Szukaj

,,Twoje konto bankowe zaatakowali hakerzy” – nie daj się nabrać!

,,Twoje konto bankowe zaatakowali hakerzy” – nie daj się nabrać!

Przestępcy posuwają się do różnych metod, by wyłudzić pieniądze. Szczególnie narażeni są seniorzy, którzy ze względu na zaufanie do innych ludzi okazują się być podatni na oszustwa. Jeśli otrzymasz telefon od osoby podającej się za policjanta lub pracownika banku – nigdy nie podawaj poufnych danych!

 

Jak działają oszuści ,,na policjanta i hakera”?

Niektórzy przestępcy są do tego stopnia wyrachowani, że wyłudzenie przez nich pieniędzy odbywa się bez wyjścia z domu. Do oszustwa wystarczy im telefon i dostęp do Internetu. Jak działają?

Policja odnotowała wiele przypadków oszustw ,,na policjanta” lub ,,agenta CBŚ”. Przestępca telefonuje do osoby starszej podając się za funkcjonariusza, który rzekomo prowadzi śledztwo dotyczące hakerów atakujących konta bankowe. Najczęściej osoba taka informuje seniora, że jej konto jest zagrożone.

Przestępcy potrafią być tak przekonujący, że osoby starsze często bez zastanowienia wierzą w ich każde słowo. Wykorzystując łatwowierność seniorów oraz wzbudzając w nich strach przed wizją utraty oszczędności życia, oszuści proszą o podanie danych potrzebnych do zalogowania się w banku, co ma rzekomo pomóc w ochronie pieniędzy przez policję i w namierzeniu hakerów.

Po podaniu danych do logowania przestępcy przelewają pieniądze na swoje konto. Zdarzały się również sytuacje, gdy oszuści pod tym samym pretekstem nakazywali seniorowi, by ten jak najszybciej wybrał z konta dużą sumę pieniędzy i przekazał je fałszywemu policjantowi.

 

Jak rozpoznać, czy mamy do czynienia z przestępcą?

Pamiętajmy, że przekonujący ton głosu, a nawet mundur policjanta nie dają nam gwarancji, że mamy do czynienia z funkcjonariuszem. Prawdziwy policjant, przedstawiciel innych służb ratunkowych, czy nawet pracownik banku nigdy nie prosi o przekazanie poufnych danych, takich jak login, numer PIN, czy ilość pieniędzy na koncie! Jakakolwiek prośba o takie informacje powinna wzbudzić w nas podejrzenia.

Co zrobić, gdy otrzymamy podejrzany telefon? Należy bezzwłocznie zawiadomić policję lub osobę bliską.

 

Jak uchronić seniora przed oszustwem?

Oszustwa tego rodzaju są dużym zagrożeniem również ze względu na fakt, iż osoby w podeszłym wieku często nie radzą sobie z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. Zdarza się, że senior nie zdaje sobie sprawy, że podanie poufnych danych może skutkować utratą pieniędzy.

Warto przestrzec seniora, by ten pod żadnym pozorem nie podawał nikomu informacji dotyczących konta bankowego. Aplikacje internetowe do logowania w banku są bezpieczne, jeśli dane do logowania pozostają poufne. Ponadto, w większości banków każdy przelew wykonywany za pomocą Internetu wymaga dodatkowej autoryzacji poprzez podanie hasła wysyłanego na telefon. Jeśli nie damy się nabrać i nie przekażemy nikomu takich danych, nie ma powodu do obaw.