Minister zdrowia przekazał do uzgodnień zewnętrznych projekt rozporządzenia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie, który jest realizacją upoważnienia ustawowego z art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.
Projektowany akt prawny zawiera katalog wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie oraz określa limity ich finansowania ze środków publicznych i wysokość udziału własnego świadczeniobiorców (pacjentów). Określa także kryteria przyznawania poszczególnych wyrobów medycznych, uwzględniając skuteczność i bezpieczeństwo ich stosowania, sposób ich wytwarzania oraz możliwości płatnicze podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych. Rozwiązania zawarte w projektowanym rozporządzeniu mają w jak największym stopniu zabezpieczyć potrzeby pacjentów, przy uwzględnieniu możliwości płatniczych NFZ. Zgodnie z przepisami ustawy refundacyjnej obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 sierpnia 2009 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz środki pomocnicze (Dz. U. Nr 139, poz. 1141, z późn. zm.) zachowuje moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie ustawy refundacyjnej, jednak nie dłużej niż do 1 stycznia 2014 r. W projekcie rozporządzenia zaproponowano następujące zmiany w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów:
1.
podniesiono limity finansowania większości wyrobów medycznych np.:
–
zwiększono limit finansowania wszystkich protez kończyn górnych i dolnych (np. w przypadku zaopatrzenia w protezę modularną w obrębie uda obecnie limit finansowania wynosi 2800 zł, natomiast projekt zakłada limit w wysokości 5500 zł);
–
zmieniono limity finansowania ortez (w uzasadnionych przypadkach limit został podwyższony, natomiast w przypadku ortez, których limit finansowania był wyższy niż ich faktyczna cena na wolnym rynku, limit został obniżony);
–
zwiększono limit finansowania aparatów słuchowych (np. limit cenowy na aparat słuchowy na przewodnictwo powietrzne dla pacjentów do ukończenia 26 roku życia wzrósł z 1500 zł do 2000 zł, natomiast limit cenowy na aparat słuchowy na przewodnictwo kostne dla pacjentów do ukończenia 26 roku życia wzrósł z 1500 zł do 1800 zł). Poszerzono również grono lekarzy uprawnionych do wystawiania zlecenia o lekarzy audiologów oraz foniatrów i usunięto zapis czynny zawodowo, który ograniczał dostęp do zaopatrzenia pacjentów wymagających obustronnego protezowania;
–
zmniejszono odpłatność pacjentów z 30% do 10% przy zaopatrzeniu w aparat do leczenia
–
obturacyjnego bezdechu sennego;
–
zwiększono limit finansowania sprzętu dla pacjentów z mukowiscydozą, jednocześnie skracając okres użytkowania tych wyrobów;
–
zwiększono limit finansowania poduszki przeciwodleżynowej ze 100 zł do 500 zł;
–
zwiększono limit cenowy na kule, laski dla niewidomych (skrócono okres użytkowania laski z 2 lat do 6 miesięcy), jednocześnie poszerzając grono lekarzy uprawnionych do wystawiania zlecenia o lekarzy geriatrów – w celu zwiększenia dostępności;
–
zwiększono limit cenowy na zaopatrzenie w wózek inwalidzki wykonany ze stopów lekkich z systemem szybkiego demontażu kół (składany) dla osób samodzielnie poruszających się na wózku z 1500 zł do 1700 zł. Jednocześnie usunięto zapis czynny zawodowo, który ograniczał pacjentom dostęp do zaopatrzenia;
–
zwiększono limit na wózek inwalidzki specjalny z 1800 zł do 3000 zł (pozycja wózek inwalidzki specjalny została celowo ogólnie określona, aby dać pacjentowi możliwość wyboru rodzaju tego wózka np. elektryczny, stabilizujący plecy i głowę czy wózka z funkcją pionizacji);
2.
wyodrębniono w katalogu protez kończyn dolnych nowe pozycje np.:
–
wymiana leja w protezie podudzia – limit 1500 zł;
–
wymiana kosza biodrowego – limit 2000 zł; do tej pory pacjent mógł dokonać wymiany kosza lub leja w ramach przysługującej mu naprawy do protezy. Proponowane zmiany wprowadzają możliwość zakupu przez pacjenta (raz w okresie użytkowania protezy) leja lub kosza biodrowego bez konieczności korzystania z naprawy;
3.
dokonano przejrzystego podziału ortez na seryjne oraz wykonywane na zamówienie, uwzględniając skuteczność i bezpieczeństwo ich stosowania. W zakresie nazewnictwa ortez usunięto nazwy już niestosowane lub stosowane bardzo rzadko np. aparat drutowy do kolana z podciągiem sprężynowym (w 2012 r. zaopatrzono w niego 2 osoby);
4.
dookreślono ortezy, wykluczając z refundacji tzw. opaski elastyczne czy chusty trójkątne –celem właściwego zaopatrzenia pacjentów (dotychczas świadczeniodawcy zaopatrywali pacjentów w opaski elastyczne w limicie ceny przewidzianej na ortezę);
5.
