Dieta dla mózgu!

Prawidłowa i zrównoważona dieta jest podstawą funkcjonowania każdego narządu w ludzkim ciele. Istnieją diety na cholesterol, diety dla osób chorych na cukrzycę, czy nawet diety przeciwmigrenowe. Odpowiedni sposób odżywiania ma równie duże znaczenie w przypadku zachowania prawidłowych funkcji mózgu, a tym samym dla poprawy humoru oraz zmniejszania objawów depresji. Zobacz, jakie produkty warto spożywać, by układ nerwowy funkcjonował prawidłowo, nie zaburzając tym samym stanu emocjonalnego.

Jak działa mózg?

Mózg to narząd o wadze ok. 1,5 kg, składający się głównie z wody, soli mineralnych, białka i tłuszczu. Istota działania mózgu polega na przekazywaniu impulsów elektrycznych pomiędzy komórkami nerwowymi. Aby funkcje mózgu były prawidłowe, niezbędne jest zachowanie równowagi poziomu neuroprzekaźników, takich jak:

Serotonina – określana jest jako ,,hormon szczęścia”, ponieważ odpowiada za zachowanie odpowiedniej równowagi emocjonalne. Serotonina wpływa także na jakość snu, kurczenie mięśni gładkich przewodu pokarmowego, apetyt, a nawet zdolności seksualne. Co więcej, niedobór tego neuroprzekaźnika jest jedną z przyczyn depresji i nerwicy.

Dopamina – odpowiada za funkcje mózgu kierujące ruchem ciała, czyli odpowiada za kontrolę nad każdą czynnością. Niedobór dopaminy może wywoływać paranoje, brak zdolności logicznego myślenia, czy zaburzenia pamięci.

Noradrenalina – podobnie jak serotonina przekaźnik ten odpowiedzialny jest za zasypianie oraz kontrolę stanu emocjonalnego. Zaburzone wydzielanie noradrenaliny są przyczyną podatności na stres oraz depresję, natomiast jej nadmiar wywołuje agresję.

Wpływ diety na neuroprzekaźniki

Szczególnie istotnym neuroprzekaźnikiem w aspekcie diety jest serotonina, za której prawidłowy poziom w organizmie odpowiada m.in. związek o nazwie tryptofan. Jest to aminokwas zwiększający poziom neuroprzekaźników, który dostarczamy do organizmu wraz z dietą. Za prawidłowy poziom neuroprzekaźników odpowiada także tyrozyna. Tryptofan i tyrozynę znajdziemy w produktach takich jak np.:

  • pestki z dyni,
  • migdały,
  • orzechy laskowe,
  • soczewica,
  • tofu,
  • kiełki pszenicy,
  • arbuzy,
  • jogurty,
  • sery,
  • soja.

Natomiast poziom dopaminy i noradrenaliny możemy zwiększyć spożywając większe ilości produktów takich jak np.:

  • banany,
  • jabłka,
  • truskawki,
  • nasiona słonecznika,
  • sezam.

 

 



(Następny artykuł) »



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.