Czy można obniżyć ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera?

Aktywność fizyczna
Amerykańscy naukowcy na podstawie badań prowadzonych wśród 300 osób wykazali, iż aktywność fizyczna wpływa na obniżenie ryzyka zapadnięcia na chorobę Alzheimera oraz spowalnia progresję już istniejących zaburzeń. Uczestnicy eksperymentu przechodzili przez testy pozwalające sprawdzić ich zdolności poznawcze na przestrzeni 30 lat oraz odpowiadali na pytania dotyczące codziennej aktywności ruchowej. Okazuje się, że każdy rodzaj ruchu może przyczynić się do zachowania większej objętości różnych obszarów mózgu. Taniec, spacery, prace wykonywane w ogrodzie – każda aktywność może być pomocna w zachowaniu sprawności umysłowej w wieku zaawansowanym. Okazuje się także, że seniorzy aktywni fizycznie mogą być aż o 50% mniej narażeni na rozwój chorób neurodegeneracyjnych w porównaniu z ich rówieśnikami, którzy stronią od ćwiczeń. Jeśli ktoś zmaga się z łagodną postacią demencji, to ruch pomaga chronić mózg przed dalszą utratą objętości niektórych obszarów mózgowia.
Dieta
Tak jak w przypadku wielu innych chorób, również przy chorobie Alzheimera należy dbać o odpowiednią dietę. . Wiadomo, że niektóre substancje działają ochronnie na komórki mózgowe, a odpowiednie połączenie tychże dobroczynnych związków mogłoby zintensyfikować ich pozytywny wpływ na funkcjonowanie pamięci u człowieka oraz spowalnianie spadku objętości mózgu. Naukowcy przez 2 lata prowadzili badania polegające na podawaniu suplementu pacjentom ciepiącym na chorobę neurodegeneracyjną. Preparat posiadał w składzie:
– kwasy omega-3 – kwas DHA redukuje akumulację β-amyloidu, którego nadprodukcja i odkładanie prowadzi do wytworzenia tzw. blaszek starczych charakterystycznych dla choroby Alzheimera. DHA może zwiększać poziom białka BDNF, czyli tzw. mózgowego czynnika wzrostu odpowiadającego za rozwój, regenerację i właściwe funkcjonowanie neuronów.
– cholinę – wpływa ona na rozwój nowych neuronów oraz pozwala na utrzymanie ich w dobrej kondycji. Usprawnia przepływ impulsów nerwowych, poprawia płynność błon komórek nerwowych.
– fosfatydyloseryna – wpływa na stężenie neurotransmiterów (związków przenoszących sygnały pomiędzy neuronami) oraz glukozy w mózgu, sprzyjając zachowaniu prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Wykazano, że substancja ta poprawia pamięć i umiejętność kreatywnego myślenia.
– przeciwutleniacze – usuwają wolne rodniki tlenowe indukujące zmiany degeneracyjne w mózgowiu
– witaminy z grupy B – najważniejsze z nich to: B1 (tiamina), B6, B12 (kobalamina) i kwas foliowy. Badania potwierdzają związek między zaburzeniami funkcji poznawczych a stężeniem witamin z grupy B, bowiem niedobór kwasu foliowego i kobalaminy we krwi, to wczesne wskaźniki rozwoju choroby Alzheimera.
U uczestników badania zauważono zachowanie większej objętości mózgu, w tym obszaru odpowiedzialnego za procesy pamięciowe. Zachowanie pamięci epizodycznej na zadowalającym poziomie odczuli zwłaszcza ci pacjenci, którzy przystępując do udziału w eksperymencie posiadali małe ubytki procesów poznawczych.
Paradontoza
Badacze odkryli, iż przewlekłe stany zapalne toczące się w jamie ustnej przyczyniają się do ubytku zdolności poznawczych. Na podstawie eksperymentu trwającego pól roku zaobserwowano, że paradontoza powoduje progresję zmian neurodegeneracyjnych. Długotrwałe choroby dziąseł wywołują wzrost stężenia substancji prozapalnych we krwi, a odpowiedzią na ten stan jest spadek funkcji umysłowych i pogłębienie zmian towarzyszących chorobie Alzheimera.

 






Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *