obiad

 
 

Kopytka

Kopytka to rodzaj klusek, przygotowanych z ugotowanych wcześniej ziemniaków. Możemy z powodzeniem użyć ziemniaków pozostałych z obiadu, nawet z poprzedniego dnia. Są delikatne i sycące, a wystarczy tylko kilka składników. Kopytka możemy podawać okraszone cebulką i boczkiem, w towarzystwie gotowanych warzyw np. marchewki, ale wspaniale smakują również z ulubionym sosem np. pomidorowym lub pieczarkowym, mogą być także dodatkiem do mięsnego gulaszu.   Składniki (2-3 porcje): 1/2 kg ziemniaków 1 małe jajko 1/2 – 1 szklanki mąki 1/2 łyżeczki soli pieprz Dodatkowo: cebula 150g boczku np. w plastrach kilka marchewek  Czytaj dalej


Tradycyjne pyzy drożdżowe

Pyzy drożdżowe, zwane inaczej pampuchy, to tradycyjne danie kuchni polskiej. To rodzaj bułek przygotowywanych na parze. Są niezwykle miękkie i puszyste. Podajemy je zarówno na słodko, jak i na słono. W wersji na słodko możemy wykorzystać np. śmietanę oraz sos owocowy. Bardzo dobrze komponują się w towarzystwie mięsa z sosem np. grzybowym lub myśliwskim. U nas dziś wersja z  klasycznym sosem pieczarkowym.   Składniki (około 7-8 sztuk): 300g mąki pszennej 1 jajko 50g masła 25g drożdży 1/2 szklanki mleka (może być krowie lub roślinne) szczypta soli 1/2 łyżeczki cukru  Czytaj dalej


Hamburgery z indyka z domowymi bułkami

Soczyste burgery z indyka w towarzystwie własnoręcznie upieczonych bułek i ulubionych dodatków.   Składniki na burgery (4 porcje): 400g mięsa mielonego z indyka 1 żółtko łyżka kaszy manny 1/2 łyżeczki słodkiej papryki sól i pieprz Składniki na bułki: 500g mąki pszennej 25g drożdży 1/2 szklanki wody 1/2 szklanki mleka (może być również woda) 60g roztopionego i wystudzonego masła 1/2 łyżeczka soli 1/2 łyżeczki cukru Dodatki: ser żółty sałata pomidor czerwona cebula ogórek kiszony ketchup, musztarda, majonez (wedle upodobań)   Przygotowanie bułek: Mleko z wodą przelewamy do rondelka i lekko podgrzewamy.Czytaj dalej


Makaron z kurczakiem, warzywami i olejem sezamowym

Olej sezamowy posiada wiele korzystnych dla nas właściwości. To zdrowy tłuszcz, bogaty w kwasy tłuszczowe wielonienasycone oraz jednonienasycone, które pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu we krwi i wspierają pracę naszego serca. Olej sezamowy to skarbnica nieocenionego cynku, który m.in. odpowiada za gęstość kości, elastyczność skóry oraz dobrą pamięć i koncentrację. Dzięki przeciwutleniaczom likwiduje wolne rodniki, przeciwdziałając chorobom Alzheimera, Parkinsona oraz nowotworów. Olej sezamowy tłoczony na zimno posiada niską temperaturę dymienia, dlatego możemy używać go do potraw na zimno lub polewać nim ciepłe dania już na talerzu. Wspaniale komponuje się zCzytaj dalej


Lasagne bolognese

Nieco odchudzona i szybsza wersja popularnego dania. Zamiast mięsa wołowego użyliśmy chudszego mięsa z indyka.   Składniki (4-6 porcji): 8-12 płatów makaronu lasagne 400g mięsa mielonego (z kurczaka lub indyka) 1 cebula 1 ząbek czosnku 400g pomidorów z puszki 500g przecieru pomidorowego lub passaty 2 łyżki koncentratu pomidorowego (opcjonalnie) 150g sera mozzarella lub parmezanu łyżeczka oregano sól i pieprz do smaku oliwa z oliwek Sos beszamelowy: 2 łyżki masła 2 łyżki mąki 1,5 szklanki mleka (może być krowie lub roślinne np. kokosowe) szczypta gałki muszkatołowej sól i pieprz do smakuCzytaj dalej


Lasagne z brokułami i szpinakiem

Składniki: około 8-12 płatów makaronu lasagne 200g świeżego szpinaku 2 ząbki czosnku 1 brokuł 2 łyżki serka śmietankowego 150g sera mozzarella sól i pieprz do smaku oliwa z oliwek Sos beszamelowy: 2 łyżki masła 2 łyżki mąki 1,5 szklanki mleka (może być krowie lub roślinne np. kokosowe) szczypta gałki muszkatołowej sól i pieprz do smaku Przygotowanie: Brokuł myjemy, dzielimy na różyczki. Następnie gotujemy na parze al dente (uważajmy aby się nie rozgotował). Szpinak płuczemy i osuszamy. Na patelni rozgrzewamy 2 łyżki oliwy z oliwek, dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek orazCzytaj dalej


Orkiszowa tarta ze szpinakiem i suszonymi pomidorami.

Pełnoziarniste, kruche ciasto orkiszowe to zdrowsza alternatywa dla ciasta z jasnej mąki pszennej. Orkisz jest lepiej przyswajany przez nasz przewód pokarmowy oraz nie jest poddawany modyfikacjom genetycznym.   Składniki na spód: 200g mąki orkiszowej pełnoziarnistej 100g zimnego masła 1 żółtko łyżka kwaśnej śmietany 18% szczypta soli Składniki na farsz: 250g świeżego szpinaku łyżka masła 4 suszone pomidory z oleju 2 ząbki czosnku 100g śmietany 18% 100g sera żółtego 1 duże jajko sól, pieprz szczypta gałki muszkatołowej   Przygotowanie: Do miski przesypujemy mąkę, dodajemy pokrojone zimne masło i resztę składników, szybkoCzytaj dalej


Zapiekanka makaronowa bardzo warzywna

Proste i pożywne danie który zadowoli całą rodzinę, ale i nada się znakomicie na wieczorne spotkanie z przyjaciółmi.   Składniki (4 porcje): 1 szklanka makaronu np. świderki lub penne 1 czerwona papryka puszka krojonych pomidorów 400g 1 średnia cukinia 1 mała cebula 2 ząbki czosnku opakowanie sera mozzarella 6 pieczarek sól pieprz łyżeczka oregano oliwa z oliwek lub olej Zapiekanka makaronowa to danie, które możemy urozmaicać, w zależności od tego, co akurat mamy w lodówce. Jeśli np. preferujemy mięsne potrawy, możemy dodać około 300g podsmażonego mięsa mielonego. Jeśli akurat nieCzytaj dalej