 



(Następny artykuł) »



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *