/* */

dieta seniora

 
 

Równowaga kwasowo-zasadowa

Równowaga kwasowo-zasadowa

Ostatnio popularne stało się określanie wielu dolegliwości jako objaw zaburzonej równowagi kwasowo-zasadowej. Brak energii, otyłość, a nawet sztywnienie stawów może wynikać z zakwaszenia organizmu – czy rzeczywiście? Co przyczynia się do zakwaszenia organizmu i jakie są objawy? Co to jest równowaga kwasowo-zasadowa? Płyny ustrojowe w organizmie mają określone pH, które różni się w zależności od ich rodzaju. W zdrowym ciele pH krwi powinno wynosić między 7,35, a 7,45, żołądek natomiast jest miejscem najbardziej kwaśnym (pH 2-2,5). Nie należy jednak mylić zaburzeń kwasowo-zasadowych wynikających z niezbilansowanej diety z zaburzeniami pH krwi.Czytaj dalej


Karczochy – zdrowie na talerzu

Karczochy – zdrowie na talerzu

Karczochy w Polsce nie są jeszcze zbyt popularne i nie każdy wie jak je przyrządzać. Warto jednak wprowadzić te warzywa do codziennej diety seniora ze względu na ich liczne właściwości lecznicze i niską kaloryczność. Działanie karczochów wspierające wątrobę znalazło zastosowanie w medycynie. Pozyskiwany z karczochów wyciąg wchodzi w skład wielu preparatów usprawniających pracę wątroby, przyśpieszających jej regenerację oraz ułatwiających oczyszczanie organizmu z toksyn. Zawarta w karczochach cynaryna działa żółciotwórczo i żółciopędnie, wspiera procesy trawienne oraz łagodzi dolegliwości związane z zespołem jelita drażliwego. Karczochy dla seniora z cukrzycą Karczochy zawierają inulinę, która wspomagaCzytaj dalej


Jakie pieczywo jest najzdrowsze dla osób starszych?

Jakie pieczywo jest najzdrowsze dla osób starszych

Pieczywo dla wielu osób stanowi podstawę żywienia. Będące bazą śniadań i kolacji, a czasem także dodatkiem do obiadów, jest spożywane częściej od większości innych produktów spożywczych. Czy jednak wiemy, jakie pieczywo wybierać, by zagwarantować sobie nie tylko przyjemny smak, ale też korzystny wpływ na zdrowie? Jak zwykle, podstawą jest wybór produktów, które są możliwie najbardziej naturalne, pozbawione sztucznych barwników i konserwantów. Ale na co jeszcze zwrócić uwagę? Przede wszystkim na rodzaj mąki, z jakiej wypiekane są chleby i bułki. Choć pszenna wydaje się bardziej uniwersalna, to jednak zawiera dużo glutenu,Czytaj dalej


Najlepsze warzywa dla osób starszych, czyli superwarzywa dla seniora!

Osoby starsze muszą zwracać szczególną uwagę na to, co znajduje się w ich diecie. Wielu seniorów z powodu różnych chorób lub dolegliwości nie może spożywać niektórych składników i potraw.  Wiosna to idealny moment, aby włączyć do codziennego jadłospisu więcej warzyw, które w sezonie wiosenno-letnim są zdrowe, świeże i nieprzetworzone. Odpowiednio zbilansowana dieta wpływa nie tylko na lepsze samopoczucie, ale przede wszystkim na zdrowie seniora. Więcej warzyw w diecie to więcej zdrowia! Jadłospis osób starszych powinien zaspokajać ich nietypowe i niecodzienne potrzeby. Wraz z wiekiem należy przykładać coraz większą wagę doCzytaj dalej


Przygotuj miejsce na pączki!

Przygotuj miejsce na pączki

Przygotuj miejsce na pączki, bo mamy prosty przepis na Tłusty Czwartek, a to już dzisiaj! Każdy z nas pamięta o starym przesądzie. Jeśli ktoś w Tłusty czwartek nie zje nawet jednego pączka, ten będzie miał przed sobą bardzo chudy cały rok! Pączki można kupić, ale zdecydowanie najlepsze są te domowe. Czego nam potrzeba, by wykonać samodzielnie pyszne pączki? Składniki, jakie będą potrzebne do wykonania naszych pączków znajdziecie w każdym sklepie z artykułami spożywczymi. Są one niedrogie i wystarczą na dużą ilość ciasta. Powiedział Bartek, że dziś Tłusty Czwartek, więc przygotujCzytaj dalej


Gdy brak apetytu

Gdy brak apetytu

Bywają momenty, gdy brak nam apetytu na jakiekolwiek jedzenie. Co robić, aby nie dopuścić do całkowitego wyczerpania i utraty sił? Poniższe rady mogą stanowić pewną podpowiedź. Co wpływa na apetyt? Osoby chore i starsze często uskarżają się na częściowy lub zupełny brak apetytu. Ich łaknienie zaczyna zanikać. Potrawy, które dotąd cieszyły podniebienie, obecnie są traktowane, jak „zło konieczne”.  Zjedzenie nawet małego posiłku staje się udręką. Chory lub senior całymi godzinami próbuje przełknąć chociażby jeden kęs jedzenia. Okazuje się, że na apetyt, ma wpływ szereg czynników, w tym zdrowie fizyczne, kondycjaCzytaj dalej


Tanie źródło zdrowia

Tanie źródło zdrowia

Większość z nas zmagała się już z przeziębieniem lub grypą a inni mają to jeszcze przed sobą, dlatego warto poznać tanie źródło zdrowia. To jak ważne jest zdrowie i jak bardzo należy o nie dbać wie każdy. Niestety, czasem, dla niektórych osób walka z chorobą czy profilaktyka jest zbyt droga. Na szczęście z pomocą przychodzą tanie źródła zdrowia. Stosowanie ich systematycznie, już od najmłodszych lat przynosi pozytywne skutki, również w wieku senioralnym. Wraz z wiekiem spada nasza odporność i jesteśmy bardziej narażeni na infekcje. Ważne jest profilaktyczne zapobieganie chorobom poprzezCzytaj dalej


Dania na Sylwestrowy wieczór

Dania na Sylwestrowy wieczór

Wkrótce będziemy witać Nowy Rok, warto więc pomyśleć, jakie podać dania na Sylwestrowy wieczór. Poza napojami i szampanem nie może zabraknąć smacznego jedzenia. Wachlarz możliwości jest bardzo duży, ale najlepsze jest to, co zdrowe, najprostsze do wykonania i niezbyt kosztowne. Wielu seniorów spędzi ten czas z rodziną, wnukami a także w towarzystwie znajomych, w zaciszu domowym. Aby umilić ten czas warto zadbać o coś smacznego do jedzenia. Najważniejsze, aby dania były lekkostrawne. Na sylwestrowej imprezie najlepiej sprawdzą się różnorodne przekąski. Będą nie tylko wygodne do konsumowania, ale również bardzo łatweCzytaj dalej