Ponad trzy lata działa w Częstochowie Rzecznik Praw Osób Starszych. Funkcję tę społecznie pełni Ryszard Majer, prezes Stowarzyszenia Pracy Socjalnej Auxilio Venire. To właśnie to stowarzyszenie w 2011 roku rozpoczęło realizację dotowanego przez Unię Europejską projektu „Masz prawo być wysłuchanym”. Jednym z głównych punktów tego projektu było właśnie uruchomienie stałych dyżurów Rzecznika Praw Osób Starszych.
– Celem naszego projektu było podniesienie poziomu wiedzy na temat potrzeb osób starszych, a także podniesienie poziomu wiedzy samych seniorów na temat przysługujących im praw – opowiada Ryszard Majer. – Z założenia Rzecznik ma być osobą bezstronną oraz niezależną, która może pomóc starszym osobom w uzyskaniu informacji, służyć im wsparciem, a także skierować poszukujących pomocy seniorów do właściwych osób lub instytucji.
Jak opowiada Ryszard Majer, Rzecznika Praw Osób Starszych obowiązują takie same zasady poufności i tajemnicy służbowej, jak pracowników zatrudnionych przy opiece nad osobami starszymi, a zatem seniorzy śmiało mogą mu powierzyć swoje zmartwienia czy problemy.
Z jakimi sprawami można się zgłaszać do RPOS? Właściwie z wszystkimi, od kwestii prawnych dotyczących, np. kontaktów z urzędami, spółdzielnią mieszkaniową po sprawy dotyczące problemów z leczeniem. Do Rzecznika zgłaszają się także osoby, które mają problemy dotyczące praw konsumenckich.
– Moim zadaniem jest udzielenie wskazówki, gdzie i jak daną sprawę załatwić – mówi Ryszard Majer. – Mówię także, jak napisać urzędowe pismo, a nawet jeśli jest taka potrzeba, sam je piszę. Na niektóre pytania odpowiadam od razu, sprawy bardziej skomplikowane, wymagające sprawdzenia załatwiam nieco dłużej, ale zawsze staram się, aby senior nie czekał na pomoc dłużej niż to konieczne.
Rzecznik Praw Osób Starszych pełni swój dyżur w każdą ostatnią środę miesiąca między godziną 17 a 19. Dyżuruje w kamienicy przy al. Wolności 44 (wejście od strony ul. Sobieskiego, w bramie).