Szukaj

Ministerialna refundacja leków

 

Minister zdrowia przekazał do uzgodnień zewnętrznych projekt rozporządzenia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie, który jest realizacją upoważnienia ustawowego z art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.

Projektowany akt prawny zawiera katalog wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie oraz określa limity ich finansowania ze środków publicznych i wysokość udziału własnego świadczeniobiorców (pacjentów). Określa także kryteria przyznawania poszczególnych wyrobów medycznych, uwzględniając skuteczność i bezpieczeństwo ich stosowania, sposób ich wytwarzania oraz możliwości płatnicze podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych. Rozwiązania zawarte w projektowanym rozporządzeniu mają w jak największym stopniu zabezpieczyć potrzeby pacjentów, przy uwzględnieniu możliwości płatniczych NFZ. Zgodnie z przepisami ustawy refundacyjnej obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz środki pomocnicze (Dz. U. Nr 139, poz. 1141, z późn. zm.) zachowuje moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy refundacyjnej, jednak nie dłużej niż do 1 stycznia 2014 r. W projekcie rozporządzenia zaproponowano następujące zmiany w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów:

1.

podniesiono limity finansowania większości wyrobów medycznych np.:

zwiększono limit finansowania wszystkich protez kończyn górnych i dolnych (np. w przypadku zaopatrzenia w protezę modularną w obrębie uda obecnie limit finansowania wynosi 2800 zł, natomiast projekt zakłada limit w wysokości 5500 zł);

zmieniono limity finansowania ortez (w uzasadnionych przypadkach limit został podwyższony, natomiast w przypadku ortez, których limit finansowania był wyższy niż ich faktyczna cena na wolnym rynku, limit został obniżony);

zwiększono limit finansowania aparatów słuchowych (np. limit cenowy na aparat słuchowy na przewodnictwo powietrzne dla pacjentów do ukończenia 26 roku życia wzrósł z 1500 zł do 2000 zł, natomiast limit cenowy na aparat słuchowy na przewodnictwo kostne dla pacjentów do ukończenia 26 roku życia wzrósł z 1500 zł do 1800 zł). Poszerzono również grono lekarzy uprawnionych do wystawiania zlecenia o lekarzy audiologów oraz foniatrów i usunięto zapis czynny zawodowo, który ograniczał dostęp do zaopatrzenia pacjentów wymagających obustronnego protezowania;

zmniejszono odpłatność pacjentów z 30% do 10% przy zaopatrzeniu w aparat do leczenia

obturacyjnego bezdechu sennego;

zwiększono limit finansowania sprzętu dla pacjentów z mukowiscydozą, jednocześnie skracając okres użytkowania tych wyrobów;

zwiększono limit finansowania poduszki przeciwodleżynowej ze 100 zł do 500 zł;

zwiększono limit cenowy na kule, laski dla niewidomych (skrócono okres użytkowania laski z 2 lat do 6 miesięcy), jednocześnie poszerzając grono lekarzy uprawnionych do wystawiania zlecenia o lekarzy geriatrów – w celu zwiększenia dostępności;

zwiększono limit cenowy na zaopatrzenie w wózek inwalidzki wykonany ze stopów lekkich z systemem szybkiego demontażu kół (składany) dla osób samodzielnie poruszających się na wózku z 1500 zł do 1700 zł. Jednocześnie usunięto zapis czynny zawodowo, który ograniczał pacjentom dostęp do zaopatrzenia;

zwiększono limit na wózek inwalidzki specjalny z 1800 zł do 3000 zł (pozycja wózek inwalidzki specjalny została celowo ogólnie określona, aby dać pacjentowi możliwość wyboru rodzaju tego wózka np. elektryczny, stabilizujący plecy i głowę czy wózka z funkcją pionizacji);

2.

wyodrębniono w katalogu protez kończyn dolnych nowe pozycje np.:

wymiana leja w protezie podudzia – limit 1500 zł;

wymiana kosza biodrowego – limit 2000 zł; do tej pory pacjent mógł dokonać wymiany kosza lub leja w ramach przysługującej mu naprawy do protezy. Proponowane zmiany wprowadzają możliwość zakupu przez pacjenta (raz w okresie użytkowania protezy) leja lub kosza biodrowego bez konieczności korzystania z naprawy;

3.

dokonano przejrzystego podziału ortez na seryjne oraz wykonywane na zamówienie, uwzględniając skuteczność i bezpieczeństwo ich stosowania. W zakresie nazewnictwa ortez usunięto nazwy już niestosowane lub stosowane bardzo rzadko np. aparat drutowy do kolana z podciągiem sprężynowym (w 2012 r. zaopatrzono w niego 2 osoby);

4.

dookreślono ortezy, wykluczając z refundacji tzw. opaski elastyczne czy chusty trójkątne –celem właściwego zaopatrzenia pacjentów (dotychczas świadczeniodawcy zaopatrywali pacjentów w opaski elastyczne w limicie ceny przewidzianej na ortezę);

