Projekt przebudowy Alei Wojska Polskiego – DK1 w Częstochowie znalazł się na liście propozycji do realizacji w perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020. Zarząd Województwa Śląskiego włączył projekt w wyniku aktualizacji drugiej wersji Mandatu Negocjacyjnego, zawierającego propozycje przedsięwzięć strategicznych do Kontraktu Terytorialnego, czyli rekomendowanych przez Województwo do realizacji na szczeblu krajowym.
M.in. dzięki wnioskom kierowanym do Zarządu Województwa Śląskiego przez Prezydenta Miasta Częstochowy przebudowa DK1 znalazła się wśród 6 zaledwie „śląskich” projektów w obszarze transportu proponowanych do finansowania ze środków krajowych, a jednocześnie jedynym spoza subregionu centralnego Województwa Śląskiego.
Aktualizacja dokumentu była wynikiem prac z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju oraz koniecznością przekazania stanowiska samorządu województwa w tym zakresie, w celu rozpoczęcia właściwego procesu negocjacji.
W wyniku aktualizacji do Mandatu Negocjacyjnego dopisano także dwa inne przedsięwzięcia: „Rozbudowa infrastruktury Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice” (obszar transport) oraz „Budowa Poligonowej Hali Ćwiczeń w Centralnej Szkole Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie” (obszar środowisko).
Projekt inwestycji związanej z krajową „jedynką” w granicach miasta zakłada całkowitą przebudowę konstrukcji drogi wraz z rozbiórką stanu istniejącego, odwodnienie, budowę barier energochłonnych, a przede wszystkim dostosowanie nośności drogi do kategorii obciążenia ruchem KR5 i KR6.
Celem strategicznym projektu jest stworzenie spójnej, jednolitej i bezpiecznej sieci połączeń dróg krajowych i międzynarodowych, a także zwiększenie przepustowości przez upłynnienie ruchu na DK1 w Częstochowie. Całkowity koszt projektu to 84 mln zł, zakładany okres realizacji to lata 2015-2018. W perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020 rząd i samorządy poszczególnych województw związane będą Kontraktem Terytorialnym, czyli umową, w której zawarte zostaną cele i zadania jego sygnatariuszy oraz określone instrumenty ich realizacji. Zadania będą finansowane zarówno ze środków unijnych, jak i krajowych. Dokument ten pozwoli na lepszą koordynację działań obu szczebli oraz dopasowanie finansowania inwestycji do specyficznych potrzeb i mocnych stron każdego regionu. Dokumentem zawierającym propozycje inwestycji przewidzianych do realizacji przez dane województwo jest tzw. mandat negocjacyjny.
Przypomnijmy, że w obszarze projektów transportowych, na liście projektów kluczowych, tyle że przewidzianych do realizacji z poziomu regionalnego w Mandacie Negocjacyjnym znajduje się już inny projekt zgłoszony przez Częstochowę: Przebudowa drogi woj. nr 908 – ul. Dźbowska, Powstańców Warszawy, Gościnna, wraz z przedłużeniem alei Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej (z prognozowanym terminem realizacji w latach 2015-2017 i szacowana kwotą 70 mln zł).