85 inwestycji, w tym 45 nowych, kolejne inicjatywy m.in. w sferze opieki nad mieszkańcami oraz współpracy ze środowiskiem akademickim, mniejszy deficyt i przyrost zadłużenia – to niektóre elementy projektu budżetu Miasta Częstochowy na 2014 r.
Projekt budżetu – 15 listopada, czyli w dniu przekazania go Regionalnej Izbie Obrachunkowej oraz Radzie Miasta Częstochowy – zaprezentowali prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk i skarbnik miasta Ewa Wójcik.
– Mimo mniejszych wpływów z budżetu państwa chcemy w przyszłym roku utrzymać dobry poziom miejskich inwestycji, w tym drogowych oraz dalej budować przyjazne warunki działalności w Częstochowie dla przedsiębiorców i inwestorów. Będziemy też kontynuować m.in. wszystkie programy zdrowotne i proponujemy kolejne np. dla seniorów i samotnych matek – mówił Krzysztof Matyjaszczyk.
Wśród nowych inwestycji zapisanych w projekcie są m.in. takie zadania, jak: budowa III etapu Północnego Korytarza od ulicy św. brata Alberta do ulicy Kisielewskiego (finansowana w większości przez IKEĘ), przedłużenie alei Bohaterów Monte Cassino do ul. Śląskiej, rozbudowa ul. Nadrzecznej, przebudowa mostu nad Wartą w alei Pokoju, budowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół im. Biegańskiego czy rewitalizacja Parku Lisiniec.
PROJEKT BUDŻETU NA 2014 R. – NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Projektowanie budżetu na rok 2014 było szczególnie trudne z uwagi na znaczące zmniejszenie przez stronę rządową należnych miastu dochodów.
Wymusiło to przyjęcie do projektu budżetu szeregu założeń. Do najistotniejszych z nich należą: przyjęcie dochodów na poziomie realnym do uzyskania, realizowanie zasady oszczędności poprzez pozyskiwanie najlepszych efektów z danych nakładów, zapewnienie wkładu własnego do projektów wykorzystujących zewnętrzne źródła finansowania oraz utrzymanie wskaźników operacyjnych i inwestycyjnych na bezpiecznym poziomie.
Ogromny wpływ na kształt budżetu i na jego podstawowe wielkości mają makroekonomiczne uwarunkowania, a głównie wskaźniki: inflacji i Produktu Krajowego Brutto.
Zastosowana wysokość inflacji do kwot dochodów należnych miastu z budżetu państwa (m.in. udziałów w podatku dochodowym) to 0,9%, natomiast prognozowana inflacja średnioroczna na 2014 rok to 2,4%. Oznacza to brak realnego źródła pokrycia dla zakładanej inflacji w wysokości 1,5 %.
Na wielkość strony dochodowej mają wpływ głównie takie pozycje jak subwencje, udziały w podatkach oraz dotacje celowe.
Wielkość subwencji określa dla naszego budżetu Minister Finansów. Na rok 2014 subwencja oświatowa będzie niższa od subwencji jaką dysponował budżet w roku 2013 o 13 mln 600 tys. zł (jest to związane m.in. ze zmniejszeniem się liczby uczniów w częstochowskich szkołach).
Udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych szacuje dla naszego budżetu Ministerstwo Finansów. Na rok 2014 udziały zostały oszacowane na poziomie 219 mln 720 tys. zł, a więc w stosunku do planu na rok 2013 są wyższe jedynie o 1 mln 77 tys. zł.
Wielkość dotacji określona przez Wojewodę na 2014 r. to kwota 90 mln 813 tys. zł i jest niższa od dotacji celowych, jakie otrzymaliśmy na rok 2013 o 3 mln 920 tys. zł.
Subwencje, dotacje i udziały stanowią 56% wszystkich dochodów naszego budżetu.
Pozostałe źródła dochodów to kwota 347 mln zł, z czego dochody z naszych podatków to kwota 156 mln zł, dochody pozyskiwane z naszego majątku, najmu i dzierżawy to kwota 60 mln 340 tys. zł.
Na rok 2014 prognozuje się, że dochody ogółem osiągną poziom 1 mld 54 mln zł, z tego dochody bieżące stanowić będą 926 mln zł, a dochody majątkowe 128 mln zł.
Dochody na jednego mieszkańca, w roku 2014 osiągną poziom 4 493 zł (wyższy niż w latach poprzednich).
Istotny wpływ na kształtowanie się dochodów własnych mają podatki i opłaty lokalne. Uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych podejmuje Rada Miasta. Projekty uchwał w zakresie podatków i opłat lokalnych zostały przedstawione Radzie Miasta przed przedłożeniem projektu budżetu, który uwzględnia prognozowane stawki. Proponowane stawki zwaloryzowano o wskaźnik 0,9%, a w przypadku niektórych pozostawiono na poziomie roku 2013. Dotyczy to podatku od środków transportowych oraz opłaty targowej.
Wydatki budżetu miasta wytyczone przez możliwości strony dochodowej ustalono na poziomie 1 mld 73 mln zł, z tego wydatki bieżące 876 mln zł, a wydatki majątkowe 197 mln zł.
Najwyższe kwoty przeznaczone będą na oświatę i wychowanie – 355 mln 334 tys. zł, transport i łączność 238 mln 462 tys. zł, na pomoc społeczną przeznacza się 139 889 tys. zł, a na gospodarkę mieszkaniową 81 mln 64 tys.zł.
