Naturalne sposoby na bezsenność u seniora. Jak spokojnie przespać noc?

Sen, podobnie jak odżywianie, to jeden z najważniejszych elementów życia, zapewniających zdrowie i dobry stan emocjonalny. Gdy pojawiają się problemy ze snem, senior staje się przewlekłe osłabiony, ciężko jest mu się skoncentrować, może być także rozdrażniony. Jednak zanim sięgniemy po leki nasenne, powinniśmy poznać naturalne sposoby na bezsenność!

 

Styl życia, a bezsenność

Kilka nieprzespanych nocy zwykle nie stanowi problemu. Jeśli jednak bezsenność utrzymuje się przez dłuższy czas, koniecznie należy podjąć odpowiednie kroki. W pierwszej kolejności warto przeanalizować swój styl życia. 

Istnieje wiele przyczyn bezsenności. Aby znów spokojnie przesypiać każdą noc, trzeba wcześniej wyeliminować możliwe przyczyny problemów ze snem. Przewlekły stres, samotność, czy nieregularny tryb dnia niekorzystnie wpływają na jakość snu. 

 

Łagodzenie dolegliwości bólowych 

Zdarza się, że bezsenność jest następstwem dolegliwości bólowych, które towarzyszą chorobom współistniejącym. Bóle różnego pochodzenia mogą być przyczyną częstego przebudzania się w ciągu nocy. Aby móc zdrowo spać, warto więc przede wszystkim zadbać o stan zdrowia i stosować metody łagodzące ból, dobrane indywidualnie w zależności od schorzenia. 

Przyczyną bezsenności u osób starszych może być także spędzanie wielu godzin w pozycji leżącej. Mogą wówczas pojawiać się bóle ciała, a niekiedy także odleżyny uniemożliwiające przyjęcie komfortowej pozycji. Osoby przewlekle chore wymagają szczególnej troski ze strony opiekunów i rodziny. 

 

Zwróć uwagę na kolację przed snem

Wbrew pozorom bezsenność może wynikać z przyczyn stosunkowo błahych, jak chociażby niewłaściwa dieta. Szczególną uwagę należy zwrócić na kolację seniora. Niektóre produkty ciężkostrawne obciążają organizm, a tym samym utrudniają właściwy wypoczynek. Istnieją również związki, które ułatwiają sen i to ich ilość należy zwiększyć w posiłkach. 

Podstawą wieczornej diety dla osób borykających się z bezsennością są posiłki ubogie w białko, natomiast z wysoką zawartością węglowodanów. Należy jednak wybierać węglowodany o niskim indeksie glikemicznym. Znajdziemy je m.in. w brązowym ryżu, ciemnym makaronie, ciemne pieczywie, warzywach i owocach. 

 

Jak przygotować miejsce do spania?

Szczególnie istotne dla zdrowego snu jest miejsce, w którym wypoczywa senior. Czysta pościel i przewietrzony pokój to podstawa. Świeże powietrze ułatwia oddychanie, a tym samym zapewnia komfortowy sen. Z kolei czysta pościel wykonana z oddychającej tkaniny, a także wygodna piżama ułatwiają ciału wypoczynek. 

Raz na jakiś czas należy sprawdzić także stan materaca. Nawet jeśli materac był prawidłowo dobrany do wagi seniora, po kilku latach mogą na nim powstawać zagłębienia. Regularnie warto wymieniać nie tylko pokrowiec, ale cały materac. 

  

Ostatecznie zioła i leki przy bezsenności

Większość preparatów ułatwiających sen dostępnych bez recepty bazuje na związkach naturalnych. Mieszanki ziołowe to sposób na naturalne wsparcie organizmu, jednak w pierwszej kolejności warto wybierać łagodne ziołowe herbatki. 

Pomocne w przypadku bezsenności okazują się przede wszystkim zioła, takie jak kozłek lekarski, melisa, mącznica lekarska, czy lawenda. Warto jednak pamiętać, że zioła wbrew pozorom wywierają silne działanie, mogą również wchodzić w interakcję z przyjmowanymi lekami. Ich stosowanie warto więc skonsultować z lekarzem. 

Jeśli uregulowanie trybu dnia, dbałość o dietę i należyta higiena snu okażą się niewystarczające, pozostaje wsparcie za pomocą farmakologii. Należy jednak pamiętać, że tabletki nasenne wydawane z przepisu lekarza powinny być ostatecznością.



(Następny artykuł) »



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *