zdrowa dieta

 
 

Barwniki pełne zdrowia – rośliny zielone

Barwniki pełne zdrowia – rośliny zielone

Za zieloną barwę roślin odpowiada chlorofil, nie oznacza to jednak, że nie mają one innych wartości odżywczych. Jakie właściwości wykazują rośliny o zielonej barwie? Kiedy warto zwiększyć ich ilość w diecie i jaki mają wpływ na organizm? Zieloną barwę rośliny zawdzięczają substancji o nazwie chlorofil. Związek ten odpowiada w roślinach za prawidłowy proces fotosyntezy. Zapewne pamiętamy z lekcji biologii, że to właśnie za sprawą chlorofilu światło słoneczne przetwarzane jest na energię potrzebną do wzrostu roślin, a  efektem ubocznym jest… tlen, dzięki któremu żyjemy. Poza chlorofilem rośliny zielone zawierają także wieleCzytaj dalej


Czosnek pospolity, czy czosnek niedźwiedzi?

Czosnek pospolity, czy czosnek niedźwiedzi

Czosnek używany jest jako świeży dodatek do wielu dań, głównie mięsnych lub w formie suszonej przyprawy do zup, czy sosów. Poza wykorzystaniem w kuchni, chyba każdy wie, że czosnek to naturalny antybiotyk odznaczający się licznymi właściwościami leczniczymi. Czosnek należy do rodziny Allium, która zawiera ok 700 odmian tej rośliny. Poza czosnkiem pospolitym (Allium sativum) coraz większym zainteresowaniem cieszy się czosnek niedźwiedzi (Allium Ursinum). Jaka jest różnica między odmianami, który działa korzystniej na organizm i przy jakich dolegliwościach może się przydać? Czosnek pospolity – właściwości, zawartość substancji leczniczych Swoje liczne właściwościCzytaj dalej


Wsparcie przy podagrze i odchudzaniu – seler!

Wsparcie przy podagrze i odchudzaniu – seler!

W dzisiejszych czasach zwykliśmy ulegać modzie na zdrowe odżywianie, dla lepszego stanu zdrowia wyszukujemy coraz to nowszych źródeł witamin i minerałów. Sposób na zdrowe urozmaicenie diety seniora może być jednak nieco prostszy. Wystarczy jedno z dobrze znanych wszystkim warzyw – seler! Jakie właściwości lecznicze wykazuje seler? Co zyskamy wprowadzając go do codziennej diety i przy jakich dolegliwościach może być pomocny? Właściwości lecznicze selera Na szczególną uwagę zasługuje niska kaloryczność selera – ok. 20 kalorii w 100 gramach bulwy i zaledwie 13 kalorii w tej samej ilości selera naciowego. Warzywo powinnoCzytaj dalej


Późne zbiory z grządek – przegląd właściwości kilku warzyw dyniowatych

Późne zbiory z grządek – przegląd właściwości kilku warzyw dyniowatych

Warzywa są zdrowe, dostarczają niezbędnych witamin oraz mikro i makroelementów, przy czym nie obciążają żołądka i nie dodają kilogramów. Późnym latem warto skusić się na warzywa z rodziny dyniowatych. Jakie mają właściwości i jak wpływają na zdrowie? Rodzina dyniowatych (Cucurbitaceae) zawiera warzywa, które różnią się nie tylko smakiem, ale przede wszystkim wyglądem. Właściwości tych warzyw są do siebie zbliżone. Zapewne pierwsze skojarzenie dotyczące warzyw dyniowatych dotyczy dyni. Jednak poza znaną doskonale pomarańczową, dużą rośliną do rodziny tej zaliczamy także cukinie, patisony, ogórki, melony i arbuzy. Zdrowotne właściwości warzyw dyniowatych Dynia nie zawszeCzytaj dalej


Dieta lekkostrawna – przykład jadłospisu dziennego

Dieta lekkostrawna – przykład jadłospisu dziennego

Jako zalecenie przy rozmaitych chorobach, czy po zabiegach operacyjnych bardzo często słyszymy o konieczności wprowadzenia diety lekkostrawnej. Na czym dokładnie polega taka dieta i w jakich przypadkach należy wprowadzić ją do życia seniora? Co to jest dieta lekkostrawna? Dieta lekkostrawna polega na przyjmowaniu posiłków, które dla naszego organizmu nie stanowią obciążenia i nie zmuszają układu pokarmowego do nadmiernego wysiłku. Bezwzględnym zaleceniem takiej diety są choroby układu trawiennego oraz zabiegi w jego obrębie. Są to np.: • kamica dróg żółciowych, • zaburzenia przewodu pokarmowego na wskutek długotrwałej pozycji leżącej, • niestrawność,Czytaj dalej


Uwaga na cholesterol – dieta na jego obniżenia

Uwaga na cholesterol – dieta na jego obniżenia

Słowo cholesterol każdemu kojarzy się z czymś złym, z czymś, co może stanowić zagrożenie dla życia. Zbyt wysoki jego poziom przyczynia się do powstawania zawałów, miażdżycy, a nawet udarów mózgu. Jednak cholesterol to nie tylko samo zło. Jest on wytwarzany przez organizm ludzki (do 80% przez wątrobę). Jeśli jego poziom pozostaje w normie, to przyczynia się on do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kłopoty zaczynają się, kiedy cholesterol jest zbyt wysoki. Problemy występują bardzo często u osób starszych. Organizm pracuje wolniej, pewne narządy niedomagają. Czego należy unikać? Gdy osoba starsza zmaga sięCzytaj dalej


Karmienie osoby starszej – najważniejsze informacje

Karmienie osoby starszej – najważniejsze informacje

Każdy opiekun osoby starszej na początku musi zapoznać się ze sposobem żywienia oraz dietą seniora. Menu powinno być odpowiednio dostosowane do aktualnego stanu zdrowia. Musi być także zdrowe i lekkostrawne. To, co je osoba starsza, może w znacznym stopniu wpłynąć na pogorszenie lub polepszenie jej stanu zdrowia oraz samopoczucia, dlatego warto zwrócić większą uwagę na posiłki. Zdarza się tak, że senior jest schorowany i trzeba wspomagać go w spożywaniu posiłków. Jak pomóc? Cenne porady Choroby, leki, a także sam wieku często sprawiają, że osoba starsza nie może sama jeść. JeśliCzytaj dalej


Żywność – naturalny środek przeciwbólowy

Żywność – naturalny środek przeciwbólowy

W XXI wieku zwykliśmy na wszelkie dolegliwości sięgać do domowej apteczki po leki z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych lub nieco bezpieczniejszy dla zdrowia paracetamol. Rozwój medycyny pozwala na szybkie i łatwe zmniejszanie bólu za pomocą środków przeciwbólowych. Zapominamy jednak, że przed wynalezieniem medykamentów istniały sposoby na walkę z bólem, które dodatkowo odznaczały się brakiem skutków ubocznych. Mowa tu o zdrowotnej diecie. Produkty wykazujące działanie łagodzące ból przy wielu schorzeniach to np. winogrona, borówki, czosnek, owies, rumianek, oliwa z oliwek, olej z ryby, kurkuma. Odpowiedni dobór posiłków może znacznie zmniejszyć dolegliwościCzytaj dalej