dookreślono zapisy budzące niejasności podczas interpretacji przepisów i tak np. wprowadzono do katalogu pozycję but do pary przy zaopatrzeniu pacjentów w obuwie ortopedyczne (z uwagi na częste przypadki zaopatrywania pacjentów przez świadczeniodawców tylko w jeden but na chorą stopę);
Do projektu rozporządzenia wprowadzono nowe rozwiązania:
1.
wyodrębniono wyroby medyczne, w przypadku których kontynuacja zaopatrzenia może odbywać się na zlecenie pielęgniarki lub położnej ubezpieczenia zdrowotnego. Wskazano, że pielęgniarce lub położnej ubezpieczenia zdrowotnego przysługuje prawo do kontynuacji zlecenia na zaopatrzenie wydawane comiesięcznie w:
–
cewniki i worki do zbiórki moczu przez okres do 6 miesięcy;
–
sprzęt stomijny dla osób z wyłonioną stomią do 12 miesięcy;
–
środki absorpcyjne przez okres do 12 miesięcy;
–
zestawy infuzyjne do osobistych pomp insulinowych przez okres do 3 miesięcy, w celu zwiększenia dostępności do tych wyrobów dla pacjentów;
2.
poszerzono grono lekarzy uprawnionych do wystawiania zleceń na środki absorpcyjne w hospicjach domowych o lekarzy udzielających świadczeń w tych hospicjach. Dodano także lekarza geriatrę jako osobę uprawnioną do wystawiania zlecenia na środki absorpcyjne;
3.
poszerzono krąg osób uprawnionych do refundacji środków absorpcyjnych o dzieci do 3 roku życia, wymagające takiego zaopatrzenia;
4.
w przypadku zaopatrzenia dla pacjentów nowotworowych w środki absorpcyjne zniesiono współpłacenie przy zaopatrzeniu tych pacjentów w zamienniki pieluch anatomicznych, wprowadzając tym samym zerowy współudział pacjenta w limicie finansowania ze środków publicznych dla wszystkich środków absorpcyjnych;
5.
rozszerzono grono lekarzy uprawnionych do wystawiania zleceń na zaopatrzenie pacjentów w wyroby medyczne, np. uwzględniono:
–
lekarzy geriatrów do wystawiania zleceń na środki absorbcyjne, poduszki i materace przeciwodleżynowe, balkoniki albo podpórki ułatwiające chodzenie,
–
lekarza rehabilitacji medycznej przy zaopatrzeniu w wózki inwalidzkie, protezy i ortezy,
–
lekarzy audiologów i foniatrów do wystawiania zleceń na aparaty słuchowe,
–
lekarzy radioterapii onkologicznej do wystawiania zleceń na protezę piersi czy perukę;
6.
wprowadzono do katalogu refundowanych wyrobów medycznych nową pozycję w ortezach wykonywanych na zamówienie – ortezę reciprokalną w limicie cenowym 3000 zł (dla dzieci do ukończenia 18. roku życia). Jest to orteza zaawansowana technologicznie. Ma zamontowany system kroczący, który odwzorowuje prawidłowy stereotyp chodu w trzech płaszczyznach i umożliwia naprzemienny chód bez użycia siły mięśniowej;
7.
do katalogu refundowanych wyrobów medycznych przy wskazaniu medycznym mukowiscydoza wprowadzono:
–
inhalator membranowy jako alternatywę dla inhalatora dyszowego,
–
głowicę do inhalatora membranowego jako alternatywę dla nebulizatora (generatora aerozolu),
–
nową kategorię wyrobów – sprzęt do indywidualnej fizjoterapii układu oddechowego – urządzenie do drenażu, wytwarzające podwyższone lub zmienne ciśnienie wydechowe, jednocześnie skracając okres użytkowania ww. wyrobów;
8.
poszerzono krąg osób uprawnionych do refundacji sprzętu z pkt. 7 dla osób chorujących na pierwotną dyskinezę rzęsek;
9.
poszerzono krąg osób uprawnionych do refundacji zestawów infuzyjnych do osobistej pompy insulinowej o pacjentów powyżej 26 roku życia, przy wskazaniach medycznych leczenie cukrzycy typu I przy użyciu pompy insulinowej – z 30% udziałem własnym świadczeniobiorcy w limicie ceny;
10.
objęto refundacją rękawy i nogawice uciskowe dla pacjentów po przebytej rehabilitacji, podczas której leczono obrzęki limfatyczne pierwotne i wtórne III, IV i V stopnia.
W projekcie rozporządzenia wskazano także wyroby, których naprawa będzie refundowana przez NFZ oraz podano kwotę, do której Fundusz zrefunduje naprawę (w każdym przypadku jest to kwota odpowiadająca 30% limitu finansowania danego wyrobu ze środków publicznych). Jeżeli wyrób medyczny zostanie oddany do naprawy w okresie użytkowania, określonym dla niego w rozporządzeniu, pacjent będzie mógł skorzystać z refundacji kosztów naprawy (do wysokości limitu).