Zdrowe odchudzanie po 60. roku życia

Nie istnieje granica wieku, do którego chce się atrakcyjnie wyglądać. A dla większości osób atrakcyjność fizyczna to także nienaganna sylwetka. Niestety, po 60. roku życia metabolizm wyraźnie spowalnia, a spalanie kalorii wymaga większego wysiłku. Dodatkowo, część kobiet zmaga się z niekorzystnymi zmianami hormonalnymi. Dochodzą do tego ograniczenia motoryczne i mniej opcji regularnej aktywności fizycznej. Mimo to utrzymanie prawidłowej wagi ma ogromne znaczenie. Wraz z wiekiem każdy zbędny kilogram wiąże się bowiem z wyższym ryzykiem wystąpienia niektórych chorób, jak choćby choroby serca czy układu kostnego. Jak więc zdrowo schudnąć po 60. roku życia, a potem utrzymać wagę?

Przede wszystkim zdrowa dieta

Prawidłowa dieta ma znaczenie w każdym wieku, lecz seniorzy powinni przywiązywać do niej szczególną wagę. Jest istotna dla atrakcyjnego wyglądu i zadowalającego stanu zdrowia. Należy pamiętać, że po 60. roku życia spadają potrzeby energetyczne organizmu, a tkanka tłuszczowa rozrasta się szybciej niż masa mięśniowa. Choć nie jest to łatwe, dla prawidłowej sylwetki powinno się ograniczyć kaloryczność posiłków. Jeśli przyzwyczajenie skłania do spożywania dużych dań, warto zmienić ich skład, a kaloryczne produkty zastąpić np. dodatkową porcją warzyw. Redukcja dziennego spożycia kalorii powinna wynieść ok. 300 kcal. Jadać należy o możliwie stałych porach, najlepiej 5 razy dziennie.

Jeśli chodzi o konkretne zmiany w jadłospisie, to seniorzy powinni zwiększyć spożycie białka. Najlepiej, by nabiał, ryby i warzywa stanowiły stały element codziennego menu. Konieczne jest również uzupełnienie diety w błonnik, który wspomaga pracę jelit. To cenne dla wyglądu i zdrowia. Znajdziemy go w kaszy gryczanej, żytnim pieczywie, płatkach zbożowych. Występuje też w wielu owocach i warzywach, które jednocześnie stanowią źródło witamin i minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ponadto, warto zminimalizować spożycie cukru, soli, tłuszczów zwierzęcych, skrobi i produktów wypiekanych na drożdżach. Seniorom szczególnie odradza się także smażenie potraw. Lepsze jest duszenie i gotowanie, w tym gotowanie na parze. Eksperci zalecają też rezygnację ze słodkich napojów i sięgnięcie po ziołowe herbaty wspomagające trawienie, np. miętę i szałwię.

Znaleźć odpowiednią aktywność

W wieku senioralnym aktywność fizyczna zwykle maleje, a to wielki błąd! Organizm słabnie, a różne dolegliwości ograniczają możliwości ruchowe, jednak nigdy nie należy rezygnować z ćwiczeń. Trzeba jedynie dobrać je do własnych możliwości. Świetnymi opcjami dla osób starszych są pływanie i nordic walking, ponieważ pozwalają na aktywizację mięśni niemal całego ciała. Czując się na siłach, warto też jeździć na rowerze. Seniorzy o ograniczonej mobilności powinni regularnie uprawiać gimnastykę. Choć nie zapewni ona spektakularnych efektów, na pewno wspomoże spalanie kalorii.

Utrzymać satysfakcjonującą sylwetkę

Nie tylko dla zachowania lepszej figury, ale przede wszystkim dla lepszego samopoczucia, warto utrzymać zdrowe nawyki żywieniowe, nie zapominając przy tym o codziennym ruchu. Podstawą pozostanie baczne obserwowanie organizmu i dostosowywanie się do zachodzących w nim zmian.

Ciekawostką jest fakt, iż nie wszystkim seniorom doradzane jest osiągnięcie prawidłowej wagi. Liczne badania dowiodły, że nieznaczna nadwaga wskazana jest u osób mających problemy z nerkami, niewydolnością serca, chorobą wieńcową lub zagrożonych osteoporozą. Oznacza to, że w każdym przypadku należy dobrać dietę do indywidualnych potrzeb.






Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *