Zdobywanie nowych umiejętności może pomóc zachować sprawny umysł w starszym wieku. Warunkiem jest jednak to, by były to zajęcia wymagające większego wysiłku intelektualnego – wynika z pracy, którą publikuje pismo „Psychological Science”.
„Okazuje się, że nie wystarczy po prostu zacząć zajmować się czymkolwiek – ważne jest, by było to coś nowego i wymagającego umysłowo, coś, co dostarcza szerokiej stymulacji pod względem intelektualnym i społecznym” – twierdzą autorzy pracy naukowej z Denise Park z University of Texas w Dallas (USA).W swoich badaniach losowo podzielili 221 dorosłych osób w wieku od 60 do 90 lat na grupy, które miały angażować się w różne aktywności przez trzy miesiące po 15 godzin tygodniowo.Część badanych miała zdobywać w tym czasie nowe umiejętności, takie jak nauka fotografii cyfrowej, patchwork lub jedno i drugie. Wymagają one zaangażowania oraz uruchomienia wyższych procesów poznawczych, w tym pamięci roboczej, pamięci długotrwałej i innych.Pozostałych uczestników badania poproszono o podejmowanie mniej wymagających intelektualnie aktywności we własnym domu, jak np. słuchanie muzyki klasycznej czy rozwiązywanie krzyżówek. Aby uwzględnić możliwy wpływ kontaktów z innymi ludźmi na końcowe wyniki, część z tych osób została też zapisana do grupy organizującej m.in. spotkania towarzyskie i wycieczki turystyczne. Po upływie trzech miesięcy u dorosłych, którzy byli zaangażowani w zdobywanie nowych umiejętności, odnotowano poprawę zdolności pamięciowych w porównaniu z osobami biorącymi udział w spotkaniach towarzyskich i wykonującymi mniej wymagające aktywności umysłowe w domu. Zdaniem naukowców wyniki te sugerują, że samo angażowanie się w jakąś aktywność nie wystarczy, by utrzymać czy poprawić sprawność umysłu. „Jedynie te osoby, które musiały podejmować ciągłe i długotrwałe wyzwanie intelektualne odnotowały poprawę” – podkreślają badacze.