Łódź chce chronić seniorów i rozpoczyna walkę z nieuczciwymi sprzedawcami

Seniorzy to grupa wiekowa szczególnie narażona na działanie oszustów. I nie chodzi tylko o słynne już wyłudzanie pieniędzy metodą „na wnuczka”. Od lat do najpopularniejszych sposobów należą pokazy atrakcyjnych produktów, opierające się na zachęcaniu do zakupu drogich towarów, w tym fantastycznych garnków czy pościeli..
Organizowane w prywatnych domach lub profesjonalnie przygotowanych salach, z założenia mają być jedynie prezentacją ekskluzywnych dóbr. Okazują się jednak sprawną manipulacją. Dla wielu nieświadomych osób są początkiem problemów z wieloletnią spłatą kredytów i utratą dotychczasowych oszczędności.
Łódź jest pierwszym polskim miastem, w którym wypowiedziano wojnę oszustom wyłudzającym pieniądze od seniorów.
W tamtejszej komunikacji miejskiej, na targowiskach i w instytucjach kulturalnych dla seniorów emitowane będą spoty przestrzegające przed naciągaczami. Za akcję odpowiada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który planuje prowadzić takie działania na terenie całego kraju. Dodatkowo, od 1 marca do końca roku zajęcia z zakresu bezpieczeństwa seniorów organizuje w województwie łódzkim stowarzyszenie Aktywni.eu.
Nie dać się nabrać!
W marcu, w łódzkim Urzędzie Miasta odbyło się także otwarte spotkanie, podczas którego wyjaśniano, w jaki sposób można uniknąć sprzedawców-naciągaczy. Oczywiście, najlepiej jest nie bywać na prezentacjach produktów, jednak dając się skusić
i uczestnicząc w takim wydarzeniu, trzeba zachować ostrożność.
Trzema podstawowymi zasadami uniknięcia nieuczciwych chwytów marketingowych są:
– niechodzenie na pokazy w pojedynkę,
– niepodpisywanie żadnych umów,
– niebranie ze sobą gotówki ani kart płatniczych.
Organizatorzy akcji uświadamiają, że wbrew pozorom, prezentacje produktów nie mają charakteru towarzyskiego i praktycznie w każdym przypadku są próbą namówienia do zakupu. Natomiast zalety konkretnych produktów zawsze są wyolbrzymiane,
a ich ceny zdecydowanie przewyższają realną wartość.
Nie tylko pokazy produktów
Akcja ostrzegawcza dotyczy również oszustw związanych z namowami do podpisania umów z usługodawcami. Naciągacze precyzyjnie wyszukują adresy i numery do osób starszych, by przedstawiać im „wyjątkowe oferty”. Obiecują niższe rachunki
za prąd, wodę, gaz czy telewizję. Nie znając szczegółów, ale słysząc o zaletach oferty, seniorzy często godzą się na nowe warunki. Drobny druk i zawiły język, w jakim sporządzona zostaje umowa sprawiają, że ostatecznie podpisują dokumenty, nie mając pojęcia, że będzie ich to słono kosztować.
10% seniorów padło ofiarami oszustwa
Skala oszustw dokonywanych na osobach starszych jest w Polsce wręcz zatrważająca. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że aż 10% osób powyżej 65. roku życia padło ofiarą próby wyłudzenia. Projekt „Bezpieczny senior” kierowany jest
do wszystkich osób po 60. roku życia. Poza emisją spotów ostrzegawczych, w newralgicznych miejscach Łodzi pojawią się również ulotki i plakaty, z których osoby starsze dowiedzą się, jakie są ich prawa i jak postępować, gdy pojawią się podejrzenia, że padło się ofiarą oszustwa.
Podstawą zawsze powinna pozostać zasada ograniczonego zaufania i zyskanie czasu na konsultację wszelkich ofert z osobami trzecimi, np. rodziną lub znajomymi.
Powiązane artykuły

,,Twoje konto bankowe zaatakowali hakerzy” – nie daj się nabrać!
Przestępcy posuwają się do różnych metod, by wyłudzić pieniądze. Szczególnie narażeni są seniorzy, którzy zeCzytaj dalej

Ponad 100 domów seniora działa bez zezwolenia
Domy seniora, jak wszystkie inne placówki opiekuńcze, muszą posiadać zezwolenie na prowadzenie swojej działalności. ZCzytaj dalej