Wydatki na jednego mieszkańca będą wynosiły 4 576 zł (więcej niż w latach poprzednich).
18,4 % budżetu miasta ma być przeznaczone na inwestycje.
Do projektu budżetu na rok 2014 przyjęto 45 nowych zadań inwestycyjnych, ogółem zaś zaplanowano realizację 85 zadań. Do najwyższych kwotowo inwestycji należą:
-
Przebudowa DK-1 w Częstochowie, budowa wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46; połączenie z ul. Srebrną – 48 488 290 zł
-
Przebudowa DK-91 w Częstochowie – ul. Warszawska i ul. Rędzińska wraz z budową węzła DK-91 z DK-1 – 39 150 274 zł
-
Budowa Północnego Korytarza w Częstochowie. Etap III od ulicy Św. Brata Alberta do ulicy Kisielewskiego – 16 000 000 zł
-
Inteligentny System Transportowy – Etap II poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – 7 000 000 zł
-
Budowa przedłużenia Alei Bohaterów Monte Cassino do ul. Śląskiej – 6 000 000 zł
-
Wymiana taboru autobusowego wraz z remontem zaplecza technicznego – 5 245 000 zł
-
Przebudowa mostu drogowo – tramwajowego nad rzeką Wartą w ciągu Alei Pokoju w Częstochowie – 5 000 000 zł
-
Rozbudowa ul. Nadrzecznej – 4 000 000 zł
-
Przygotowanie terenów inwestycyjnych w Częstochowie – strefa „Skorki” – 3 997 048 zł
-
Budowa infrastruktury informatycznej dla Subregionu Północnego E-region Częstochowski – 3 743 314 zł
-
Budowa ul. Rejtana na odcinku od UKS do Alei Pokoju wraz z oświetleniem w Częstochowie – 3 522 000 zł.
Rok 2014 to kontynuacja programów opieki nad mieszkańcami oraz realizacja nowych inicjatyw w tym zakresie.
Kontynuowane będą wszystkie dotychczas realizowane programy zdrowotne (kwota zaplanowana na kontynuowane i nowe programy zdrowotne to 1 mln 630 tys. zł), na dobrym poziomie finansowania zapewnione będzie szkolenie sportowe dzieci i młodzieży (2,7 mln zł), realizowany będzie też program rekreacji ruchowej dla dzieci i seniorów (1 mln zł), modernizowane będą kolejne boiska sportowe (2 mln zł). Na 2014 r. zaplanowano też np. środki na wyprawki dla nowonarodzonych częstochowian (63 tys. zł), kontynuowany będzie również program wyposażania kolejnych uczniów w tablety (50 tys. zł).
W zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej władze miasta proponują realizację nowych programów i zadań: „Pogodna jesień – starzej się zdrowiej”; usługami opiekuńczymi i specjalistycznymi będą także objęte matki samotnie wychowujące dzieci. W projekcie budżetu mamy zabezpieczone środki na wzmocnienie działań promujących zakładanie Rodzinnych Domów Dziecka.
Zadania z zakresu ochrony zdrowia to również znaczące finansowe wsparcie przeznaczone na zakup sprzętu medycznego oraz modernizacje obiektów Miejskiego Szpitala Zespolonego (planowane wydatki na ten cel to 3,5 mln zł).
W budżecie zaproponowana jest realizacja programu pod nazwą „Akademicka Częstochowa”, który będzie obejmował m.in. dotacje dla częstochowskich uczelni, nagrody za prace licencjackie, magisterskie i doktorskie (na realizację programu zaplanowano 400 tys. zł).
Bilans budżetu miasta na rok 2014 to:
-
dochody ogółem 1 miliard 53 mln zł;
-
wydatki ogółem 1 mld 73 mln zł;
-
deficyt 19 mln 380 tys. zł
Wynik budżetu w porównaniu do lat ubiegłych jest na bardzo dobrym poziomie. Średnia lat poprzednich to deficyt w wysokości 50 mln zł. Począwszy od 2010 roku, założona jest i konsekwentnie realizowana poprawa wyniku budżetu.
Do zbilansowania budżetu i zrealizowania zamierzeń inwestycyjnych niezbędne będzie zasilenie budżetu kredytem w wysokości 26 mln zł. Jest on jednak najniższy od 14 lat.
Bardzo wyraźnie ograniczany będzie przyrost zadłużenia – w stosunku do roku 2013 wyniesie on zaledwie 3 mln 900 tys. zł. Trzeba podkreślić, że na przestrzeni ostatnich lat średniorocznie zadłużenie zwiększało się o ponad 31 mln zł.
W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na utrzymanie wszystkich wskaźników wynikających zarówno ze starej, jak i nowej ustawy o finansach publicznych:
-
w dochodach bieżących znalazły zabezpieczenie wszystkie wydatki bieżące;
-
nadwyżka operacyjna w kwocie 72 mln zł zabezpiecza spłaty wcześniej zaciągniętego długu i jego obsługę;
-
wskaźniki zadłużenia liczone metodą wg starej ustawy o finansach publicznych są znacząco poniżej ustawowych 15 i 60% i wynoszą odpowiednio 4,7% i 41,8%;
-
wskaźnik obsługi zadłużenia liczony metodą wg nowej ustawy kształtuje się na bezpiecznym poziomie tj. nie przekracza indywidualnego wskaźnika zadłużenia;
-
wysoki wskaźnik finansowania inwestycji dochodami własnymi i bezzwrotnymi środkami zewnętrznymi – 87%.
Na podstawie informacji z Wydziału Budżetu i Analiz UM, WT