Na Zamku w Cieszynie o. Mirosław Górkiewicz, paulin, w imieniu przeora Jasnej Góry odebrał nagrodę specjalną za system komunikacji wizualnej. Nagrodę tę przyznało Klasztorowi Jury w ramach dorocznego konkursu „Śląska Rzecz 2013”.
„Śląska Rzecz” to konkurs, który od 9 lat organizuje Zamek Cieszyn. Wyłaniane są w nim najciekawsze śląskie produkty, projekty graficzne i usługi, które nie tylko są inspirującymi pomysłami w fazie koncepcji, ale których rozwiązania wdrożono już na Śląsku i w ten sposób stały się one wizytówką regionu. Konkurs przyczynia się do odbudowy śląskiego etosu oznaczającego solidną robotę, dzięki czemu region kojarzy się z produktami i usługami dobrej jakości. Wielu jego laureatów odnosi komercyjny sukces, podbijając nie tylko krajowe, ale i zagraniczne rynki, a ich marka staje się rozpoznawalna. W 2011 roku w Zamku Cieszyn została otwarta stała wystawa „Dizajn po śląsku. Laureaci konkursu Śląska Rzecz”, na której prezentowane są wszystkie nagrodzone projekty.
Kilka lat temu ówczesny Przeor Jasnej Góry, o. Roman Majewski, zaprosił do projektu nowej, czytelnej komunikacji wizualnej Jakuba Szufnarowskiego oraz Piotra Gawińskiego wraz z ich firmą Dandelion z Krakowa. Efektem tego procesu projektowego było wpierw stworzenie logotypu Jasnej Góry opartego na najbardziej rozpoznawalnym elemencie jasnogórskiej Ikony – cięciach na obrazie Matki Bożej Częstochowskiej. Unikalna atmosfera Sanktuarium Jasnogórskiego i Twierdzy, wyznaczała nie tylko kierunki projektowe, ale przede wszystkim sposób myślenia o specyfice tego miejsca. Mając na uwadze natężenie międzynarodowego ruchu pielgrzymkowego zespół projektantów skoncentrował się na stworzeniu projektów, które nie tylko podkreślałyby duchowy aspekt miejsc, ale także zawierałyby w prostym symbolu ich esencję. Proces projektowy obejmował kilkadziesiąt niepowtarzalnych znaków na terenie Sanktuarium. Do kooperacji merytoryczno-artystycznej zaproszono Jerzego Maciejowskiego i Tomasza Bocheńskiego.
Nowe tablice informacyjne, umieszczone już w wielu newralgicznych punktach Jasnej Góry, zostały wydrukowane laserowo na odpornym na promienie UV dwuwarstowym szkle hartowanym, grubości 2x4mm. Całość klejona specjalnym, odpornym na warunki atmosferyczne, klejem do podkładu z nierdzewnej stali. Dodatkowo użyto kasetonów podświetlanych, wykonanych z poliwęglanu.
Za ten projekt Jasna Góra otrzymała Nagrodę specjalną w kategorii grafika użytkowa. W swoim uzasadnieniu konkursowe Jury napisało: „Wyzwaniem było stworzenie systemu znaków czytelnego i ułatwiającego poruszanie się pielgrzymów z rożnych stron świata po Jasnej Górze. Powstały projekty podkreślające duchowy aspekt odwiedzanych miejsc, a zarazem zawierające w prostym symbolu ich esencję. Elementy systemu nie konkurują z zabytkową architekturą, dopasowując się do otoczenia. Projektowanie wkroczyło do strefy związanej z turystyką sakralną, przełamując jednocześnie wzorce estetyczne obecne w miejscach o podobnym charakterze”.
Dziękując za przyznanie tego wyróżnienia o. Mirosław Górkiewicz wyraził nadzieję, że nagroda ta stanie się początkiem i przykładem dobrego wzornictwa i projektowania komunikacji wizualnej w strefie sacrum, nie tylko na Jasnej Górze, lecz również w parafiach oraz innych sanktuariach.