kofeina

 
 

Pozytywne i negatywne aspekty picia kawy

Układ nerwowy Oddziaływanie kawy na układ nerwowy związane jest z zawartością kofeiny, teofiliny i teobrominy, przez co napój ten ma właściwości pobudzające, powoduje zmniejszenie odczucia znużenia i pomaga zachować koncentrację. Wykazano, iż kofeina pomaga opóźnić rozwój choroby Parkinsona. Inne badania pozwalają stwierdzić, że osoby pijące 3 filiżanki kawy na dobę mają zmniejszone o 30% prawdopodobieństwo zapadnięcia na powyższą chorobę. Ponadto kofeina wpływa na hamowanie procesów zapalnych w ośrodkowym układzie nerwowym, przez co obniża się ryzyko zachorowania na demencje starcze, w tym na chorobę Alzheimera. Substancja ta ma również swój udziałCzytaj dalej


Dieta a funkcje umysłowe

Liczne dowody wskazują na to, że pomiędzy sposobem żywienia, stanem odżywienia a aktywnością umysłową i samopoczuciem człowieka mogą występować istotne zależności. Ryzyko wystąpienia depresji i powiązanego z nią obniżenia aktywności umysłowej może zależeć m.in. od rodzaju spożywanej diety. Niewłaściwa dieta, poprzez wpływ na stan naczyń krwionośnych i zwiększanie ryzyka wystąpienia aterosklerozy, może skutkować pogorszeniem funkcji umysłowych i przyczynić się do rozwoju przedwczesnej demencji. Witaminy z grupy B wpływają na funkcjonowanie centralnego i peryferyjnego układu nerwowego. Witamina B1 (tiamina) uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych. Niedobór witaminy B6 może powodować zmiany neurologiczne,Czytaj dalej


Kawa – właściwości nie tylko szkodliwe

Kawa – właściwości nie tylko szkodliwe

Kawę pije prawie każdy Polak, jednak ogólnie panuje opinia, że jest to swego rodzaju używka niekorzystnie wpływająca na stan zdrowia. W rzeczywistości kawa i związki w niej zawarte wykazują także właściwości lecznicze. Nie bez znaczenia pozostaje rodzaj kawy i dodatki których używamy na co dzień. Najzdrowsza jest prawdziwa kawa ziarnista, najlepiej świeżo zmielona. Kawa rozpuszczalna jest o wiele mniej wartościowa. Warto zrezygnować z cukru, a jeśli nie lubimy gorzkiej kawy zdrowszą alternatywą dla białego cukru jest cukier brązowy, czyli trzcinowy. Ten drugi również nie jest zdrowy, ale nieco lepszy odCzytaj dalej