Szukaj

Bezpłatne przedszkola i podatki bez zmian

Pobyt dzieci w przedszkolach za darmo, stawki lokalnych podatków o stopień inflacji – to propozycje zgłaszane przez prezydenta Częstochowy na przyszły rok szkolny i kalendarzowy. Projekt budżetu na 2014 rok będzie przedstawiony Radzie Miasta i Regionalnej Izbie Obrachunkowej do 15 listopada. Projektowane stawki podatków i opłat trafią do radnych już teraz.
 

PRZEDSZKOLA ZA DARMO?

Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk zaproponował, aby od nowego roku szkolnego, czyli od 1 września 2014 r. pobyt dzieci w przedszkolach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto Częstochowa, był nieodpłatny – także powyżej 5 godzin realizacji podstawy programowej.

Władze miasta Częstochowa planują zabezpieczyć w budżecie środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki. Koszt nowego rozwiązania będzie zależał w dużej mierze od zainteresowania i zapotrzebowania rodziców na dłuższy pobyt dzieci w przedszkolu. Przy założeniu braku dodatkowych wydatków organizacyjno-osobowych, rezygnacja z pobierania opłat od rodziców może uszczuplić budżet o ponad 1 mln zł w roku kalendarzowym. Zdaniem prezydenta korzyści społeczne tego rozwiązania rekompensują jednak tę stratę.

– Ta propozycja ma pomóc rodzicom w sprawowaniu opieki nad dziećmi i funkcjonowaniu na wymagającym rynku rynku pracy, gdyż – w razie konieczności – częstochowianie – rodzice przedszkolaków – mogą być bardziej dyspozycyjni a przez to konkurencyjni wśród pracodawców – uważa Krzysztof Matyjaszczyk. – Dla rodzin wychowujących małe dzieci, które korzystały z dodatkowych godzin i za nie płaciły, byłaby to forma materialnego odciążenia przez miasto z tego wydatku.

Pomysł, który musi oczywiście zaakceptować Rada Miasta, pozwoliłby także na pełniejsze wykorzystanie bazy i kadry przedszkolnej w godzinach popołudniowych, kiedy przedszkola i tak muszą funkcjonować, przy niskiej często frekwencji dzieci.

Obecnie najwięcej miejskich przedszkoli (18 jednostek) funkcjonuje w godzinach 6.00-17.00, jednak – zgodnie z deklaracją prezydenta i Wydziału Edukacji UM – Rady Rodziców mogą zgłaszać zapotrzebowanie na takie godziny pracy, jakie najbardziej odpowiadają danej przedszkolnej społeczności. Od października 2013 r. – zgodnie z zapowiedziami – we wszystkich miejskich przedszkolach realizowane są bezpłatne zajęcia dodatkowe. Zorganizowane zostały w uzgodnieniu z rodzicami po wcześniejszym rozpoznaniu potrzeb w zakresie rozwijania uzdolnień dzieci. W większości przedszkoli realizowane są 3 rodzaje zajęć (najczęściej z grupy: rytmika, j. angielski, zajęcia taneczne, zajęcia sportowe, zajęcia plastyczne). Miasto przeznaczyło na ich realizację z budżetu miasta kwotę 25 zł miesięcznie w przeliczeniu na jedno dziecko. Wydatki na realizację zajęć dodatkowych w miejskich przedszkolach wynoszą rocznie ok. 1,2 mln zł. Trzeba dodać, że – po zmianach w systemie wychowania przedszkolnego – wiele gmin nie zdecydowało się na uruchomienie środków na przedszkolne zajęcia dodatkowe.

Dane dotyczące przedszkoli w Częstochowie

Liczba przedszkoli i szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi, dla których organem prowadzonym jest Gmina Miasto Częstochowa:

– miejskie przedszkola – 42

– szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi – 41.

Liczba przedszkoli i szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi publicznych i niepublicznych prowadzonych przez inne osoby prawne: przedszkola – 21, punkty przedszkolne – 8, szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi – 5.

Dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w Częstochowie w roku szkolnym 2013/2014 jest 7 540 (z czego 2,5-latków jest 169, 3-latków – 1 542

4-latków – 1 868, 5-latków – 2 161, 6-latków – 1 800).

 

PODATKI I OPŁATY – BEZ ZMIAN LUB O WYSOKOŚĆ INFLACJI

Rada Miasta rokrocznie podejmuje uchwały ustalające wysokość następujących podatków i opłat lokalnych:

– podatek od nieruchomości

– podatek od środków transportowych

– opłata targowa

– opłata od posiadania psów.
Proponowane przez władze miasta stawki podatków na 2014 rok w stosunku do tegorocznych mają być jedynie zwaloryzowane o wskaźnik inflacji, tj. o 0,9%.

W przypadku niektórych opłat stawki nie wzrastają nawet o wskaźnik inflacji. Dotyczy to np. stawek opłaty targowej, gdzie wszystkie dzienne stawki opłaty pozostają na poziomie roku 2013 oraz stawek podatku od środków transportowych. Jest to działanie mające na celu zachęcenie do zwiększenia aktywności – szczególnie lokalnych przedsiębiorców.

Tak jak w 2013 r. w podatku od nieruchomości utrzymana zostaje zasada obniżenia górnej stawki podatku dla:
– budynków przeznaczonych wyłącznie na składowanie opału przez lokatorów mieszkań w budynkach niepodpiwniczonych (górna stawka wynosi 7,73 zł/m²,

natomiast stawka zaproponowana wynosi 0,71 zł/m²), tj. 10-krotnie poniżej stawki maksymalnej,

– od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej (górna stawka wynosi 23,03 zł/m², natomiast stawka proponowana 22,88 zł/m²).

Proponowane stawki podatku od nieruchomości w 2014 r.:

1) od budynków mieszkalnych – 0,74 zł/m² (w 2013 r. – 0,73 zł/m²) –

WZROST O 1 GROSZ

2) od budynków przeznaczonych wyłącznie na składowanie opału przez lokatorów mieszkań w budynkach wielorodzinnych niepodpiwniczonych – 0,71 zł/m² (w 2013 r. – 0,70 zł/m²) – WZROST O 1 GROSZ

3) od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 22,88 zł/m² (w 2013 r. – 22,82 zł/m²)
4) od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 0,89 zł/m² (w 2013r – 0,88 zł/m²) – WZROST O 1 GROSZ

5) od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 0,46 zł/m² (w 2013 r. – 0,45 zł/m²) – WZROST O 1 GROSZ

W podatku od środków transportowych, proponowane jest utrzymanie stawek na poziomie roku 2013; ponadto uwzględniając wpływ środków transportowych na środowisko, proponuje się kontynuację obniżenia podstawowych stawek podatku od środków transportowych o 10% dla pojazdów posiadających certyfikat Euro 5 i Euro 6.  W celu pobudzenia przedsiębiorczości i tworzenia nowych miejsc pracy, Miastoproponuje przedsiębiorcom możliwość zwolnienia z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis oraz regionalnej pomocy inwestycyjnej. Uchwały obowiązują na razie do 31.12.2013 r. (z końcem roku w całym kraju przestają obowiązywać aktualne zapisy dotyczące pomocy publicznej), ale ich skutki jako prawa nabyte rozciągną się na lata przyszłe.

W ramach 3 uchwał pomocowych ze zwolnienia z podatku od nieruchomości dotychczas skorzystało:

– 9 przedsiębiorców w ramach pomocy de minimis, którzy utworzyli 54 nowe miejsca pracy,

– 3 przedsiębiorców w ramach uchwały o regionalnej pomocy inwestycyjnej (inwestycje w trakcie realizacji, nowe miejsca pracy utworzone zostaną po zakończeniu inwestycji).

Z chwilą pojawienia się stosownych umocowań prawnych, Miasto niezwłocznie przystąpi do opracowania nowych uchwał pomocowych.

 

Znane są już podstawowe wskaźniki zewnętrzne wpływające na kształt miejskiego budżetu na 2014 r.:

– wielkość subwencji

Subwencje określa dla naszego budżetu Minister Finansów. Na rok 2014 subwencja oświatowa ma być niższa od subwencji jaką dysponował budżet w roku 2013 o 13 mln 600 tys. zł

– wielkość udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych
Udziały szacuje dla naszego budżetu Ministerstwo Finansów. Na rok 2014 udziały zostały oszacowane na poziomie 219 mln 720 tys. zł, tj. w stosunku do planu na rok 2013 są wyższe zaledwie o 1 mln 77 tys. zł.

Udziały i subwencje to 47,5% naszego budżetu.
– wielkość dotacji celowych

Informacje o wysokości dotacji celowych dla naszego budżetu przekazuje Wojewoda Śląski. Wielkość dotacji określona przez Wojewodę na 2014 r. to kwota 90 mln 813 tys. zł i jest niższa od dotacji celowych jakie otrzymaliśmy na rok 2013 o 3 mln 920 tys. zł. Dotacje celowe stanowią 9,5% dochodów budżetowych miasta.

 

Służby finansowe dokonały także oszacowania dochodów własnych. Do najistotniejszych z nich zaliczyć należy podatek od nieruchomości, podatek od środków transportowych oraz dochody z majątku. Szacowane wielkości uwzględniają waloryzację podatków o wskaźnik 0,9%, utrzymanie dotychczasowej struktury przedmiotów opodatkowania oraz posiadanej bazy podatkowej. Strona dochodowa wytycza możliwości strony wydatkowej budżetu.

Aktualnie trwają prace budżetowe ustalające ostateczny kształt projektu budżetu na rok 2014.

 

Głównymi założeniami przyjętymi dla projektu budżetu na 2014 r. są:

– przyjęcie dochodów na poziomie realnym do uzyskania z uwzględnieniem podjętych uchwał w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości

– przeznaczenie dochodów ze sprzedaży majątku wyłącznie na inwestycje.

– utrzymanie właściwych relacji wydatków bieżących do dochodów bieżących.

– wysoki wskaźnik finansowania inwestycji dochodami własnymi i bezzwrotnymi środkami zewnętrznymi,

– niski poziom zaciągania długu w stosunku do okresów minionych,

– utrzymanie wskaźników operacyjnych i inwestycyjnych na poziomie gwarantującym bezpieczeństwo finansów i rozwój miasta.