Niebawem podróż z Koluszek do Częstochowy potrwa pół godziny. Wymiana torów o długości ponad 158 kilometrów, odnowienie kilkudziesięciu peronów – to główne założenia rewitalizacji trasy Koluszki – Częstochowa, jednej z najważniejszych linii kolejowych w Polsce.
W ramach projektu rewitalizacji trasy Koluszki – Częstochowa” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadzą prace na stacji Koluszki, Rokiciny, Baby, Piotrów Trybunalski, Rozprza, Gorzkowice, Gomunice, Radomsko, Widzów Teklinów, Kłomnice, Rudniki i Częstochowa.Inwestycja zakłada m.in. wymianę 158,5 km torów, naprawę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, remont 13 przejazdów kolejowych polegający na wymianie nawierzchni i odtworzeniu odwodnienia, naprawę 83 km sieci trakcyjnej. Prace prowadzone będą także na obiektach inżynieryjnych – w sumie zmodernizowanych zostanie aż 30 mostów, 5 wiaduktów, 15 przepustów. Rewitalizacja pozwoli na przywrócenie prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 100 km/h dla pociągów towarowych.Jednym z kluczowych elementów projektu jest odnowienie 43 peronów. Będą one wyposażone w wiaty, obiekty małej architektury, ogrodzenie. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zapewnione zostaną m.in. dojścia do peronów z pochylniami, odpowiednia konstrukcja nawierzchni peronu. Dzięki temu z peronów bez przeszkód będą mogły korzystać m.in. osoby niepełnosprawne, osoby starsze, a także rodzice z dziećmi w wózkach. Realizacja tego projektu pozwoli na podwyższenie jakości połączenia kolejowego pomiędzy województwami: łódzkim, śląskim, a także mazowieckim. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż z Koluszek do Częstochowy potrwa krócej o ok. 30 minut. Wartość projektu „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa” to 534,6 mln złotych netto, z czego 378,4 mln złotych netto pochodzić będzie z dofinansowania Unii Europejskiej.