błonnik

 
 

Dieta pomocna przy zaparciach

Trudności w wypróżnianiu to często wstydliwy, jednak bardzo poważny problem wielu osób w starszym wieku. Obniżona aktywność fizyczna, współistniejące choroby i przyjmowane leki zwiększają prawdopodobieństwo zaparć. Regularne przyjmowanie środków przeczyszczających prowadzi jednak do przyzwyczajenia przewodu pokarmowego, dlatego najlepszym sposobem na walkę z zaparciami jest dieta bogata w błonnik. Sprawdź, jakie produkty warto jeść przy zaparciach!   Dlaczego błonnik pokarmowy jest tak ważny dla jelit? Błonnik jest włóknem nietrawionym przez układ pokarmowy. Pomimo, iż nie wchłania się do naszego organizmu, odgrywa istotną rolę dla zachowania zdrowia układu trawiennego. Jego podstawową właściwościąCzytaj dalej


Błonnik pokarmowy i jego wpływ na organizm

Błonnik pokarmowy i jego wpływ na organizm

Włókno pokarmowe nie ulega trawieniu i wchłanianiu w przewodzie pokarmowym człowieka, więc nie jest przyswajalne i nie może być źródłem energii. Mimo to wpływ błonnika na organizm jest istotny, a jego działanie zależy od rodzaju frakcji włókna pokarmowego. Wyróżniamy błonnik rozpuszczalny w wodzie, czyli pektyny, śluzy roślinne, fruktooligosacharydy i nierozpuszczalny w wodzie (wydalany w postaci niezmienionej), czyli celuloza, ligniny, niektóre hemicelulozy. Rekomendowana ilość błonnika w codziennej diecie powinna wynosić od 25 do 40 gram. Błonnik rozpuszczalny w wodzie znajdziemy w nasionach roślin strączkowych (groch, fasola, soczewica), owocach, warzywach, przetworach zCzytaj dalej


Zaparcia – częsta dolegliwość seniorów

Zaparcia – częsta dolegliwość seniorów

Problemy z wypróżnianiem sporadycznie mogą dokuczać wszystkim. Niestety wraz z upływem lat wzrastają tendencje do zaparć, które poważnie zagrażają zdrowiu osób w podeszłym wieku. Co zwiększa ryzyko zaparć, jak sobie z nimi radzić i co robić, aby nie powracały? Czynniki nasilające zaparcia Senior z racji godziwego wieku narażony jest na powstawanie dokuczliwych i niejednokrotnie bolesnych zaparć. Długotrwała pozycja leżąca utrudnia pracę przewodu pokarmowego dodatkowo zwiększa ryzyko wystąpienia zaparć. Istnieją również leki oraz choroby, które są bezpośrednią przyczyną tej dolegliwości. Leki i schorzenia mogące wywoływać zaparcia: • wysokie dawki wapnia; •Czytaj dalej