Jakie pieczywo jest najzdrowsze dla osób starszych?

Jakie pieczywo jest najzdrowsze dla osób starszych

Pieczywo dla wielu osób stanowi podstawę żywienia. Będące bazą śniadań i kolacji, a czasem także dodatkiem do obiadów, jest spożywane częściej od większości innych produktów spożywczych. Czy jednak wiemy, jakie pieczywo wybierać, by zagwarantować sobie nie tylko przyjemny smak, ale też korzystny wpływ na zdrowie? Jak zwykle, podstawą jest wybór produktów, które są możliwie najbardziej naturalne, pozbawione sztucznych barwników i konserwantów. Ale na co jeszcze zwrócić uwagę? Przede wszystkim na rodzaj mąki, z jakiej wypiekane są chleby i bułki. Choć pszenna wydaje się bardziej uniwersalna, to jednak zawiera dużo glutenu, ma właściwości spulchniające, za to niewiele składników odżywczych. Strzałem w dziesiątkę jest zatem pieczywo razowe z mąki żytniej, owsianej lub gryczanej.

Wady i zalety pieczywa razowego
Pieczywo razowe wypiekane jest z mąki słabo zmielonej. Jest słabo oczyszczona z otrąb i okryw nasiennych, a to właśnie one zawierają najwięcej cennych składników odżywczych. Mąka razowa charakteryzuje się dużą zawartością witamin i minerałów, ale też błonnika pokarmowego. Bez wątpienia jest więc korzystniejsza dla naszego zdrowia. Pieczywo z mąki żytniej dostarcza, przede wszystkim, spore ilości witamin B, cynku i manganu.   Niestety, pieczywo razowe jest ciężej strawne niż to wypiekane z mąki pszennej. Odradzane jest więc szczególnie osobom cierpiącym na choroby układu pokarmowego. Powinni unikać go ludzie mający wrzody układu pokarmowego, a także uskarżający się na zgagę, refluks i niestrawność.

Alternatywa dla typowego pieczywa razowego
Przeciwwskazania do spożywania pieczywa razowego nie muszą oznaczać zupełnej rezygnacji ze zdrowego pieczywa. Można sięgnąć po pieczywo mieszane, pszenno-żytnie. Choć nie jest optymalnym rozwiązaniem, to jednak stanowi zgodne połączenie właściwości obu rodzajów mąki, a negatywny wpływ mąki razowej na samopoczucie, jest łagodzony delikatnością mąki pszennej. Dla lepszego smaku i większej dawki witamin, można wybrać pieczywo mieszane z dodatkiem ziaren, np. dyni, słonecznika, lnu, sezamu, które wzbogacą je o magnez i wit. A. Dodatek ostropestu korzystnie wpłynie na wątrobę, a kminek złagodzi problemy gastryczne. Poza tym, w ostatnich latach na rynku pojawiają się coraz to nowsze rodzaje pieczywa, bazujące na mniej popularnych, ale równie zdrowych składnikach. Należą do nich m.in. mąka z amarantusa, mąka migdałowa czy kokosowa.






Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *