Walka z otyłością u seniora

Walka z otyłością u seniora

Problem otyłości dotyczy zarówno osób młodych, jak i starszych, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Otyłość, która występuje u osoby w podeszłym wieku, niesie ze sobą dodatkowe choroby i trudności. U seniorów bardzo trudno pozbyć jest się dodatkowych kilogramów, zwłaszcza ze względu na małą aktywność fizyczną, przyjmowanie leków i złe nawyki żywieniowe. Osoby otyłe są także dużym wyzwaniem dla opiekunów, zwłaszcza jeśli senior jest osobą leżącą lub ma problemy z przemieszczaniem się.

Odpowiednia masa ciała – zdrowie i komfort

Osoba starsza, która walczy z nadwagą, jest ciężka do współpracy. Zwykła pomoc w poruszaniu się lub przebieraniu zaczyna stanowić naprawdę duży problem dla opiekuna. Senior dbający o swoją wagę nie ma tak dużo kłopotów ze zdrowiem, a komfort pracy opiekuna jest dużo lepszy i lżejszy.

Od zawsze wiadomo, że najlepiej zapobiegać niż leczyć. Dbanie o zdrowe odżywianie, systematyczna aktywność fizyczna dostosowana do zdrowia seniora oraz włączenie do menu więcej warzyw i owoców to podstawowa profilaktyka, jeśli chodzi o otyłość.

Odchudzamy seniora!

Na początek, aby nie stawiać przed seniorem radykalnych wyzwań i nie wprowadzać zbyt wiele zmian, należy usunąć z diety słodycze, przekąski, sól, żywność przetworzoną, desery. Małymi krokami można ograniczać słodzenie kawy oraz herbaty, a wszystkie niezdrowe soki i napoje gazowane zastąpić wodą. Zmiana tak niewielu nawyków może przynieść ogromne skutki! Wraz z biegiem czasu  i dostosowywaniem się seniora do lepszego odżywiania można zrezygnować z białego pieczywa i zastąpić je pełnoziarnistym. Pilnuj, aby senior jadał częściej, a mniejsze porcje. Zamiast ziemniaków do chudego mięsa lepiej podać jest warzywa, a jeśli to za mało – można dołożyć ryż lub kasze. Jeśli osoba starsza posiada na tyle siły i jest sprawna, warto zachęcać ją do aktywności fizycznej. Wystarczy 30-minutowy spacer każdego dnia, aby senior poczuł się lepiej, a kilogramy szybciej spadały.

Zawsze przy otyłości należy brać pod uwagę jej skutki. Osoby po 65. roku życia, które są otyłe, częściej chorują na nadciśnienie tętnicze, miażdżycę, a nawet depresję! Każdy nadmierny i dodatkowy kilogram jest dużym obciążeniem dla starych kości oraz stawów, co prowadzi do zwyrodnień. Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej opisane aspekty, warto dbać o zdrową dietę dla seniora.

 






Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *