Częstochowski samorząd domaga się przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Częstochowa-Lubliniec. Radni przyjęli stanowisko w tej sprawie podczas ostatniej sesji.
W stanowisku skierowanym do władz Województwa Śląskiego – sejmiku i zarządu województwa, jak również do zarządu Kolei Śląskich Sp. z o.o, radni wyrazili zaniepokojenie, że w nowym rozkładzie jazdy pociągów na lata 2014/2015, który będzie obowiązywał od 14 grudnia br., nie zostaną ujęte połączenia relacji Częstochowa-Lubliniec-Częstochowa.
Pociągów tej relacji nie ma również w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy z uwagi na trwające na tym odcinku linii kolejowej prace modernizacyjne. Po ich zakończeniu kursujące tamtędy pociągi pasażerskie będą mogły rozwinąć większą prędkość (do 120 km/h), co pozwoli na skrócenie czasu podróży między miastami do 34 minut (szybciej o 10 minut niż przed remontem). Zdaniem częstochowskiego samorządu uczyni to podróż koleją jeszcze bardziej konkurencyjną w stosunku do komunikacji autobusowej i busowej.
Radni oraz prezydent miasta, który rekomendował Radzie Miasta to stanowisko, zwracają uwagę, że brak połączenia między Częstochową i Lublińcem już teraz utrudnia mieszkańcom okolicznych miejscowości dojazd do pracy i szkół, zmuszając ich do korzystania z innych, często bardziej kosztownych i mniej wygodnych, środków transportu.
Dlatego Rada Miasta Częstochowy, przyjmując z dezaprobatą plany nieuwzględnienia połączeń na tym odcinku w przyszłym rozkładzie jazdy, wnioskuje do władz Województwa Śląskiego – sejmiku i zarządu województwa, jak również do zarządu Kolei Śląskich Sp. z o.o. – o przywrócenie kursów na trasie Częstochowa-Lubliniec.
Swój protest w związku z czasowym zawieszeniem połączeń na linii nr 61 częstochowscy radni wyrazili już w grudniu 2013 r. Stałe pozbawienie połączenia kolejowego miejscowości położonych przy trakcie kolejowym Częstochowa-Lubliniec może – zdaniem częstochowskiego samorządu skutkować sukcesywną, cywilizacyjną degradacją tych miejsc, które zostaną trwale odcięte – w zakresie transportu kolejowego – nie tylko od najbliższych ośrodków miejskich, ale w konsekwencji – także od innych części kraju.
Rozumiejąc względy ekonomiczne i koszty związane z utrzymaniem linii, Rada Miasta Częstochowy zaakcentowała, że kolej to instytucja użyteczności publicznej, a linia Częstochowa-Lubliniec spełnia, oprócz praktycznych celów komunikacyjnych, ważne funkcje budowania i podtrzymywania więzi społecznych w obrębie północnego subregionu województwa śląskiego.
Samorząd miasta zaproponował w swoim stanowisku „aby w razie braku środków finansowych na uruchomienie większej liczby połączeń, przywrócone zostały przynajmniej poranne i popołudniowe kursy, umożliwiające dojazd i powrót ze szkół oraz zakładów pracy”.
W przypadku braku taboru na zabezpieczenie wspomnianych połączeń w spółce Koleje Śląskie, radni zaapelowali „o rozpatrzenie możliwości zawarcia umów z Oddziałami Przewozów Regionalnych Sp. z o.o. w Opolu i Łodzi. Umowy mogłyby dotyczyć przedłużenia połączeń relacji Opole-Lubliniec – do Częstochowy oraz Piotrków Trybunalski–Radomsko-Częstochowa – do Lublińca”.