Witamina B5 – co to za związek i jak działa?

Witaminy z grupy B ogólnie uznawane są za związki bardzo ważne i korzystne dla zdrowia. Każda z tych witamin pełni w organizmie ważne funkcje i co więcej, wpływa na działanie innych związków. Warto zwrócić uwagę na witaminę B5, która wykazuje szczególnie szerokie właściwości, a o jej odpowiednie dostarczanie wraz z dietą powinny zadbać zwłaszcza osoby starsze, przemęczone lub aktywne fizycznie.

 

B5 – co to za witamina?

Witamina B5 ma również inną, być może lepiej znaną nazwę, jaką jest kwas pantotenowy. W rzeczywistości jednak witamina B5 zawiera wspomniany kwas w swoim składzie, wspólnie z panteiną, pantenolem i koenzymem A.

Związek ten należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie i nie jest magazynowany w organizmie. Jego nadmiar zwykle wydalany jest z moczem, dlatego konieczne jest stałe uzupełnianie poziomu witaminy B5 wraz z dietą.

 

Jakie funkcje pełni witamina B5?  

Witamina B5 bierze udział w wielu procesach zachodzących w organizmie. Do najważniejszych funkcji, jakie wykazuje ten związek zaliczamy:

  • wpływ na procesy energetyczne (wytwarzanie energii) – witamina B5 bierze udział w utlenianiu i syntezie kwasów tłuszczowych, dlatego jest niezbędna m.in. dla osób aktywnych fizycznie;
  • wpływ na cholesterol – witamina ta uczestniczy w syntezie cholesterolu;
  • uczestniczy w syntezie witaminy D;
  • wsparcie układu hormonalnego – bierze udział w syntezie hormonów, m.in. kortyzolu nazywanego hormonem stresu, a także testosteronu i progesteronu;
  • układ nerwowy – witamina B5 bierze udział w syntezie neuroprzekaźników, takich jak serotonina i dopamina;
  • wpływa korzystnie na procesy regeneracyjne skóry;
  • bierze udział w wytwarzaniu przeciwciał odpornościowych;
  • wspiera zachowanie sprawności umysłowej;
  • uczestniczy w produkcji pigmentów skóry i włosów.

 

Witamina B5 – źródła w diecie

Ze względu na powszechne występowanie witaminy B5 nie obserwuje się jej niedoborów. Zwykła dieta bywa wystarczająca do zapewnienia odpowiedniej podaży tego związku. Niemniej jednak, może dojść do zbyt niskiego poziomu witaminy B5, zwłaszcza u osób z zaburzeniami przewodu pokarmowego, osób starszych lub alkoholików. Wówczas może dochodzić do biochemicznych niedoborów witaminowych. Na niedobory witaminowe narażone są również osoby niedożywione.

Witaminę B5 znajdziemy w produktach takich jak:

  • drożdże;
  • mleko i przetwory mleczne, jaja;
  • otręby pszenne, brązowy ryż, pieczywo pełnoziarniste, soja, pestki słonecznika,
  • ryby;
  • mięso drobiowe, wątróbka;
  • orzechy;
  • owoce: awokado, pomarańcze, banany, melony;
  • warzywa: ziemniaki, brokuły;
  • rośliny strączkowe.


« (Poprzedni artykuł)



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.