Szukaj

Dobry klimat dla biznesu

O możliwościach i perspektywach inwestycji w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Częstochowie rozmawiali uczestnicy spotkania, które odbyło się w częstochowskim Parku Przemysłowo-Technologicznym.

Podczas zorganizowanej przez Agencję Rozwoju Regionalnego konferencji, z prezydentem Częstochowy Krzysztofem Matyjaszczykiem spotkali się przedstawiciele m.in.: Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL, Agencji Jones Lang LaSalle, firmy doradztwa personalnego Hays, przedsiębiorstwa TRW, a także władze częstochowskich uczelni wyższych i deweloperzy nieruchomości komercyjnych działających na rynku lokalnym. Uczestnicy rozmawiali na temat możliwości i warunków, koniecznych do spełnienia przez miasto, by zbudować potencjał i solidną ofertę dla inwestorów z sektora nowoczesnych usług biznesowych, takich jak firmy świadczące usługi outsourcingowe w zakresie usług finansowych, księgowych, IT, czy też badawczo-rozwojowych.

W czasie spotkania przedstawiono dotychczasowe inwestycje w sektorze usług biznesowych, jakie koordynowane są m.in. przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. – Polska ma dobre podstawy i doświadczenie w tworzeniu tego sektora, ale należy pamiętać, że do jego rozwoju potrzebne jest niezbędne zaplecze, jak np. baza lokalowa. Biurowce to jeden z podstawowych elementów, jeśli chodzi o lokowanie projektów biznesowych – podkreślił Rafał Szajewski, specjalista ds obsługi projektów inwestycyjnych PAIiIZ.

O tworzeniu najlepszego klimatu do współpracy między podmiotami w realizacji usług biznesowych mówił Paweł Panczyj, dyrektor zarządzający Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce ABSL, współtwórca m.in. sukcesu inwestycyjnego miasta Wrocławia. – Chcąc inwestować na danym terenie, zainteresowany zawsze będzie pytał o odpowiednie miejsce, kadrę i referencje. Ważne jest, by mieć dla niego unikatowe propozycje, które wpłyną na budowanie trwałej relacji – zaznaczył.

Jako przykład inwestycji w zakresie nowoczesnych usług biznesowych wskazano, uruchomione przez TRW w Częstochowie, centrum wspólnych usług finansowo-księgowych dla całej korporacji w Europie oraz Centrum Inżynieryjne Samochodowych Systemów Bezpieczeństwa, gdzie zatrudnionych jest łącznie ponad 300 pracowników, w tym absolwentów częstochowskich uczelni.

NOWOCZESNE USŁUGI BIZNESOWE W POLSCE

Zatrudnienie w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Polsce systematycznie wzrasta. W porównaniu do 2010 roku liczba pracowników centrów usług z kapitałem zagranicznym zwiększyła się o ponad 50% – z 72 tys. do 110 tys. Średni roczny wzrost zatrudnienia w skali kraju w kilkuletnim okresie (od 2008 roku) kształtował się na poziomie około 20%. Biorąc pod uwagę dotychczasowy, dynamiczny rozwój branży można szacować, że w 2014 roku liczba zatrudnionych w zagranicznych centrach usług biznesowych w Polsce wyniesie co najmniej 125 000 osób. W Polsce istnieje ponad 400 centrów usług z kapitałem zagranicznym, należących do prawie 300 inwestorów i zatrudniających 110 000 osób. W siedmiu głównych ośrodkach usług biznesowych (Kraków, Warszawa, Wrocław, Trójmiasto, Łódź, Aglomeracja Katowicka, Poznań) znajduje się ponad 80% wszystkich centrów usług z kapitałem zagranicznym. Skupiają 88% ogółu zatrudnienia w sektorze.

Centra usług z kapitałem zagranicznym:

·       centra usług wspólnych (SSC),

·       outsourcing procesów biznesowych (BPO),

·       outsourcing IT

·       centra badawczo-rozwojowe (R&D)

Polska jest zdecydowanym liderem pod względem wielkości zatrudnienia w sektorze nowoczesnych usług biznesowych (centra BPO, ITO, SSC, R&D) w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dotychczas w Polsce centra usług obsługują najczęściej podmioty z sektora finansowego, a następnie firmy zajmujące się produkcją towarów przemysłowych i konsumenckich oraz sektor technologii, telekomunikacji i usług konsumenckich (37%). Usługi wykonywane w centrach w Polsce świadczone są w 34 językach, najczęściej obsługuje się klientów w języku angielskim. Popularny jest także język niemiecki.

Podstawowym wymaganiem stawianym przed kandydatami, którzy chcą pracować w centrach nowoczesnych usług biznesowych, jest znajomość języków obcych. Znajomość angielskiego jest wymaganiem podstawowym, niezależnie od stanowiska, zaś bardzo często pracodawca oczekuje również tego, że pracownik będzie biegle władał drugim językiem.

Zachęty inwestycyjne dla Sektora Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce:

• ulgi podatkowe w Specjalnych Strefach Ekonomicznych (zwolnienie z podatku CIT)

• bezpośrednie dotacje rządowe na nową inwestycję/zatrudnienie (od 3,2 do 15,6 tys. PLN na 1 miejsce pracy)

• wsparcie działalności B+R (np. Program Badań Stosowanych) – dotacje do 65% kosztów B+R. Sektor jest jednym z sektorów priorytetowych polityki gospodarczej.