Można już jeździć ślimakiem łączącym DK-1 z aleją Jana Pawła II. Budowa największej, jak dotąd, inwestycji drogowej w mieście trwała od lipca ubiegłego roku.
Otwarcie dwupoziomowego skrzyżowania to efekt pozwolenia na użytkowanie, które otrzymał właśnie częstochowski Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Oddanie do użytku nastąpiło podczas briefingu prasowego przy węźle. Ostatnią barierę wspólnie zdjęli prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, senator RP Andrzej Szewiński, poseł RP Marek Balt, przedstawiciel wykonawcy – Bilfinger Infrastructure Marcin Lewandowski oraz dyrektor MZDiT Mariusz Sikora.
Według szacunków przez wyremontowany odcinek trasy codziennie przejeżdża około 45 tys. samochodów. Nowy węzeł pozwala na udrożnienie sieci drogowej w mieście, usprawnienie połączeń międzyregionalnych, zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu; skraca czas przejazdu w ruchu tranzytowym i między dużymi miastami w kraju.
– Wykonawcy nie jest łatwo realizować tak wielką inwestycję w centrum dużego miasta. Dzięki współpracy zamawiającego, wykonawcy, podwykonawców, projektantów i nadzoru udało się to zrobić sprawnie i stosunkowo nieuciążliwie dla miasta – podkreślił członek zarządu Bilfinger Infrastructure Marcin Lewandowski.
Oficjalne, połączone z festynem w okolicy węzła, otwarcie i podsumowanie inwestycji nastąpi w niedzielę 12 października.
Całkowity koszt inwestycji wraz z wykupami gruntów i pracami dodatkowymi wyniósł ponad 88 mln zł. Wysokość dofinansowania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet VI „Drogowa i lotnicza sieć TEN-T”, Działania 6.1. „Rozwój sieci drogowej” to blisko 64 mln zł.
W ramach projektu wykonano:
- przebudowę odcinka DK-1 na wysokości skrzyżowania – z całkowitą wymianą konstrukcji nawierzchni
- przebudowę odcinka DK-46 (fragment alei Jana Pawła II)
- budowę i przebudowę odcinków dróg gminnych (Drogowców, Srebrnej)
- 3 ronda
- budowę węzła DK-1 – DK-46
- budowę mostu na Wartą oraz kładki nad DK-1.