zdrowa dieta

 
 

Dieta antymigrenowa

Dieta antymigrenowa

Istnieje wiele produktów spożywczych, które mogą przyczyniać się do bólu głowy lub migreny. Na szczęście lista żywności zmniejszającej bóle głowy jest znacznie dłuższa, dlatego wprowadzając odpowiednią dietę antymigrenową możemy skutecznie uchronić się przed przykrymi doznaniami. Bóle głowy zdarzają się bardzo często i nie zawsze potrafimy określić ich przyczynę. Znacznie rzadziej mamy do czynienia z migrenami, które przez wielu określane są jako ból nie do zniesienia. W każdym jednak przypadku warto zadbać o odpowiednią dietę, która może powstrzymać pojawianie się bólu głowy i migreny lub przynajmniej znacznie zredukować dolegliwości oraz zmniejszyćCzytaj dalej


Owoc kiwano – co to takiego i jakie ma wartości?

Owoc kiwano, określany także jako ogórek kiwano, to tropikalne warzywo o licznych właściwościach zdrowotnych. Kiwano może stanowić ciekawe i wartościowe urozmaicenie każdej diety, głównie ze względu na swoje właściwości wspierające serce, nerki, wątrobę i układ odpornościowy. Nadaje się także dla osób na diecie, ponieważ zaliczany jest do roślin niskokalorycznych. Ciekawostką są jego właściwości odmładzające. Kiwano – charakterystyka rośliny? Kiwano znany jest także jako ogórek afrykański, głównie ze względu na to, że jest gatunkiem ogórka. Również wygląd łodygi jest nieco zbliżony do tradycyjnego ogórka: płożący, długi, z pomarańczowymi kwiatami nieco mniejszymiCzytaj dalej


Pokrzywa w kuchni – przepis na sok i zupę z pokrzywy

Pokrzywa należy do roślin szczególnie cenionych w ziołolecznictwie. Jej zdrowotne właściwości wykorzystywane są w przypadku licznych dolegliwości. Wszystkie walory tej niepozornej rośliny są ponadto łatwo dostępne, ponieważ pokrzywa rośnie dziko niemal w każdym zakątku Polski. Jak ją zebrać i samodzielnie przygotować prosty, smaczny sok i zupę z pokrzywowy? Pokrzywa – właściwości lecznicze Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) jest byliną o parzących liściach. Szczególnymi właściwościami odżywczymi odznaczają młode liście, które zawierają m.in.: potas, wapń, krzem, żelazo, chlorofil, witaminy C, K, E, A. Roślina ta wykazuje działanie oczyszczające organizm z toksyn, dzięki czemuCzytaj dalej


Barwniki pełne zdrowia – rośliny zielone

Barwniki pełne zdrowia – rośliny zielone

Za zieloną barwę roślin odpowiada chlorofil, nie oznacza to jednak, że nie mają one innych wartości odżywczych. Jakie właściwości wykazują rośliny o zielonej barwie? Kiedy warto zwiększyć ich ilość w diecie i jaki mają wpływ na organizm? Zieloną barwę rośliny zawdzięczają substancji o nazwie chlorofil. Związek ten odpowiada w roślinach za prawidłowy proces fotosyntezy. Zapewne pamiętamy z lekcji biologii, że to właśnie za sprawą chlorofilu światło słoneczne przetwarzane jest na energię potrzebną do wzrostu roślin, a  efektem ubocznym jest… tlen, dzięki któremu żyjemy. Poza chlorofilem rośliny zielone zawierają także wieleCzytaj dalej


Czosnek pospolity, czy czosnek niedźwiedzi?

Czosnek pospolity, czy czosnek niedźwiedzi

Czosnek używany jest jako świeży dodatek do wielu dań, głównie mięsnych lub w formie suszonej przyprawy do zup, czy sosów. Poza wykorzystaniem w kuchni, chyba każdy wie, że czosnek to naturalny antybiotyk odznaczający się licznymi właściwościami leczniczymi. Czosnek należy do rodziny Allium, która zawiera ok 700 odmian tej rośliny. Poza czosnkiem pospolitym (Allium sativum) coraz większym zainteresowaniem cieszy się czosnek niedźwiedzi (Allium Ursinum). Jaka jest różnica między odmianami, który działa korzystniej na organizm i przy jakich dolegliwościach może się przydać? Czosnek pospolity – właściwości, zawartość substancji leczniczych Swoje liczne właściwościCzytaj dalej


Wsparcie przy podagrze i odchudzaniu – seler!

Wsparcie przy podagrze i odchudzaniu – seler!

W dzisiejszych czasach zwykliśmy ulegać modzie na zdrowe odżywianie, dla lepszego stanu zdrowia wyszukujemy coraz to nowszych źródeł witamin i minerałów. Sposób na zdrowe urozmaicenie diety seniora może być jednak nieco prostszy. Wystarczy jedno z dobrze znanych wszystkim warzyw – seler! Jakie właściwości lecznicze wykazuje seler? Co zyskamy wprowadzając go do codziennej diety i przy jakich dolegliwościach może być pomocny? Właściwości lecznicze selera Na szczególną uwagę zasługuje niska kaloryczność selera – ok. 20 kalorii w 100 gramach bulwy i zaledwie 13 kalorii w tej samej ilości selera naciowego. Warzywo powinnoCzytaj dalej


Późne zbiory z grządek – przegląd właściwości kilku warzyw dyniowatych

Późne zbiory z grządek – przegląd właściwości kilku warzyw dyniowatych

Warzywa są zdrowe, dostarczają niezbędnych witamin oraz mikro i makroelementów, przy czym nie obciążają żołądka i nie dodają kilogramów. Późnym latem warto skusić się na warzywa z rodziny dyniowatych. Jakie mają właściwości i jak wpływają na zdrowie? Rodzina dyniowatych (Cucurbitaceae) zawiera warzywa, które różnią się nie tylko smakiem, ale przede wszystkim wyglądem. Właściwości tych warzyw są do siebie zbliżone. Zapewne pierwsze skojarzenie dotyczące warzyw dyniowatych dotyczy dyni. Jednak poza znaną doskonale pomarańczową, dużą rośliną do rodziny tej zaliczamy także cukinie, patisony, ogórki, melony i arbuzy. Zdrowotne właściwości warzyw dyniowatych Dynia nie zawszeCzytaj dalej


Dieta lekkostrawna – przykład jadłospisu dziennego

Dieta lekkostrawna – przykład jadłospisu dziennego

Jako zalecenie przy rozmaitych chorobach, czy po zabiegach operacyjnych bardzo często słyszymy o konieczności wprowadzenia diety lekkostrawnej. Na czym dokładnie polega taka dieta i w jakich przypadkach należy wprowadzić ją do życia seniora? Co to jest dieta lekkostrawna? Dieta lekkostrawna polega na przyjmowaniu posiłków, które dla naszego organizmu nie stanowią obciążenia i nie zmuszają układu pokarmowego do nadmiernego wysiłku. Bezwzględnym zaleceniem takiej diety są choroby układu trawiennego oraz zabiegi w jego obrębie. Są to np.: • kamica dróg żółciowych, • zaburzenia przewodu pokarmowego na wskutek długotrwałej pozycji leżącej, • niestrawność,Czytaj dalej