Krakowskie Stowarzyszenie na Rzecz Obrony Praw Konsumenta i Obywatela „Pro Futuris” rusza z ogólnopolskimi akcjami pro-konsumenckimi: „Senior na bank” oraz „Student na bank”.
Jak wynika z wielu postępowań prowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznika Praw Obywatelskich oraz z ilości przeslanych do Stowarzyszenia skarg, skala tzw. missellingu w naszym kraju jest ogromna. Czym jest misselling? To sytuacja, w której bank oferuje produkt, który jest nam niepotrzebny, zbyt drogi, albo źle informuje o jego faktycznych kosztach i skutkach. Umowy oferowane przez banki na zasadzie „bierz jaki oferujemy, albo do widzenia” zawierają ponadto zapisy, które stawiają nas, klientów w niekorzystnej sytuacji. Banki żądają również w sposób nieuprawniony od klientów coraz więcej informacji. Koszty oferowanych produktów, już teraz wyższe niż w innych krajach, są coraz wyższe, a jakość obsługi – często fatalna. A jak jest naprawdę? – Chcemy się o tym przekonać. Postanowiliśmy przeprowadzić Ogolnopolski Audyt Banków i Instytucji Finansowych. W pierwszym etapie chcemy ustalić, jak traktowani są seniorzy i studenci. Zaprosiliśmy do akcji Rzeczników Praw Konsumenta z calego kraju. Zapraszamy każdego, kto przeszedł na emeryturę oraz każdego studenta – mówi Tomasz Sadlik z „Pro Futuris”. Wystarczy poświęcić trochę czasu na wizytę w dowolnie wybranym banku, a następnie kilkanaście minut na wypełnienie ankiety. A potem wysłać mailem albo pocztą na adres Stowarzyszenia.
– Po zebraniu i opracowaniu danych z tych ankiet wystąpimy jako Stowarzyszenie do banków z wnioskiem o usunięcie tych zapisów w umowach, które naruszają interesy konsumentów – dodaje Sadlik. Początek akcji: 2 listopada. Zakończenie – 15 grudnia. Ogłoszenie wyników 15 marca, na bieżąco będą komentowane na facebooku Pro Futuris oraz na stronach www.profuturis.eu/new. Zainteresowani proszeni są o kontakt mailowy.