1 grudnia 2015 roku weszły w życie korzystne zmiany zasad udzielania ulg.
Nowe zasady dotyczące ulg w spłacie należności wobec ZUS umożliwiają odroczenie terminu płatności oraz rozłożenie na raty całej należności z tytułu składek, w tym również części finansowanej przez ubezpieczonych. Przepisy weszły w życie 1 grudnia 2015 roku.
Przedsiębiorcy, którzy mają kłopoty z terminowym regulowaniem składek na ubezpieczenia albo już wpadli w zadłużenie, mogą wystąpić z wnioskiem o ulgi w spłacie należności:
- rozłożenie ich na raty
- odroczenie terminu płatności składek.
Odroczenie terminu płatności składek oznacza, że składki, za zgodą ZUS, można zapłacić w późniejszym terminie. Dotyczy to jednak wyłącznie tych należności, dla których ustawowy termin płatności jeszcze nie minął. Dlatego wniosek o odroczenie należy złożyć najpóźniej w dniu terminu płatności składki.
Korzystne zmiany zasad udzielania ulg dotyczą rozłożenia długu na raty przedsiębiorcom, którzy mają już zadłużenie w ZUS.
Polega na możliwości uregulowania tych należności w dłuższym okresie, uzgodnionym z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Harmonogram spłat uzależniony jest od możliwości płatniczych dłużnika, czyli środków, jakie może on przeznaczyć na spłatę zobowiązań w ramach udzielonej ulgi. Spłata należności w układzie ratalnym bądź odroczenie terminu zapłaty stanowi dogodną ulgę, ponieważ od takiego zadłużenia nie nalicza się odsetek za zwłokę, a wszelkie działania egzekucyjne prowadzone przez ZUS zostają zawieszone na czas obowiązywania umowy.
Do końca listopada 2015 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych mógł odroczyć termin płatności składek lub rozłożyć na raty jedynie te należności, które były finansowane przez płatnika składek. Składki finansowane przez ubezpieczonych, potrącane przez przedsiębiorcę z ich wynagrodzenia, musiały zostać uregulowane przed zawarciem umowy o udzieleniu ulgi. Warunek ten stanowił często barierę, która uniemożliwiała spłatę zadłużenia, a także pogłębiała trudną sytuację płatnika. Zmiana w przepisach, która weszła w życie 1 grudnia 2015 roku, pozwalająca na rozłożenie na raty oraz odroczenie terminu płatności także tej części składek, która jest finansowana przez ubezpieczonych, stanowi dla wielu przedsiębiorców szansę na oddłużenie. Zwiększa też możliwość odzyskania przez ZUS nieopłaconych składek.
Więcej wniosków o ulgi.
Zmiana przepisów spowodowała, że więcej zadłużonych firm skorzysta z tej formy pomocy. Przybywa też wniosków o udzielenie ulgi. Już po wprowadzeniu przepisów
w grudniu 2015 r. liczba wniosków o ulgi w Oddziale ZUS w Częstochowie wzrosła o 50 proc. w stosunku do listopada. Gdy w listopadzie było ich 126, to w grudniu 182. W styczniu tego roku wniosków wpłynęło 115, a w lutym już 161.
Pomimo zmiany przepisów przedsiębiorcy muszą pamiętać o obowiązku terminowego opłacania składek bieżących. Zawarta umowa o układ ratalny lub odroczenie terminu płatności nie zwalnia z obowiązku ich opłacania. Zerwanie warunków umowy spowoduje też brak opłacania rat zgodnie z ustalonym harmonogramem spłaty zadłużenia. Warto zatem na bieżąco monitorować swoje możliwości płatnicze tak, aby szybko zareagować
i poinformować ZUS o kłopotach finansowych uniemożliwiających spłatę należności na dotychczas ustalonych warunkach. Umożliwi to złożenie w odpowiednim czasie wniosku
o renegocjację warunków umowy.
ZUS pomoże.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych również we własnym zakresie stara się pomóc płatnikom w odzyskaniu płynności finansowej. W tym celu zamierza powołać doradców ds. ulg i umorzeń w każdym Oddziale ZUS. Będą oni mieli za zadanie:
• doradzać klientom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej,
• wskazywać im sposoby poradzenia sobie z zadłużeniem wobec ZUS,
• pomagać w zebraniu odpowiedniej dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku
o udzielenie ulgi,
• przedstawić wymagane druki i formularze.
Doradca na podstawie informacji przedstawionych przez klienta zaproponuje najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań, dostosowane do indywidualnej sytuacji klienta i jego możliwości finansowych, a także wysokości zadłużenia.