5.

dookreślono zapisy budzące niejasności podczas interpretacji przepisów i tak np. wprowadzono do katalogu pozycję but do pary przy zaopatrzeniu pacjentów w obuwie ortopedyczne (z uwagi na częste przypadki zaopatrywania pacjentów przez świadczeniodawców tylko w jeden but na chorą stopę);

Do projektu rozporządzenia wprowadzono nowe rozwiązania:

1.

wyodrębniono wyroby medyczne, w przypadku których kontynuacja zaopatrzenia może odbywać się na zlecenie pielęgniarki lub położnej ubezpieczenia zdrowotnego. Wskazano, że pielęgniarce lub położnej ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje prawo do kontynuacji zlecenia na zaopatrzenie wydawane comiesięcznie w:

cewniki i worki do zbiórki moczu przez okres do 6 miesięcy;

sprzęt stomijny dla osób z wyłonioną stomią do 12 miesięcy;

środki absorpcyjne przez okres do 12 miesięcy;

zestawy infuzyjne do osobistych pomp insulinowych przez okres do 3 miesięcy, w celu zwiększenia dostępności do tych wyrobów dla pacjentów;

2.

poszerzono grono lekarzy uprawnionych do wystawiania zleceń na środki absorpcyjne w hospicjach domowych o lekarzy udzielających świadczeń w tych hospicjach. Dodano także lekarza geriatrę jako osobę uprawnioną do wystawiania zlecenia na środki absorpcyjne;

3.

poszerzono krąg osób uprawnionych do refundacji środków absorpcyjnych o dzieci do 3 roku życia, wymagające takiego zaopatrzenia;

4.

w przypadku zaopatrzenia dla pacjentów nowotworowych w środki absorpcyjne zniesiono współpłacenie przy zaopatrzeniu tych pacjentów w zamienniki pieluch anatomicznych, wprowadzając tym samym zerowy współudział pacjenta w limicie finansowania ze środków publicznych dla wszystkich środków absorpcyjnych;

5.

rozszerzono grono lekarzy uprawnionych do wystawiania zleceń na zaopatrzenie pacjentów w wyroby medyczne, np. uwzględniono:

lekarzy geriatrów do wystawiania zleceń na środki absorbcyjne, poduszki i materace przeciwodleżynowe, balkoniki albo podpórki ułatwiające chodzenie,

lekarza rehabilitacji medycznej przy zaopatrzeniu w wózki inwalidzkie, protezy i ortezy,

lekarzy audiologów i foniatrów do wystawiania zleceń na aparaty słuchowe,

lekarzy radioterapii onkologicznej do wystawiania zleceń na protezę piersi czy perukę;

6.

wprowadzono do katalogu refundowanych wyrobów medycznych nową pozycję w ortezach wykonywanych na zamówienie – ortezę reciprokalną w limicie cenowym 3000 zł (dla dzieci do ukończenia 18. roku życia). Jest to orteza zaawansowana technologicznie. Ma zamontowany system kroczący, który odwzorowuje prawidłowy stereotyp chodu w trzech płaszczyznach i umożliwia naprzemienny chód bez użycia siły mięśniowej;

7.

do katalogu refundowanych wyrobów medycznych przy wskazaniu medycznym mukowiscydoza wprowadzono:

inhalator membranowy jako alternatywę dla inhalatora dyszowego,

głowicę do inhalatora membranowego jako alternatywę dla nebulizatora (generatora aerozolu),

nową kategorię wyrobów – sprzęt do indywidualnej fizjoterapii układu oddechowego – urządzenie do drenażu, wytwarzające podwyższone lub zmienne ciśnienie wydechowe, jednocześnie skracając okres użytkowania ww. wyrobów;

8.

poszerzono krąg osób uprawnionych do refundacji sprzętu z pkt. 7 dla osób chorujących na pierwotną dyskinezę rzęsek;

9.

poszerzono krąg osób uprawnionych do refundacji zestawów infuzyjnych do osobistej pompy insulinowej o pacjentów powyżej 26 roku życia, przy wskazaniach medycznych leczenie cukrzycy typu I przy użyciu pompy insulinowej – z 30% udziałem własnym świadczeniobiorcy w limicie ceny;

10.

objęto refundacją rękawy i nogawice uciskowe dla pacjentów po przebytej rehabilitacji, podczas której leczono obrzęki limfatyczne pierwotne i wtórne III, IV i V stopnia.

W projekcie rozporządzenia wskazano także wyroby, których naprawa będzie refundowana przez NFZ oraz podano kwotę, do której Fundusz zrefunduje naprawę (w każdym przypadku jest to kwota odpowiadająca 30% limitu finansowania danego wyrobu ze środków publicznych). Jeżeli wyrób medyczny zostanie oddany do naprawy w okresie użytkowania, określonym dla niego w rozporządzeniu, pacjent będzie mógł skorzystać z refundacji kosztów naprawy (do wysokości limitu).