/* */

warzywa

 
 

Zapiekanka makaronowa bardzo warzywna

Proste i pożywne danie który zadowoli całą rodzinę, ale i nada się znakomicie na wieczorne spotkanie z przyjaciółmi.   Składniki (4 porcje): 1 szklanka makaronu np. świderki lub penne 1 czerwona papryka puszka krojonych pomidorów 400g 1 średnia cukinia 1 mała cebula 2 ząbki czosnku opakowanie sera mozzarella 6 pieczarek sól pieprz łyżeczka oregano oliwa z oliwek lub olej Zapiekanka makaronowa to danie, które możemy urozmaicać, w zależności od tego, co akurat mamy w lodówce. Jeśli np. preferujemy mięsne potrawy, możemy dodać około 300g podsmażonego mięsa mielonego. Jeśli akurat nieCzytaj dalej


Sos z pieczonych warzyw

Warzywa w wersji pieczonej zaskakują swoim smakiem i aromatem. Wybierzmy przepełnione smakiem lata, dojrzałe w słońcu pomidory, kształtnego bakłażana, delikatną cukinię oraz kruchą i soczystą paprykę. Do tego intensywną cebulę i czosnek, który po upieczeniu zamienia się w delikatną w smaku pastę. Tym warzywnym połączeniem uzyskamy przepyszny sos, idealnie nadający się na przetwory. Dzięki temu nawet zimą będziemy mogli sięgnąć po smaki lata.   Składniki: 2 papryki bakłażan cukinia 5 pomidorów cebula główka czosnku oliwa   Przygotowanie: Piekarnik nastawiamy na 200’C w opcji z termoobiegiem. Blaszkę od piekarnika wykładamy papieremCzytaj dalej


Najlepszy owoc na lato – arbuz

Smaczny, dietetyczny, nawadniający i zdrowy – arbuz to zdecydowanie jeden z najlepszych pomysłów na letnią przekąskę. W upalne dni często tracimy apetyt i o wiele trudniej jest nam przekonać się do mięsnych posiłków. Z kolei owoce i warzywa smakują doskonale, zwłaszcza gdy temperatura za oknem przekracza 30 stopni. Arbuz jest szczególnie lubiany w lecie nie tylko ze względu na swoją soczystość, ale także dzięki swoim licznym właściwościom odżywczym. Jakie witaminy zawiera arbuz i dlaczego warto po niego sięgać jak najczęściej?   Arbuz – charakterystyka rośliny, uprawa Arbuz jest orzeźwiający iCzytaj dalej


Piramida żywienia dla osób starszych – wytyczne 2019!

Piramida żywienia to wytyczne opracowywane przez specjalistów, które mają na celu zobrazowanie prawidłowych proporcji pomiędzy poszczególnymi produktami spożywczymi. Odpowiednia dieta jest ważna w każdym wieku, także senioralnym. Przedstawiamy ogólne zasady racjonalnego żywienia obowiązujące w 2019 roku, ponieważ dane takie są systematycznie aktualizowane w związku z większą wiedzą na temat wielu związków oraz ich wpływu na zdrowie. Piramida żywienia dla zdrowego seniora Osoba starsza powinna prowadzić przede wszystkim zróżnicowaną dietę. Należy jednak pamiętać, że poniższe wytyczne powinny być traktowane jedynie jako wskazówka, a wszelkie choroby, na jakie cierpi senior wymagają skonsultowaniaCzytaj dalej


Superfoods w zapomnianym wydaniu – kapusta

Super-foods, czyli bardzo wartościowe produkty spożywcze o licznych właściwościach powinny gościć na stołach każdego. W sklepach pojawiają się coraz nowsze warzywa i owoce, o których często nigdy wcześniej nie słyszeliśmy. Tymczasem również znane, ale nieco zapomniane pod względem wartości odżywczych warzywa możemy kupić na każdym targu lub hodować w ogródkach. Jednym z takich wyjątkowo prostych, a zarazem super warzyw jest kapusta! Właściwości kapusty Bardzo istotną zaletą kapusty jest jej niska kaloryczność, przy jednocześnie wysokiej zawartości składników odżywczych, witamin oraz mikro i makroelementów. Dania z kapusty są więc dietetyczne, ale tylkoCzytaj dalej


Cukrzyca – Zwróć uwagę na te sygnały

Otyłość w wieku geriatrycznym

  Kiepskie samopoczucie to typowy objaw wielu chorób przewlekłych. Zwykle je lekceważymy, zrzucając winę na przeciążenie obowiązkami. Ale jeśli od dłuższego czasu słabiej funkcjonujemy w środku dnia, odczuwamy ogólne osłabienie, ogarnia nas niespotykana dotąd chęć na popołudniową drzemkę, powinno to wzbudzić podejrzenie, że przyczyną może być cukrzyca. Uwagę powinny zwrócić także niczym nieuzasadnione wahania emocjonalne oraz negatywne nastawienie do zadań życiowych czy wreszcie depresja. Oczywiście nie wszystkie negatywne emocje u osoby z cukrzycą zależą od upośledzenia spalania glukozy. Depresja czy wybuchowość mogą mieć inne źródło. Charakterystyczny dla cukrzycy jest świądCzytaj dalej


Wolne rodniki przyczyną starzenia – dieta antyoksydacyjna

Jedzenie potrafi leczyć

Wolne rodniki są naturalnie wytwarzane przez organizm człowieka w wyniku procesów metabolicznych. Ich niewielka ilość pomaga zwalczać m.in. stany zapalne oraz toksyny. Jednak większość wolnych rodników powstaje pod wpływem czynników zewnętrznych, a ich nadmiar prowadzi do szeregu niekorzystnych skutków dla ciała, w tym przedwczesnego starzenia. Wolnym rodnikiem nazywamy jon lub atom z niesparowaną ilością elektronów. Dążenie do osiągnięcia parowej ilości elektronów powoduje ,,kradzież” od innych cząsteczek, którymi są najczęściej białka, materiał genetyczny lub kwasy tłuszczowe. Przy niewielkiej ilości wolnych rodników organizm potrafi sam zregenerować powstałe uszkodzenia. Naturalną obroną są antyoksydantyCzytaj dalej


Najlepsze warzywa dla osób starszych, czyli superwarzywa dla seniora!

Osoby starsze muszą zwracać szczególną uwagę na to, co znajduje się w ich diecie. Wielu seniorów z powodu różnych chorób lub dolegliwości nie może spożywać niektórych składników i potraw.  Wiosna to idealny moment, aby włączyć do codziennego jadłospisu więcej warzyw, które w sezonie wiosenno-letnim są zdrowe, świeże i nieprzetworzone. Odpowiednio zbilansowana dieta wpływa nie tylko na lepsze samopoczucie, ale przede wszystkim na zdrowie seniora. Więcej warzyw w diecie to więcej zdrowia! Jadłospis osób starszych powinien zaspokajać ich nietypowe i niecodzienne potrzeby. Wraz z wiekiem należy przykładać coraz większą wagę doCzytaj dalej