Właściwości oleju kokosowego

W ostatnich latach bardzo dużo mówi się na temat korzystnych właściwości oleju kokosowego na organizm ludzki. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż w składzie tego oleju znajdują się głównie nasycone kwasy tłuszczowe. Co to oznacza dla zdrowia? Wspomniane związki powodują wzrost stężenia frakcji lipoprotein LDL (złego cholesterolu), co predysponuje do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego. Zwłaszcza osoby w podeszłym wieku powinny ograniczać w codziennej diecie ilość produktów zawierających nasycone kwasy tłuszczowe, gdyż wysoki poziom frakcji LDL cholesterolu w organizmie powoduje zwiększone ryzyko rozwinięcia się miażdżycy.
Olej kokosowy a smażenie
Omawiany olej może być wykorzystywany do smażenia ze względu na dużą zawartość kwasów tłuszczowych nasyconych charakteryzujących się większa stabilnością w porównaniu do kwasów tłuszczowych jedno- bądź wielonienasyconych. Olej kokosowy posiada wysoki punkt dymienia wynoszący 200°C, a także nie zawiera w składzie cholesterolu, który mógłby ulec utlenieniu w trakcie obróbki termicznej. Warto wiedzieć, że podobny punkt dymienia oraz bardzo wysoką stabilność podczas smażenia ma oliwa z oliwek co powoduje, że jest ona lepszym wyborem do przygotowywania potraw z wykorzystaniem wysokiej temperatury.
Inne właściwości oleju koksowego
Powyższy olej posiada w swoim składzie duże ilości średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Kwas laurynowy stanowi połowę zawartości wspomnianych kwasów, kwas mirystynowy występuje w ilości 21%, palmitynowy do 9%. Kwasy te są łatwo przyswajalne i metabolizowane przez wątrobę, stanowią dobre źródło energii, a jednocześnie nie są kumulowane w postaci tkanki tłuszczowej. Istnieją badania wskazujące na korzystny wpływ konsumpcji średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych na opóźnienie pojawienia się objawów chorób degeneracyjnych mózgu. Omawiane kwasy tłuszczowe są zalecane w diecie osób cierpiących na zmiany zapalne jelit.
Olej MCT – czym różni się od oleju kokosowego?
Na rynku dostępny jest suplement diety w postaci oleju MCT, który jest pochodną oleju kokosowego. Najważniejszą różnicą pomiędzy olejem kokosowym a otrzymanym z niego olejem MCT, jest różne stężenie średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Olej MCT posiada więcej kwasu kaprylowego, który wspomaga pracę układu pokarmowego oraz obronę tego układu przed patogennymi drożdżakami. Wspomniany kwas obniża ryzyko stanu zapalnego w jelitach, zmniejsza uczucie łaknienia, a zwłaszcza osłabia apetyt na słodycze. W oleju MCT znajduje się także więcej kwasu kaprynowego, który działa antyseptycznie ograniczając rozwój grzybów i bakterii w organizmie człowieka.



« (Poprzedni artykuł)



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *