Większość produktów codziennego użytku, a nawet żywność zwykle możemy bez problemu zwrócić lub wymienić po okazaniu paragonu. Inaczej jednak jest w przypadku wyrobów medycznych zakupionych w aptece stacjonarnej lub internetowej, które często nie podlegają zwrotowi. Dlaczego nie można zwracać leków do apteki i czy dotyczy to wszystkich produktów aptecznych?
Leki kupowane w aptekach nie mogą być zwrócone, nawet tego samego dnia, czy na chwilę po dokonaniu zakupu. Wybór produktów leczniczych powinien być więc przemyślany i nie należy obwiniać aptek, ponieważ podlegają one stałej kontroli. Kontroluje się również sprzedaż środków leczniczych, nawet jeśli są one dostępne bez recepty, czyli tzw. środki OTC.
Działania takie mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa, ponieważ wszelkie środki lecznicze wymagają szczególnego traktowania. Muszą być przechowywane w odpowiedniej temperaturze i w specjalny sposób zapewniający trwałość. Leki kontrolowane są pod tym względem od momentu ich produkcji, aż po sprzedaż. Po wydaniu leku Pacjentowi nie ma już możliwości sprawdzania warunków jego przechowywania, dlatego zakazuje się zwrotów leków do apteki. Brak pewności co do odpowiedniego ,,traktowania” leku automatycznie uniemożliwia przekazanie go kolejnemu Pacjentowi.
Należy mieć świadomość, że zakaz zwrotu leków jest jedynie działaniem zapewniającym bezpieczeństwo, a nie utrudnieniem dla Pacjentów. Również leki zamawiane przez apteki wysyłkowe nie podlegają zwrotowi.
Jakie leki można zwrócić do apteki?
Zwrotowi do apteki podlegają jedynie leki, które posiadają wadę, np. są uszkodzone, przeterminowane, mają znamiona innych niepokojących wad. Pacjent może, a nawet powinien zwrócić również lek wydany przez pomyłkę farmaceuty. Zakazowi zwrotu nie podlegają również suplementy diety, kosmetyki, czy sprzęty medyczne dostępne w aptekach. To, czy można zwrócić takie produkty zależy od danej apteki