Szukaj

Wpływ emerytów na gospodarkę w Polsce

Wpływ emerytów na gospodarkę w Polsce

Najnowsze prognozy demograficzne wskazują, że do 2060 roku liczba seniorów w całej Europie wzrośnie niemalże dwukrotnie – z 87 do rekordowych 153 milionów osób, więc wpływ emerytów na gospodarkę w Polsce również. Największy, bo ponad trzykrotny przyrost, spodziewany jest w grupie 80 plus.

Jeszcze do niedawna osoby starsze nie były uznawane za atrakcyjną grupę klientów, a produkty i usługi rzadko kiedy były dopasowane do ich potrzeb. Obecnie o emerytów walczą zarówno banki, jak i sieci komórkowe, koncerny medyczne, samochodowe, biura turystyczne oraz potentaci z branży elektronicznej. Sami seniorzy poczynili milowy krok, robiąc zakupy w Internecie i prowadząc aktywny tryb życia.

W ubiegłym roku świadczenia emerytalne były pobierane przez ponad 5 mln osób. Obecnie średnia wysokość emerytury wynosi 1727 zł netto.

Niestety, mimo rządowych reform i planów waloryzacji, która byłaby wreszcie odczuwalna przez seniorów, emerytur mają wzrosnąć o zaledwie 27 zł brutto.

Mimo, że wysokość świadczeń nie jest satysfakcjonująca, to ponad 40 procent osób w wieku przedemerytalnym i wczesnoemerytalnym określa swoją sytuację jako dobrą bądź raczej dobrą. W przypadku starszej grupy wiekowej – 66-74 lata – zdanie to podziela 39 procent. Wśród emerytów 75 plus – 37 procent.

Statystyki nie wydają się być bardzo optymistyczne, niemniej warto pamiętać, że coraz więcej osób w wieku emerytalnym nie porzuca pracy. Wśród seniorów popularne jest także dorabianie do emerytury. To właśnie ci seniorzy, którzy nie porzucają aktywnego trybu życia, szkolą swoje umiejętności i podróżują, stają się targetem wielu firm.

Wpływ emerytów na gospodarkę w Polsce jest proporcjonalny do rosnącego procentowego ich udziału w strukturze społeczeństwa.

Coraz więcej firm jest świadomych, że współcześni seniorzy są klientami, o których warto walczyć. Osoby starsze coraz częściej wykazują apetyt konsumpcyjny – robią zakupy, które nie tylko gwarantują im przetrwanie i pozwalają zrealizować podstawowe potrzeby, ale także chętnie nabywają dobra luksusowe.

Warto przy tym wspomnieć, że emeryci coraz prężniej działają w sieci – aż 6 procent klientów e-sklepów stanowią właśnie osoby starsze. Firmy muszą zatem dbać o przyciągnięcie ich uwagi m.in. przez stosowanie specjalnych czcionek i szat graficznych, które nie rozpraszają uwagi, są jasne, przejrzyste i trafiają w punkt.

Większość osób w wieku podeszłym wybiera produkty, które są „proste” i klasyczne. Widać to szczególnie w branży motoryzacyjnym – senior o wiele chętniej wybierze auto uniwersalne typu hatchback, tanie w eksploatacji i zużywające małe ilości paliwa, aniżeli model sportowy, bądź samochód typu smart.

Inną branżą, która również otwiera się na potrzeby seniorów, jest branża turystyczna. Jako że wielu seniorów nie ma zobowiązań zawodowych, biura nie muszą się ograniczać i mogą zarabiać na wycieczkach przez cały rok – także poza sezonem.

Seniorzy bardzo chętnie udają się na wycieczki jednodniowe, np. do miejsc pielgrzymkowych. Z tego względu dużym zainteresowaniem cieszą się biura turystyczne wyspecjalizowane w organizacji wycieczek do miejsc kultu, dużych ośrodków miejskich w Polsce czy sanatoryjnych – jeszcze kilka lat temu na rynku funkcjonowało zaledwie kilkanaście takich biur.

Obecnie biura turystyczne cieszą się rosnącym zainteresowaniem i przyciągają seniorów o różnym statusie majątkowym.

Seniorzy są także grupą, która aktywnie korzysta z usług finansowych. Banki, zdając sobie sprawę, że emeryci są grupą posiadającą stałe i pewne dochody, chętnie udzielają pożyczek. Proponują także lokaty na korzystny procent. Aż  12 procent wszystkich kart kredytowych należy właśnie do osób w wieku 65 plus. Standardem jest także, że osoby starsze posiadają własne konta i rachunki internetowe.

Rynek otwiera się na grupę społeczną, która wkrótce będzie dominująca w strukturze społecznej. Miejmy nadzieję, że również świadczenia emerytów zostaną dostosowane do nowych trendów w gospodarce.