Wpływ stylu życia na dyskopatię

Dyskopatia, czyli wypadnięcie bądź wysunięcie krążka międzykręgowego, potocznie określana jako wypadnięcie dysku, dotyczy około 90% populacji w starszym wieku. Schorzenie może jednak pojawić się także u ludzi młodych, a na jego rozwój istotny wpływ ma styl życia, również stres i przemęczenie. Sprawdź, w jaki sposób codzienne nawyki wpływają na zaostrzenie objawów dyskopatii!

 

Czym jest dyskopatia, jakie są objawy?

Dyskopatia jest jednym z najczęściej spotykanych schorzeń kręgosłupa. Choroba ta dotyczy krążków międzykręgowych (dysków), które znajdują się między kręgami kręgosłupa pełniąc funkcję amortyzatorów. Wraz z wiekiem krążki ulegają zwyrodnieniu, a tym samym ich zewnętrzna część (pierścienie włókniste) nie utrzymują galaretowatego jądra w odpowiednim położeniu. Dochodzi wówczas do wysuwania się ,,dysku” i nacisku na zakończenia nerwowe, co wywołuje ból o różnym nasileniu, który może promieniować, a nawet uniemożliwiać poruszanie się. Do innych objawów dyskopatii zalicza się m.in.:

  • mrowienie i drętwienie kończyn – rąk w przypadku dyskopatii kręgosłupa szyjnego, pośladków i nóg w przypadku dyskopatii kręgosłupa lędźwiowego;
  • osłabienie siły mięśniowej, a nawet zanik mięśni;
  • ograniczona ruchomość kończyn górnych i dolnych;
  • w skrajnych przypadkach niedowład rąk i nóg.

 

Przyczyny dyskopatii – nie tylko wiek

Wypuklina lub przepuklina kręgosłupa może być spowodowana nieprawidłowymi nawykami. Za główne przyczyny dyskopatii uznaje się siedzący lub stojący tryb życia, zwykle związany z trybem pracy. Osoby, które pozostają długotrwale w jednej pozycji, narażają kręgosłup na obciążenie. To właśnie podczas siedzenia kręgosłup jest najbardziej obciążony w części lędźwiowej. Z kolei nadmiernie pochylając głowę, np. podczas pracy przy komputerze, zwiększamy ryzyko dolegliwości w odcinku szyjnym.

Podnoszenie ciężkich przedmiotów przy nieodpowiednio przyjmowanej pozycji zwiększa ryzyko uszkodzenia krążków międzykręgowych. Należy pamiętać, by podnosząc cokolwiek zawsze uginać kolana pozostawiając plecy wyprostowane. Dzięki temu część obciążenia zostanie przeniesiona na nogi, a kręgosłup nie będzie narażony na przeciążenie.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że na rozwój dyskopatii ogromny wpływ ma także przemęczenie psychiczne. Wsparciem dla kręgosłupa są mięśnie, które wspomagają utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Osłabienie mięśni, które najczęściej jest następstwem niedostatecznej aktywności fizycznej, zwiększa prawdopodobieństwo schorzeń kręgosłupa. Nadmierne napięcie mięśniowe może jednak wynikać także z życia w stresie. Osoby cierpiące na chroniczny stres odczuwają nadmierne napięcie mięśniowe, przez co mogą przyjmować niewłaściwą postawę ciała. Długotrwałe odczuwanie stresu jest wyniszczające dla całego ciała, dlatego relaks pozwalający na niwelowanie stresu powinien być zaliczany do standardowej profilaktyki przeciw schorzeniom kręgosłupa.

Rozwój dyskopatii można zahamować lub znacznie spowolnić dbając odpowiednio o kręgosłup. Należy pamiętać przede wszystkim o rehabilitacji i ćwiczeniach wzmacniających mięśnie kręgosłupa. Pamiętajmy, że długotrwały odpoczynek przy dolegliwościach związanych z plecami zwykle nie jest wskazany. Ćwiczenia dobrane indywidualnie do możliwości danej osoby powinny być wykonywane regularnie, dzięki czemu możliwe jest zachowanie siły mięśniowej.



« (Poprzedni artykuł)



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *