Osoby, które mają problemy ze swobodnym poruszaniem się, wkrótce będą mogły wygodniej podróżować koleją, ponieważ PKP IC pomaga niepełnosprawnym.
Od 1 października PKP Intercity wprowadza przejrzyste procedury organizowania pomocy i przejazdów osób z niepełnosprawnością.
Bezpłatna pomoc dla osób z niepełnosprawnością i osób o ograniczonej możliwości poruszania się zostanie zagwarantowana w ramach możliwości PKP IC.
Ważne, aby potrzeba jej udzielenia została zakomunikowana przewoźnikowi z przynajmniej 48-godzinnym wyprzedzeniem przed planowanym wyjazdem. Jeżeli PKP IC nie zostanie powiadomiona o planowanym przejeździe przewoźnik podejmie wszelkie możliwe działania w celu zapewnienia pomocy w taki sposób, aby osoba niepełnosprawna, bądź o ograniczonej sprawności ruchowej, mogła bezproblemowo odbyć podróż lub przesiąść się do skomunikowanego pociągu.
Jeżeli nie będzie możliwości organizacji pomocy na warunkach, które zagwarantują bezpieczeństwo podróżnego lub nie będzie personelu uczestniczącego w procesie organizowania pomocy, PKP IC może wskazać alternatywny sposób realizacji zgłoszenia, bądź odmówić pomocy.
PKP IC pomaga niepełnosprawnym ułatwiając im samodzielne podróżowanie
Chęć podróżowania kolejami przewoźnika powinna zostać zgłoszona za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego oraz w godzinach pracy Centrum Obsługi Klienta. W przypadku kontaktu telefonicznego na Infolinię PKP Intercity (tel. 703 200 200) opłata za minutę połączenia wynosi 1,29zł brutto.
Aby ułatwić pasażerom wybór odpowiedniej opcji przewozowej, na stronie internetowej PKP pojawi się wyszukiwarka składów, które będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Po wpisaniu szczegółów trasy i wyborze interesujących usprawnień, np. wagonu z platformą czy windą, pasażer otrzyma listę dostosowanych składów. Jeżeli podróżująca osoba niepełnosprawna lub jej opiekun będą miały jakiekolwiek wątpliwości, istnieje możliwość skorzystania z pomocy, dzięki wsparciu centrum telefonicznego PKP IC.
Od pewnego czasu PKP Intercity modernizuje tabor w taki sposób, aby osoby z niepełnosprawnościami mogły odbyć podróż w całkowicie komfortowych warunkach oraz bezstresowo.
W zakresie wykonywanych inwestycji przewoźnik zwiększa liczbę pociągów dostosowanych do potrzeb OzN. W ramach prowadzonej strategii taborowej przewoźnik pozyska do 2020 roku aż 40 wielofunkcyjnych wagonów o podwyższonym standardzie, z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami.
PKP rekomenduje przejazdy pociągami z tego typu udogodnienia udogodnieniami również z innego powodu – w składach tych konduktorzy pełnią także funkcje asystentów i pomagają osobom z niepełnosprawnościami w wykonywaniu wszelkich problematycznych czynności m.in. uruchomieniu windy lub rozłożeniu platformy, która znajduje się na wyposażeniu wagonów.
Co więcej, konduktorzy powiadamiają pasażera o położeniu pociągu oraz stacji docelowej. Pasażerowie podróżujący samotnie nie muszą obawiać się o techniczną i logistyczną stronę podróży – przejazdy z obsługą osób niepełnosprawnych, to rozwiązanie wszystkich problemów osób, które do tej pory musiały podróżować w towarzystwie opiekunów.
Dużym udogodnieniem dla pasażerów jest dostęp do przestrzeni gastronomicznej dostosowanej do ich potrzeb.
W składach zespolonych osoby niepełnosprawne będą mogły skorzystać z toalety, w której znajduje się przycisk alarmowy. W razie nieoczekiwanych sytuacji osoba korzystająca z toalety będzie mogła zawiadomić obsługę konduktorską o zagrożeniu i liczyć na szybką i fachową pomoc.
Działania PKP na rzecz osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności to duży krok na przód. Pasażerowi poruszający się na wózkach i z trudnościami z chodzeniem nie muszą być już skazani na pomoc bliskich w czasie podróży – od teraz mogą korzystać z profesjonalnego wsparcia, jakie należy im się w ramach opłaty za bilet kolejowy.
Szczegółowe informacje znajdą Państwo na stronie: