Błędy medyczne są poważnym zagrożeniem dla zdrowia i życia pacjenta. Według nieoficjalnych danych, w Polsce co roku około 40 tys. osób zostaje poszkodowanych w ich rezultacie. Tylko nieliczni starają się o należne im świadczenia w postaci odszkodowania, zadośćuczynienia czy renty.
Jak udowodnić, że popełniono błąd i o jakie świadczenia można się starać, wyjaśniają specjaliści z Europejskiego Centrum Prawnego w Krakowie, którzy na co dzień pomagają osobom poszkodowanym w sprawach medycznych.
Jakie są najczęstsze błędy medyczne?
Na początku koniecznym jest wyjaśnienie czym tak naprawdę jest błąd w sztuce lekarskiej. Zaznaczyć bowiem trzeba, że pojęcie to nie doczekało się jak dotąd powszechnie uznanej definicji. Błąd medyczny można określić jako nieprawidłowe działanie w zakresie diagnozy, terapii i opieki.
Najczęstsze błędy są związane z porodem. Niewykonanie we właściwym czasie ciecia cesarskiego skutkuje często bardzo poważnymi następstwami w postaci kalectwa dziecka. Pozostawienie w jamie macicy resztek po-porodowych stwarza zagrożenie dla życia matki. Nie rozpoznanie na czas wad wrodzonych noworodka skutkuje poważnymi następstwami, stwarzając zagrożenie dla jego życia i zdrowia.
Nagminne są przypadki zakażenia pacjentów w trakcie pobytu w szpitalu lub podczas badań i zabiegów w warunkach ambulatoryjnych. Dotyczy to w szczególności zakażenia ran, co najczęściej ma przyczynę w użyciu źle wysterylizowanych narzędzi podczas operacji lub braku odpowiedniej higieny personelu medycznego. Przerażające jest, że w polskich szpitala średnio 1 na 10 pacjentów ulega zakażeniu, które może objawiać się jako „zwykłe” przeziębienie, zapalenie płuc , stanowić przyczynę złego gojenia się ran chirurgicznych, przewlekłego zapalenia wątroby itp. W skrajnych przypadkach prowadzi do zakażenia krwi, tzw. sepsy i śmierci.
Wielu pacjentów zgłasza się również z problemami natury ortopedycznej, po źle wykonanych zabiegach złożenia kończyn górnych i dolnych.
Problemem też są odleżyny, które przy prawidłowo sprawowanej opiece w ogóle nie powinny wystąpić. Dotyczy to nie tylko szpitalu, ale też innych placówek opiekuńczych. Przykładów można by mnożyć niestety jeszcze bardzo wiele…
Czy trudno jest udowodnić błąd medyczny?
Ocena, czy doszło do popełnienia błędu nie zawsze jest łatwa. Trzeba rozróżnić pogorszenie zdrowia które jest skutkiem zwykłego rozwoju choroby od pogorszenia zawinionego przez czynniki zewnętrzne. Niewątpliwie konieczne jest zgromadzenie możliwie kompletnej dokumentacji medycznej i zasięgnięcie opinii innego specjalisty, czyli innymi słowy odpowiednie przygotowanie się do podjęcia działań na gruncie prawnym.
Czy błąd medyczny może ulec przedawnieniu?
Tak, jak najbardziej. Pacjent, który został poszkodowany w wyniku błędu medycznego co do zasady ma trzy lata na zgłoszenie swojej szkody i staranie się o należne mu z tego tytułu świadczenia. Co prawda moment od którego termin ten może być liczony jest różny, jednak zdecydowanie upływ czasu w tym przypadku działa na naszą niekorzyść.
Czego możemy się domagać, jeśli zostaliśmy poszkodowani w wyniku błędu medycznego?
Pacjent może się starać o zadośćuczynienie za krzywdę , np. za ból i cierpienia czy uszczerbek na zdrowiu. Może się też ubiegać o odszkodowanie za straty materialne, jakie poniósł, m.in. utratę pracy, wydatki związane z dojazdem do lekarzy, na rehabilitację, z wykonaniem badań, rachunkami za wizyty u specjalistów, zakup sprzętu medycznego, koszty przystosowania mieszkania, tj. dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych itd. Pacjent może również domagać się renty, jeśli nastąpiło pogorszenie jego sytuacji życiowej, czyli w skutek zdarzenia medycznego zmniejszyły się jego zarobki lub zwiększyły stałe koszty utrzymania. Renta ta jest wypłacana niezależnie od świadczeń z ZUS, ma za zadanie wyrównać różnicę w sytuacji finansowej.
Zauważalna jest tendencja do przyznawania przez sądy coraz wyższych świadczeń, stąd też często pacjenci nie decydują się na przyznawane przez Wojewódzkie Komisje odszkodowania, gdyż tam występuje ustawowy limit 100.000 zł, a i tak proponowane kwoty są z reguły niższe.
Dlaczego warto zwrócić się o pomoc do kancelarii prawnej?
Niewątpliwie w tego typu sprawach wskazana jest fachowa pomoc kancelarii prawnej. Poszkodowany pacjent mający za przeciwnika szpital lub towarzystwo ubezpieczeniowe wyposażone w sztab prawników, często już na początku napotyka na szereg trudności. Prowadzenie tych spraw wymaga bowiem wiedzy nie tylko prawnej ale i medycznej. Pacjentowi trudno jest samemu określić nawet wysokość uszczerbku na zdrowiu, co jest punktem wyjścia do ustalenia kwoty o jaką w danej sprawie należy występować. Jeśli konieczne okaże się postępowanie sądowe, bardzo ważne jest chociażby prawidłowe sporządzenie pozwu, a potem umiejętne prowadzenie postępowania, w szczególności polemika z opiniami biegłych sądowych.
Nasza kancelaria ma spore doświadczenie w prowadzeniu spraw medycznych, wiemy że odszkodowanie nie przywróci zdrowia ale może bardzo istotnie poprawić jakość życia osoby schorowanej, która na co dzień wymaga opieki.
Więcej informacji można uzyskać: Europejskie Centrum Prawne ul. Kielecka 22/4 31-523 Kraków tel. (12) 418-40-04 lub 796-525-515, email: info@euro-plan.pl