Chwyty marketingowe stosowane na sklepowych półkach

Hasła reklamowe, promocje, ułożenie towarów na sklepowych półkach, a nawet kuszenie zapachem – to zaledwie kilka chwytów marketingowych stosowanych przez sprzedawców. Udając się na zakupy do supermarketu często wracamy z pełnym koszykiem produktów, a część z nich wcale nie jest nam potrzebna. Zobacz, jakie triki najczęściej stosuje się sklepach.

 

Piękna i kusząca ekspozycja – co się za tym kryje?

Wybór towarów spożywczych najczęściej kierujemy wzrokiem i odczuciami. Im bardziej atrakcyjnie i kolorowo wyglądają sklepowe półki, tym większą uwagę na nie kierujemy. Wchodząc do supermarketów zwykle w pierwszej kolejności zauważamy towary ułożone grupowo, czyli tzw. stosy. Napoje ułożone w zgrzewkach, cały rząd mleka w promocyjnej cenie, czy kolorowo oznakowane batony zwykle są jednak produktami, które albo nie cieszą się dużym zainteresowaniem, albo mają krótką datę ważności.

Kupując towary ustawione grupowo i oznaczone promocyjną ceną warto w pierwszej kolejności sprawdzić ich datę ważności. Jeśli termin przydatności jest krótki, musimy się zastanowić, czy zdążymy wykorzystać dany produkt przed jego upływem.

,,Promocyjna” cena jest kolejnym zagadnieniem, jakiemu warto się przyjrzeć. Jeśli na sklepowej półce widzimy informację o promocji, warto sprawdzić, czy faktycznie cena została obniżona, czy może jednak zawyżono pierwotną wartość produktu. Często produkt objęty ceną promocyjną w danym sklepie w rzeczywistości jest tańszy w innym punkcie.

 

To co w sklepie widzimy, może być najdroższe

Rozglądając się po sklepowych półkach warto poszerzyć pole widzenia zwracając uwagę na dolne półki. Sprzedawcy najczęściej układają produkty w wyższych cenach na wprost, tak by były one na wyciągnięcie ręki. Natomiast produkty tańsze zwykle znajdują się na niższych poziomach, przez co są słabiej widoczne.

Co więcej, niekiedy produkty drogie znajdują się tuż nad tymi tańszymi. W konsekwencji z łatwością możemy pomylić cenę i wybrać produkt drogi, będąc przekonanymi, że kosztuje mniej. To samo dotyczy także produktów mniej popularnych, które rzadko się sprzedają. Produkty takie często są układane obok tych bardziej atrakcyjnych, niekiedy w pobliżu drogich.

Rzadko wybierane produkty często znajdziemy także przy kasie. Podczas stania w kolejce zwykle rozglądamy się na boki i znudzeni oczekiwaniem ulegamy pokusie wrzucenia do koszyka jeszcze jednego drobiazgu.

Nie tylko drobiazgi są lokowane w supermarketach w specjalny sposób. Tak naprawdę cały układ sklepowego towaru często jest precyzyjnie przemyślany. Owoce i warzywa znajdują się zwykle tuż przy wejściu. Dzięki temu ich świeży zapach i barwy kuszą nas od samego początku. Po pieczywo natomiast zwykle musimy przejść niemal cały sklep. Dzięki temu w poszukiwaniu interesującego nas produktu ,,przy okazji” widzimy inne towary i wkładamy je do koszyka.

Zakupy w dzisiejszych czasach nie należą do prostych, zwłaszcza dla osoby podatnej na manipulację. Pamiętajmy jednak, że grunt to rozsądek, a nie popadanie w skrajności. Promocje i obniżki cen naprawdę się zdarzają i nie warto odrzucać każdej reklamy. Przy odrobinie rozsądku zrobimy wartościowe zakupy i jednocześnie nie wydamy sporej sumy. Warto do sklepu wybierać się z wcześniej przygotowaną listą, co powinno wystarczyć do zrobienia przemyślanych zakupów.



(Następny artykuł) »



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *