zdrowa dieta

 
 

Dieta dla mózgu!

Prawidłowa i zrównoważona dieta jest podstawą funkcjonowania każdego narządu w ludzkim ciele. Istnieją diety na cholesterol, diety dla osób chorych na cukrzycę, czy nawet diety przeciwmigrenowe. Odpowiedni sposób odżywiania ma równie duże znaczenie w przypadku zachowania prawidłowych funkcji mózgu, a tym samym dla poprawy humoru oraz zmniejszania objawów depresji. Zobacz, jakie produkty warto spożywać, by układ nerwowy funkcjonował prawidłowo, nie zaburzając tym samym stanu emocjonalnego. Jak działa mózg? Mózg to narząd o wadze ok. 1,5 kg, składający się głównie z wody, soli mineralnych, białka i tłuszczu. Istota działania mózgu polegaCzytaj dalej


Superfoods w zapomnianym wydaniu – kapusta

Super-foods, czyli bardzo wartościowe produkty spożywcze o licznych właściwościach powinny gościć na stołach każdego. W sklepach pojawiają się coraz nowsze warzywa i owoce, o których często nigdy wcześniej nie słyszeliśmy. Tymczasem również znane, ale nieco zapomniane pod względem wartości odżywczych warzywa możemy kupić na każdym targu lub hodować w ogródkach. Jednym z takich wyjątkowo prostych, a zarazem super warzyw jest kapusta! Właściwości kapusty Bardzo istotną zaletą kapusty jest jej niska kaloryczność, przy jednocześnie wysokiej zawartości składników odżywczych, witamin oraz mikro i makroelementów. Dania z kapusty są więc dietetyczne, ale tylkoCzytaj dalej


Dieta antymigrenowa

Dieta antymigrenowa

Istnieje wiele produktów spożywczych, które mogą przyczyniać się do bólu głowy lub migreny. Na szczęście lista żywności zmniejszającej bóle głowy jest znacznie dłuższa, dlatego wprowadzając odpowiednią dietę antymigrenową możemy skutecznie uchronić się przed przykrymi doznaniami. Bóle głowy zdarzają się bardzo często i nie zawsze potrafimy określić ich przyczynę. Znacznie rzadziej mamy do czynienia z migrenami, które przez wielu określane są jako ból nie do zniesienia. W każdym jednak przypadku warto zadbać o odpowiednią dietę, która może powstrzymać pojawianie się bólu głowy i migreny lub przynajmniej znacznie zredukować dolegliwości oraz zmniejszyćCzytaj dalej


Owoc kiwano – co to takiego i jakie ma wartości?

Owoc kiwano, określany także jako ogórek kiwano, to tropikalne warzywo o licznych właściwościach zdrowotnych. Kiwano może stanowić ciekawe i wartościowe urozmaicenie każdej diety, głównie ze względu na swoje właściwości wspierające serce, nerki, wątrobę i układ odpornościowy. Nadaje się także dla osób na diecie, ponieważ zaliczany jest do roślin niskokalorycznych. Ciekawostką są jego właściwości odmładzające. Kiwano – charakterystyka rośliny? Kiwano znany jest także jako ogórek afrykański, głównie ze względu na to, że jest gatunkiem ogórka. Również wygląd łodygi jest nieco zbliżony do tradycyjnego ogórka: płożący, długi, z pomarańczowymi kwiatami nieco mniejszymiCzytaj dalej


Pokrzywa w kuchni – przepis na sok i zupę z pokrzywy

Pokrzywa należy do roślin szczególnie cenionych w ziołolecznictwie. Jej zdrowotne właściwości wykorzystywane są w przypadku licznych dolegliwości. Wszystkie walory tej niepozornej rośliny są ponadto łatwo dostępne, ponieważ pokrzywa rośnie dziko niemal w każdym zakątku Polski. Jak ją zebrać i samodzielnie przygotować prosty, smaczny sok i zupę z pokrzywowy? Pokrzywa – właściwości lecznicze Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) jest byliną o parzących liściach. Szczególnymi właściwościami odżywczymi odznaczają młode liście, które zawierają m.in.: potas, wapń, krzem, żelazo, chlorofil, witaminy C, K, E, A. Roślina ta wykazuje działanie oczyszczające organizm z toksyn, dzięki czemuCzytaj dalej


Barwniki pełne zdrowia – rośliny zielone

Barwniki pełne zdrowia – rośliny zielone

Za zieloną barwę roślin odpowiada chlorofil, nie oznacza to jednak, że nie mają one innych wartości odżywczych. Jakie właściwości wykazują rośliny o zielonej barwie? Kiedy warto zwiększyć ich ilość w diecie i jaki mają wpływ na organizm? Zieloną barwę rośliny zawdzięczają substancji o nazwie chlorofil. Związek ten odpowiada w roślinach za prawidłowy proces fotosyntezy. Zapewne pamiętamy z lekcji biologii, że to właśnie za sprawą chlorofilu światło słoneczne przetwarzane jest na energię potrzebną do wzrostu roślin, a  efektem ubocznym jest… tlen, dzięki któremu żyjemy. Poza chlorofilem rośliny zielone zawierają także wieleCzytaj dalej


Czosnek pospolity, czy czosnek niedźwiedzi?

Czosnek pospolity, czy czosnek niedźwiedzi

Czosnek używany jest jako świeży dodatek do wielu dań, głównie mięsnych lub w formie suszonej przyprawy do zup, czy sosów. Poza wykorzystaniem w kuchni, chyba każdy wie, że czosnek to naturalny antybiotyk odznaczający się licznymi właściwościami leczniczymi. Czosnek należy do rodziny Allium, która zawiera ok 700 odmian tej rośliny. Poza czosnkiem pospolitym (Allium sativum) coraz większym zainteresowaniem cieszy się czosnek niedźwiedzi (Allium Ursinum). Jaka jest różnica między odmianami, który działa korzystniej na organizm i przy jakich dolegliwościach może się przydać? Czosnek pospolity – właściwości, zawartość substancji leczniczych Swoje liczne właściwościCzytaj dalej


Wsparcie przy podagrze i odchudzaniu – seler!

Wsparcie przy podagrze i odchudzaniu – seler!

W dzisiejszych czasach zwykliśmy ulegać modzie na zdrowe odżywianie, dla lepszego stanu zdrowia wyszukujemy coraz to nowszych źródeł witamin i minerałów. Sposób na zdrowe urozmaicenie diety seniora może być jednak nieco prostszy. Wystarczy jedno z dobrze znanych wszystkim warzyw – seler! Jakie właściwości lecznicze wykazuje seler? Co zyskamy wprowadzając go do codziennej diety i przy jakich dolegliwościach może być pomocny? Właściwości lecznicze selera Na szczególną uwagę zasługuje niska kaloryczność selera – ok. 20 kalorii w 100 gramach bulwy i zaledwie 13 kalorii w tej samej ilości selera naciowego. Warzywo powinnoCzytaj dalej