Barwniki pełne zdrowia – rośliny zielone

Barwniki pełne zdrowia – rośliny zielone

Za zieloną barwę roślin odpowiada chlorofil, nie oznacza to jednak, że nie mają one innych wartości odżywczych. Jakie właściwości wykazują rośliny o zielonej barwie? Kiedy warto zwiększyć ich ilość w diecie i jaki mają wpływ na organizm?

Zieloną barwę rośliny zawdzięczają substancji o nazwie chlorofil. Związek ten odpowiada w roślinach za prawidłowy proces fotosyntezy. Zapewne pamiętamy z lekcji biologii, że to właśnie za sprawą chlorofilu światło słoneczne przetwarzane jest na energię potrzebną do wzrostu roślin, a  efektem ubocznym jest… tlen, dzięki któremu żyjemy.

Poza chlorofilem rośliny zielone zawierają także wiele innych związków, takich jak antocyjany i karotenoidy. Ich mocne barwy są jedynie maskowane przez chlorofil, ale nie zmniejsza to ich dobroczynnego wpływu na organizm.

Działanie chlorofilu

Rośliny zielone, głównie liście wielu ziół, mają zdolność do naturalnego detoksu, a dokładniej:

  • Chlorofil jest źródłem naturalnych azotanów, które wykazują zdolność do oczyszczania organizmu. Wiąże się z metalami ciężkimi i wspomaga ich usuwanie. Działanie takie jest szczególnie korzystne dla osób przebywających na diecie oraz chcących utrzymać prawidłową masę ciała.
  • Chlorofil neutralizuje nieprzyjemne zapachy powstające w wyniku fermentacji resztek pokarmowych. Stosując dietę bogatą w rośliny zielone możemy zyskać świeży oddech.
  • Ponadto duże ilości zielonych roślin, a tym samym chlorofilu, usprawniają trawienie, wspomagają naturalną florę bakteryjną, zapobiegają zaparciom i wzdęciom.
  • Chlorofil wspiera także pracę wątroby poprzez działanie oczyszczające, co może zapobiegać chorobom nowotworowym tego narządu.

Niektóre badania sugerują, że chlorofil wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Może wiązać się ze szkodliwymi substancjami rakotwórczymi (np. dymem tytoniowym) i usuwać je z organizmu zanim zdążą dotrzeć do tkanek narażonych na ryzyko rozwoju nowotworu.

Istotnym działaniem chlorofilu są właściwości przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, a nawet przeciwgrzybicze. Owoce i warzywa o zielonej barwie wpływają korzystnie na układ odpornościowy, pomagają w zwalczaniu infekcji oraz dostarczają wielu wartościowych związków, takich jak: witamina K, żelazo, magnez, potas, miedź.

Źródło chlorofilu to wszystkie zielone warzywa i owoce, np.: szpinak, kapusta, brokuły, jarmuż, sałata, rzeżucha, trawa pszeniczna i jęczmienna; a także liście ziół.

 

 

 

Piśmiennictwo:

https://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/phytochemicals/chlorophyll-chlorophyllin






Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *