L-karnityna – skutki jej niedoboru to nie tylko otyłość

L-karnityna – skutki jej niedoboru to nie tylko otyłość

L-karnityna to związek niezbędny do prawidłowego spalania tłuszczów. Jej poziom uwarunkowany jest częściowo przez inne substancje, a niedobór może mieć poważne skutki. Kto powinien zwiększyć jej ilość w diecie? Gdzie znajdziemy L-karnitynę i jak objawiają się jej niedobory?

Co to jest L-karnityna?

L-karnityna to aktywna forma karnityny, jej nazwa pochodzi od łacińskiego słowa ,,carnis” co oznacza mięsień. Związek ten w niewielkiej części wytwarzany jest przez organizm, jednak jego zdecydowana ilość musi być dostarczana wraz z pożywieniem. Synteza L-karnityny w organizmie uwarunkowana jest przez związki takie jak: lizyna, metionina, witaminy z grupy B, kwas foliowy, witamina C, żelazo. Zbyt niski poziom jakiejkolwiek z tych substancji może tym samym skutkować niedoborem L-karnityny.

L-karnityna – funkcje w organizmie

Podstawowym działaniem L-karnityny jest uczestniczenie w procesach metabolizowania tłuszczu, dlatego też odgrywa kluczową rolę u osób z nadwagą, które chcą schudnąć. Wsparcie przy transportowaniu tłuszczów w organizmie ma istotne znaczenie dla procesów wytwarzania energii. Niedobór L-karnityny uniemożliwia więc zmniejszenie wagi – żadna dieta i ćwiczenia nie przyniosą oczekiwanych rezultatów przy niedoborze tego związku.

Kolejnym działaniem przypisywanym L-karnitynie jest wsparcie przy oczyszczaniu organizmu z toksyn. L-karnityna wykazuje zdolność wiązania i neutralizowania wolnych rodników. Wspomaga ich usuwanie z organizmu, a tym samym zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób związanych z ich działaniem.

Ponadto L-karnityna ma istotne znaczenie w profilaktyce i leczeniu chorób takich jak: cukrzyca, otyłość, choroby nerek i wątroby, schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Jednocześnie wymienione choroby mogą wynikać między innymi z niedoboru właśnie L-karnityny. Długotrwałe niedobory tego związku mogą prowadzić m.in. do niewydolności mięśnia sercowego oraz zaniku mięśni szkieletowych. Niski poziom L-karnityny może dotyczyć w szczególności wegetarian, osób na diecie, seniorów niedożywionych lub odżywiających się nieprawidłowo, a także przy zaburzeniach wchłaniania.

L-karnitynę znajdziemy w produktach takich jak:

  • mięso – w szczególności dziczyzna (np. królik), baranina, wieprzowina, wołowina, a także drób;
  • mleko i produkty mleczne, w tym sery;
  • nabiał;
  • ryby;
  • grzyby;
  • warzywa: boczniaki, ogórki, kalafior
  • owoce: banany, jabłka.





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *