XXI wiek wymusza wszędzie zmiany, takie jak chociażby przejście z tradycyjnej opieki nad osobami starszymi na nowoczesny system usług opiekuńczych.
Nowatorskie technologie w opiece nad seniorami testowano w tym roku w Domu Pomocy Społecznej „Syrena” w Warszawie.
Działania miały służyć usprawnieniu usług opiekuńczych nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi w stolicy.
Nowoczesny system usług opiekuńczych ma poprawić jakość życia osób starszych przebywających w domach pomocy społecznej.
Testowane w domach pomocy rozwiązania technologiczne takie, jak na przykład :
- opaska monitorująca funkcje życiowe i czujnik upadku,
- długopis cyfrowy,
- e-usługi czyli system e-dokumentacji i zarządzania domem pomocy społecznej
mają za zadanie usprawnienie sprawowania opieki nad seniorami i umożliwienie mieszkańcom domów większej samodzielności funkcjonowania.
Jeśli się sprawdzą na tym etapie wsparcia dla osób starszych, będą w przyszłości pomagać seniorom w ich własnych domach,
Program e-dokumentacja i e-usługi stworzony został, by służyć pracownikom domów pomocy społecznej w dopasowywaniu usług do potrzeb mieszkańców.
Dzięki systemowi można tworzyć indywidualne plany wsparcia poszczególnych podopiecznych, jak również harmonogramy pracy pracowników i opiekunów starszych osób.
Pozwala to na lepsze zarządzanie czasem pracy w domu opieki społecznej.
Długopis cyfrowy jest urządzeniem, wyglądającym jak tradycyjny długopis, jednak przenoszącym zapisywane informacje automatycznie do komputera.
Jako uzupełnienie do testowanego, cyfrowego długopisu są formularze dedykowane działaniom w domu pomocy społecznej.
W pracy opiekunów osób starszych, którzy nie mają stałego dostępu do komputera, takie narzędzie pracy jak długopis cyfrowy jest wyjątkowo pomocnym rozwiązaniem.
Opaska monitorująca podstawowe funkcje życiowe jest niezwykle ważnym urządzeniem w życiu starszej osoby.
Zintegrowana z systemem dokumentacji umożliwia szczegółową analizę stanu zdrowia seniora.
W zakresie jej działania jest:
- mierzenie temperatury
- mierzenie rytmu serca
- przesyłanie informacji o upadku czy utracie przytomności bezpośrednio do opiekuna,
- wskazywanie obszaru na jakim znajduje się podopieczny,
- przypominanie o przyjęciu leków przez chorego.
Stolicę zamieszkuje blisko pół miliona seniorów, co stanowi blisko 26% jej wszystkich mieszkańców.
W mieście corocznie zwiększa się liczba osób starszych wymagających pomocy i opieki.
Nowoczesne technologie wprowadzane do domów pomocy społecznej poprawią jakość życia osób tam przebywających.
Jednocześnie nowatorskie rozwiązania będą wprowadzane do użytku w miejscu zamieszkania seniorów, co pozwoli na wydłużenie okresu samodzielnego funkcjonowania osób starszych.
E-opieka nad osobami w podeszłym wieku będzie funkcjonowała w oparciu o :
- Centrum Zarządzania świadczące podopiecznym tele-usługi,
- urządzenia umożliwiające seniorom kontakt z Centrum Zarządzania, takie jak między innymi : przycisk SOS, telefon komórkowy, czytnik parametrów życiowych,
- sieć współpracy z organizacjami pozarządowymi i środowiskiem lokalnym.
Plan wdrażania e-opieki ma być realizowany w dwóch etapach:
I etap – projekt i budowa systemu wspierającego usługi opiekuńcze, opartego na rozwiązaniach teleinformatycznych oraz testowanie ich w wybranych domach pomocy społecznej
II etap – wdrożenie systemu w środowisku osób, które korzystają z usług opiekuńczych w miejscu swojego zamieszkania.
W Warszawie w 2050 roku będzie mieszkało o ponad 100 tysięcy więcej osób w podeszłym wieku niż aktualnie, zachodzi więc pilna potrzeba działania w kierunku zapewnienia godnego życia warszawskim seniorom.
Miasto stołeczne Warszawa przeznaczyło w 2015 roku prawie 115 milionów złotych na funkcjonowanie i pobyt osób starszych w domach pomocy społecznej znajdujących się w stolicy.
Aktualnie jest ich 19, w tym 5 jest prowadzonych przez podmioty niepubliczne.
W palcówkach finansowanych przez miasto przebywa ponad 2 tysiące osób.