Szukaj

Wicemarszałek oglądał aleje

Miasto podsumowało zakończoną niedawno inwestycję związaną z modernizacją Alei Najświętszej Maryi Panny. Trzyletnie zadanie kosztowało ostatecznie ponad 57 mln zł, z czego blisko 30,7 mln pochodziło z dofinansowania unijnego w ramach RPO Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Dodatkowo za 12 mln – wydane tylko w tym roku – Miejski Zarząd Dróg i Transportu wyremontował lub przebudował kilkanaście odcinków dróg w centrum miasta.

W spotkaniu podsumowującym realizację projektu modernizacji Alei wziął udział wicemarszałek Województwa Śląskiego Mariusz Kleszczewski i prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk, a także przedstawiciele MZDiT, firm wykonawczych, projektanci i dziennikarze.

Po spacerze Alejami i przejechaniu wybranymi odcinkami ulic na zapleczu Alei NMP, prezydent – w imieniu władz miasta – w Ratuszu podziękował wszystkim, dzięki którym projekt „Aleje” został doprowadzony do szczęśliwego finału. Dziękował m.in. Marszałkowi i Urzędowi Marszałkowskiemu za dofinansowanie oraz zgodę na wykorzystanie Alei dla potrzeb komunikacji publicznej – w większym stopniu, niż zakładał to projekt, złożony jeszcze w minionej kadencji częstochowskiego samorządu. Wyrazy uznania przekazał także częstochowskim firmom – w tym Przemysłówce (główny wykonawca inwestycji) i Drog-Budowi (podwykonawca, a jednocześnie realizator przebudowy m.in. placu Daszyńskiego) za sprawne przeprowadzenie prac inwestycyjnych o dużym stopniu komplikacji. Te komplikacje były związane np. z koniecznością synchronizacji z kompleksową przebudową uzbrojenia podziemnego pod Alejami.
Prezes Przemysłówki Janusz Stępień komplementował za jakość wykonania Przedsiębiorstwo Kamieniarskie Kazimierz Wolski z Kluczkowców, a jeden z architektów projektujących inwestycję – Paweł Korzewski ze studia „Forma” – przybliżył skalę przedsięwzięcia: w czasie prac ułożono ok. 1,7 mln kostek, z których zbudowana jest nawierzchnia I i II Alei Najświętszej Maryi Panny.

– Dzięki takim projektom, jak remont Alei, Częstochowa zmienia się, stając się coraz bardziej nowoczesnym, europejskim miastem – podkreślał wicemarszałek Mariusz Kleszczewski. – Widać tu skuteczność władz miasta w wykorzystywaniu dotacji unijnych. Ta inwestycja była dużym wyzwaniem dla realizatorów. Współpraca z miastem na każdym etapie projektu pozwoliła jednak dojść do rozwiązań, które umożliwiły jej ostateczną realizację, zgodnie z założonym celem, jakim jest wzrost konkurencyjności przestrzeni miejskiej w Częstochowie.

Oprócz Alei – tylko w 2013 roku – w centrum miasta zmodernizowano kilkanaście odcinków ulic, w tym: odcinki alei Jana Pawła II, alei Wolności, ulicy Kilińskiego, Dąbrowskiego, Zbierskiego, Orzechowskiego, Focha, Garibaldiego, Piłsudskiego, Katedralnej, Ogrodowej oraz przebudowano plac Daszyńskiego. Z budżetu miasta Miejski Zarząd Dróg i Transportu wydał na ten cel ok. 12 mln zł.

 

Podstawowy zakres prac i koszty związane z realizacją projektu modernizacji Alei Najświętszej Maryi Panny, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013.

 

 

Inwestycja była podzielona na dwie części

Część I – plac Biegańskiego

Część II – odcinek Alei Najświętszej Maryi Panny łączący place Biegańskiego i Daszyńskiego (tzw. I i II Aleja)

 

Zakres rozwiązań projektowych obejmował:

– przebudowę nawierzchni placu Biegańskiego wraz z otaczającym go układem fragmentów ulic: Dąbrowskiego, Nowowiejskiego, Szymanowskiego, Śląskiej, Kilińskiego i Racławickiej,

– przebudowę nawierzchni odcinka Alei Najświętszej Maryi Panny łączącego place wraz z niezbędnym zakresem przebudowy skrzyżowań z ulicami poprzecznymi: aleją Kościuszki, aleją Wolności, ul. Piłsudskiego, ul. Wilsona

Przebudowie nawierzchni towarzyszyła zmiana układu komunikacyjnego.

 

Zakres rzeczowy obejmował:

– przebudowę nawierzchni płyty Placu Biegańskiego z przeznaczeniem dla ruchu pieszego,

– przebudowę nawierzchni ciągów komunikacji samochodowej,

– przebudowę nawierzchni ciągów pieszych,

– przebudowę nawierzchni pasażu środkowego.

 

Całkowity koszt inwestycji – 57 mln 35 tys. zł

W tym :
– roboty budowlane 52,9 mln zł
– inżynier Kontraktu – 826 tys. zł
– promocja projektu – 67 tys. zł

Pozostałe koszty związane z projektem – 3 mln 242 tys. zł (m.in.: dokumentacja projektowa, nadzór autorski)

Kwota dofinansowania unijnego – 30 mln  660 tys. zł.