Jakie są rodzaje kaszy i dlaczego warto ją jeść?

Jakie są rodzaje kaszy i dlaczego warto ją jeść

Kasza gryczana
Powstaje z nasion gryki, jest produktem bezglutenowym. Cechuje ją duża zawartość dobrze przyswajalnego białka oraz przeciwutleniaczy, które wpływają pozytywnie na kondycję naczyń krwionośnych. Dostarcza białka egzogenne, czyli te, których organizm ludzki nie potrafi sam wytworzyć. W kaszy gryczanej odnajdziemy też witaminy z grupy B, witaminę E, PP oraz składniki mineralne takie jak: wapń, fosfor, magnez. Dzięki wysokiej zawartości błonnika (6 gram w 100 gramach produktu) kasza wzmaga perystaltykę jelit i przyspiesza trawienie. Wyróżniamy kaszę paloną i niepaloną, czyli białą, łagodniejszą w smaku i zapachu.
Kasza jaglana
Wytwarzana z prosa, nie zawiera glutenu. Wyróżnia się wysoką zawartością krzemu, który jest składnikiem mineralnym poprawiającym stan skóry, włosów i paznokci. Kasza jaglana zawiera też lecytynę, wspomagająca pracę systemu nerwowego. Warto włączyć do jadłospisu ten produkt ze względu na jego zasadowy odczyn, który pomoże odkwasić organizm. W okresie jesiennym, gdy ludzkie ciało wytwarza większe ilości śluzu, warto zwiększyć ilość zjadanej kaszy jaglanej, aby przyspieszyć usuwanie wydzieliny. Spożywając ten rodzaj kaszy, można wspomóc oczyszczanie jelit ze złogów, powstałych jako skutek jedzenia nabiału, produktów powstałych z białej mąki i rafinowanego cukru.
Kasza jęczmienna
Powstaje z ziaren jęczmienia, zawiera gluten. Obecnie występuje wiele jej odmian np. kasza jęczmienna perłowa, kasza jęczmienna łamana. Ze względu na dużą zawartość błonnika w 100g produktu, kasza ta jest zalecana osobom cierpiących na zaparcia, mającym zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi oraz borykających się z gwałtownymi skokami stężenia glukozy. Duża zawartość skrobi sprawia, że osoby aktywne fizycznie powinny włączyć kaszę jęczmienną do jadłospisu. Kwas foliowy wspomagający leczenie anemii i witamina K usprawniająca procesy krzepnięcia również są substancjami, które odnajdziemy w tej kaszy. Pamiętajmy, że osoby zmagające się z chorobą wrzodową żołądka lub dwunastnicy oraz z refluksem żołądkowo-jelitowym powinny ostrożnie dawkować spożycie kaszy jęczmiennej przez wzgląd na zawarty w niej fosfor, siarkę i chlor.
Kasza pęczak
Jedna z odmian kasz uzyskiwanych z ziaren jęczmienia. Zawiera błonnik pokarmowy tj. beta-glukan, który wspomaga obniżanie cholesterolu frakcji LDL. Kasza ta stanowiąc dobre źródło witamin z grupy B, usprawnia działanie układu nerwowego i odpornościowego. Podczas gotowania w wodzie pęczak zwiększa dwu lub nawet trzykrotnie swoją objętość na skutek wchłaniania wody. To wpływa na przyspieszenie uczucia sytości i procesy detoksykacji organizmu.
Kasza kuskus
Pozyskuje się ja z pszenicy durum, jest łatwa w przygotowaniu. Jedynie osoby cierpiące na nietolerancję glutenu nie powinny jej jeść. Działa zakwaszająco na gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Kuskus jest polecany w trakcie stosowania diety łatwostrawnej, ponieważ zawiera mniej błonnika niż inne produkty zbożowe, tj. kasza jęczmienna czy gryczana. Kasz ta zawiera potas, który wspomaga równowagę płynów ustrojowych, a to z kolei wpływa na regulację ciśnienia tętniczego. Jedna szklanka tego produktu zaspokaja dzienne zapotrzebowanie organizmu na selen. Kuskus zawiera też dużo związków wpływających pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego: magnez, miedź, cynk i witaminy z grupy B.
Kasza bulgur
Powstaje z pszenicy, zwiera gluten. Jest najmniej kaloryczna ze wszystkich pszenicznych kasz, ponieważ 100 gram ugotowanej kaszy bulgur dostarcza 83 kcal. Kasza ta jest doskonałym źródłem żelaza, więc powinny ją spożywać osoby zmagające się z niedokrwitością. 100 gram tego produktu zaspokaja 15% dziennego zapotrzebowania na żelazo. Kasza bulgur przez zawartosć cynku, wpływa na poprawinie funkcjonowania układu odpornościowego.



« (Poprzedni artykuł)



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *