zdrowa dieta

 
 

Późne zbiory z grządek – przegląd właściwości kilku warzyw dyniowatych

Późne zbiory z grządek – przegląd właściwości kilku warzyw dyniowatych

Warzywa są zdrowe, dostarczają niezbędnych witamin oraz mikro i makroelementów, przy czym nie obciążają żołądka i nie dodają kilogramów. Późnym latem warto skusić się na warzywa z rodziny dyniowatych. Jakie mają właściwości i jak wpływają na zdrowie? Rodzina dyniowatych (Cucurbitaceae) zawiera warzywa, które różnią się nie tylko smakiem, ale przede wszystkim wyglądem. Właściwości tych warzyw są do siebie zbliżone. Zapewne pierwsze skojarzenie dotyczące warzyw dyniowatych dotyczy dyni. Jednak poza znaną doskonale pomarańczową, dużą rośliną do rodziny tej zaliczamy także cukinie, patisony, ogórki, melony i arbuzy. Zdrowotne właściwości warzyw dyniowatych Dynia nie zawszeCzytaj dalej


Dieta lekkostrawna – przykład jadłospisu dziennego

Dieta lekkostrawna – przykład jadłospisu dziennego

Jako zalecenie przy rozmaitych chorobach, czy po zabiegach operacyjnych bardzo często słyszymy o konieczności wprowadzenia diety lekkostrawnej. Na czym dokładnie polega taka dieta i w jakich przypadkach należy wprowadzić ją do życia seniora? Co to jest dieta lekkostrawna? Dieta lekkostrawna polega na przyjmowaniu posiłków, które dla naszego organizmu nie stanowią obciążenia i nie zmuszają układu pokarmowego do nadmiernego wysiłku. Bezwzględnym zaleceniem takiej diety są choroby układu trawiennego oraz zabiegi w jego obrębie. Są to np.: • kamica dróg żółciowych, • zaburzenia przewodu pokarmowego na wskutek długotrwałej pozycji leżącej, • niestrawność,Czytaj dalej


Uwaga na cholesterol – dieta na jego obniżenia

Uwaga na cholesterol – dieta na jego obniżenia

Słowo cholesterol każdemu kojarzy się z czymś złym, z czymś, co może stanowić zagrożenie dla życia. Zbyt wysoki jego poziom przyczynia się do powstawania zawałów, miażdżycy, a nawet udarów mózgu. Jednak cholesterol to nie tylko samo zło. Jest on wytwarzany przez organizm ludzki (do 80% przez wątrobę). Jeśli jego poziom pozostaje w normie, to przyczynia się on do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kłopoty zaczynają się, kiedy cholesterol jest zbyt wysoki. Problemy występują bardzo często u osób starszych. Organizm pracuje wolniej, pewne narządy niedomagają. Czego należy unikać? Gdy osoba starsza zmaga sięCzytaj dalej


Karmienie osoby starszej – najważniejsze informacje

Karmienie osoby starszej – najważniejsze informacje

Każdy opiekun osoby starszej na początku musi zapoznać się ze sposobem żywienia oraz dietą seniora. Menu powinno być odpowiednio dostosowane do aktualnego stanu zdrowia. Musi być także zdrowe i lekkostrawne. To, co je osoba starsza, może w znacznym stopniu wpłynąć na pogorszenie lub polepszenie jej stanu zdrowia oraz samopoczucia, dlatego warto zwrócić większą uwagę na posiłki. Zdarza się tak, że senior jest schorowany i trzeba wspomagać go w spożywaniu posiłków. Jak pomóc? Cenne porady Choroby, leki, a także sam wieku często sprawiają, że osoba starsza nie może sama jeść. JeśliCzytaj dalej


Żywność – naturalny środek przeciwbólowy

Żywność – naturalny środek przeciwbólowy

W XXI wieku zwykliśmy na wszelkie dolegliwości sięgać do domowej apteczki po leki z grupy niesteroidowych leków przeciwzapalnych lub nieco bezpieczniejszy dla zdrowia paracetamol. Rozwój medycyny pozwala na szybkie i łatwe zmniejszanie bólu za pomocą środków przeciwbólowych. Zapominamy jednak, że przed wynalezieniem medykamentów istniały sposoby na walkę z bólem, które dodatkowo odznaczały się brakiem skutków ubocznych. Mowa tu o zdrowotnej diecie. Produkty wykazujące działanie łagodzące ból przy wielu schorzeniach to np. winogrona, borówki, czosnek, owies, rumianek, oliwa z oliwek, olej z ryby, kurkuma. Odpowiedni dobór posiłków może znacznie zmniejszyć dolegliwościCzytaj dalej


Jarmuż

Jarmuż

Jarmuż to zdrowe, zielone warzywo, które zostało okrzyknięte wielką rewolucją w diecie XXI wieku. Jego właściwości odżywcze i zdrowotne są nieocenione, dlatego warto się na niego skusić, szczególnie w okresie zimowym. Jarmuż – skąd się wywodzi i czym jest? Jarmuż zaliczamy do rodziny roślin kapustnych. Jadano go już w okresie starożytnym. Jego długie, ciemnozielone liście posiadają bardzo specyficzną, pofałdowaną strukturę. Jest to warzywo zimowe, gdyż pojawia się po pierwszych przymrozkach, wówczas to liście nabierają łagodnego smaku.  Jarmuż posiada wiele odmian i rodzajów, a jego zbiory zaczynają się późną jesienią, aż doCzytaj dalej


Jaki czosnek szkodzi

Jaki czosnek szkodzi

Okres zimowy to czas częstych infekcji górnych dróg oddechowych, które leczymy naturalnymi metodami, w tym czosnkiem, dlatego dobrze wiedzieć jaki czosnek szkodzi. Czosnek to gatunek jednorocznej lub dwuletniej byliny. Pochodzi prawdopodobnie z Azji Środkowej, skąd dotarł aż na kontynent europejski oraz północnoafrykański. Obecna w czosnku allicyna ma działanie przeciwzakrzepowe, reguluje soki trawienne i wpływa na redukcję skurczów. Czosnek działa antybakteryjnie przy infekcjach górnych dróg oddechowych, a także przeciwgrzybiczo i  żółciopędnie. Chroni przed zgagą oraz poprawia ukrwienie naczyń wieńcowych. Spożywanie jednego ząbku czosnku dziennie chroni nasze dziąsła przed paradontozą a dodawanieCzytaj dalej


Tanie źródło zdrowia

Tanie źródło zdrowia

Większość z nas zmagała się już z przeziębieniem lub grypą a inni mają to jeszcze przed sobą, dlatego warto poznać tanie źródło zdrowia. To jak ważne jest zdrowie i jak bardzo należy o nie dbać wie każdy. Niestety, czasem, dla niektórych osób walka z chorobą czy profilaktyka jest zbyt droga. Na szczęście z pomocą przychodzą tanie źródła zdrowia. Stosowanie ich systematycznie, już od najmłodszych lat przynosi pozytywne skutki, również w wieku senioralnym. Wraz z wiekiem spada nasza odporność i jesteśmy bardziej narażeni na infekcje. Ważne jest profilaktyczne zapobieganie chorobom poprzezCzytaj dalej