obiad

 
 

Orkiszowa tarta ze szpinakiem i suszonymi pomidorami.

Pełnoziarniste, kruche ciasto orkiszowe to zdrowsza alternatywa dla ciasta z jasnej mąki pszennej. Orkisz jest lepiej przyswajany przez nasz przewód pokarmowy oraz nie jest poddawany modyfikacjom genetycznym.   Składniki na spód: 200g mąki orkiszowej pełnoziarnistej 100g zimnego masła 1 żółtko łyżka kwaśnej śmietany 18% szczypta soli Składniki na farsz: 250g świeżego szpinaku łyżka masła 4 suszone pomidory z oleju 2 ząbki czosnku 100g śmietany 18% 100g sera żółtego 1 duże jajko sól, pieprz szczypta gałki muszkatołowej   Przygotowanie: Do miski przesypujemy mąkę, dodajemy pokrojone zimne masło i resztę składników, szybkoCzytaj dalej


Zapiekanka makaronowa bardzo warzywna

Proste i pożywne danie który zadowoli całą rodzinę, ale i nada się znakomicie na wieczorne spotkanie z przyjaciółmi.   Składniki (4 porcje): 1 szklanka makaronu np. świderki lub penne 1 czerwona papryka puszka krojonych pomidorów 400g 1 średnia cukinia 1 mała cebula 2 ząbki czosnku opakowanie sera mozzarella 6 pieczarek sól pieprz łyżeczka oregano oliwa z oliwek lub olej Zapiekanka makaronowa to danie, które możemy urozmaicać, w zależności od tego, co akurat mamy w lodówce. Jeśli np. preferujemy mięsne potrawy, możemy dodać około 300g podsmażonego mięsa mielonego. Jeśli akurat nieCzytaj dalej


Pieczone pierogi w kilku odsłonach.

Pyszne, mięciutkie ciasto z ulubionym farszem. Składniki na ciasto: 300g mąki pszennej 25g świeżych drożdży 140ml letniej wody 3 łyżki oliwy z oliwek lub rozpuszczonego i ostudzonego masła 1/2 łyżeczki cukru szczypta soli jajko do posmarowania wierzchu ziarenka czarnuszki do posypania wierzchu   Przygotowanie: Do kubeczka rozkruszamy drożdże, dodajemy cukier oraz niewielką ilość wody. Mieszamy dokładnie do połączenia. Do miski przesiewamy mąkę, dodajemy oliwę lub masło, szczyptę soli, resztę wody oraz drożdże. Całość zagniatamy, do momentu, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne – około 10 minut. Następnie przekładamy do miski,Czytaj dalej


Zupa pieczarkowa z warzywami i makaronem

Prosta w przygotowaniu zupa jednogarnkowa ze zdrową porcją warzyw. Zimą częściej sięgamy po proste, a zarazem pożywne dania. Pomysłów na dania jednogarnkowe nigdy za wiele, sprawdzają się zarówno na obiad, jak i na kolację. Przyjemnie rozgrzewają, co jest dodatkowym atutem o tej porze roku. Pieczarki są niedrogim składnikiem, dostępnym przez cały rok. Warto docenić ich walory smakowe, gdyż znajdują zastosowanie w wielu daniach. Dają nam duże kulinarne pole do popisów, gdyż są idealne do sosów, zup, zapiekanek, a także na surowo w sałatkach. Dodatkowo to źródło witamin i przeciwutleniaczy, dlategoCzytaj dalej


Pieczona papryka faszerowana

To niezbyt skomplikowane danie, a prezentuje się wspaniale! Kto jeszcze nie próbował, niech prędko nadrobi zaległości. To idealna propozycja na wieczór z przyjaciółmi lub kolację dla dwojga. Papryka to bogactwo witaminy C (zawiera jej więcej niż np. cytryna, co najmniej czterokrotnie!), witamin z grupy B, a także potasu, fosforu, żelaza i magnezu. Ponadto to źródło likopenu, który ma właściwości przeciwnowotworowe. Spożywanie papryki pomaga również obniżyć ciśnienie krwi oraz chroni przed chorobami krążenia.   Składniki (3 porcje): 3 papryki czerwone 300g mięsa mielonego np. z indyka 1 cebula 1/2 szklanki ryżuCzytaj dalej


Curry z ciecierzycą

Curry z ciecierzycą wzbogacone mlekiem kokosowym to przyjemnie rozgrzewające danie wegańskie. Pełnowartościowa propozycja pełna białka i aromatycznych przypraw. Curry to znana potrawa kuchni indyjskiej, wzbogacona takimi przyprawami jak: kurkuma, kozieradka, kolendra, kmin rzymski, cynamon i goździki. Dla wygody, na sklepowych półkach mamy mnóstwo gotowych mieszanek przypraw curry. Jeśli nie przepadamy za ciecierzycą lub nie zależy nam by danie było wegańskie, możemy ciecierzycę zamienić na filet z kurczaka czy indyka.   Składniki (4 porcje): 1 szklanka ciecierzycy 1 cebula mały ząbek czosnku kawałek świeżo startego imbiru około 1-2cm 500g przecieru pomidorowegoCzytaj dalej


Sos pieczarkowy uniwersalny

Pieczarki są najczęściej uprawianymi grzybami na świecie. Najczęściej spotykane to pieczarki białe oraz większe i ciemniejsze – odmiana portobello. Pieczarki białe najczęściej używane są do sporządzania zup, sosów, lub jako dodatek do zapiekanek czy pizzy. Odmiana portobello jest bardziej rozłożysta i nadaje się do zapiekania i nadziewania np. warzywami, mięsem czy kaszą. Pieczarki możemy spożywać w przeróżnych postaciach. Doskonale smakują na surowo do sałatek, ale też gotowane smażone czy pieczone. Pieczarki to nie tylko walory smakowe, to także źródło witamin oraz przeciwutleniaczy. Są znakomitym źródłem witamin z grupy B, wCzytaj dalej


Pierogi z kapustą i pieczarkami

    Składniki na farsz: 500g kiszonej kapusty cebula marchewka 200g pieczarek sól i pieprz do smaku Składniki na ciasto pierogowe: 300g mąki pszennej lub orkiszowej jasnej 125ml wrzącej wody 1 jajko 20g masła szczypta soli Przygotowanie farszu: Kapustę płuczemy na sitku, następnie zalewamy wodą (tak, aby woda przykryła kapustę) i gotujemy na małym ogniu do momentu, aż kapusta zmięknie. Zwykle zajmuje to około 40 minut. Cebulę obieramy i kroimy w drobną kostkę. Pieczarki myjemy, osuszamy i ścieramy na tarce w plasterki. Marchew obieramy i ścieramy na tarce o drobnychCzytaj dalej