obiad

 
 

Pulpety z sosem orientalnym

Bardzo aromatyczne danie, od którego trudno się oderwać. Aksamitny sos na bazie mleczka kokosowego z nutą orientalnych przypraw, takich jak kurkuma i curry zachwyca smakiem! Mleczko kokosowe to popularny dodatek do potraw w kuchni azjatyckiej. Uzyskuje się je z miąższu kokosa oraz wody. Kupując mleczko kokosowe, wybierajmy te z najlepszym składem, najlepiej aby miało jak największą zawartość kokosa i składało się tylko z dwóch składników (bez zbędnych dodatków np. gumy guar)   Składniki (4 porcje): 400g mięsa mielonego z indyka cebula 2 ząbki czosnku puszka mleczka kokosowego 500g przecieru pomidorowego/passatyCzytaj dalej


Gulasz z indyka z kaszą bulgur

Prosty i smaczny obiad dla całej rodziny. Gulasz idealnie komponuje się z delikatną kaszą bulgur. Kasza bulgur to kasza pszeniczna o dużej zawartości błonnika, który obniża poziom złego cholesterolu. To również źródło potasu, wapnia, magnezu i sodu. Wszystkie te składniki mineralne odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Ta delikatna kasza doskonale komponuje się z daniami mięsnymi, ale sprawdzi się również w sałatkach.   Składniki (4 porcje): 400g fileta z indyka 500g przecieru pomidorowego/passaty łyżka koncentratu pomidorowego papryka czerwona cebula 2 ząbki czosnku 1 marchewka 1 łyżeczka papryki w proszku 1Czytaj dalej


Zupa minestrone z młodymi warzywami

Treściwa zupa z mnóstwem sezonowych warzyw. Gdy sezon na młode warzywa w pełni, należy korzystać z tych dobroci natury. Ta aromatyczna i pożywna zupa sprawdzi się zarówno na obiad jak i kolację. Kapusta to bogactwo wapnia, magnezu i potasu. Zawiera też spore ilości witaminy C. Jedzmy ją więc w każdej postaci, na surowo i jako dodatek w gotowanych potrawach.   Składniki : młoda włoszczyzna : 2 marchewki, pietruszka, mały seler cebula mały por – biała część 2 młode ziemniaki 50g drobnego makaronu 2 ząbki czosnku 2 szklanki poszatkowanej młodej kapustyCzytaj dalej


Domowa pizza

Pizza to lubiane i proste danie. Na wierzch zwykle wrzucamy to, co akurat znajdziemy w lodówce. Jednak proporcje składników ciasta mają ogromne znaczenie, ważne jest też długie wyrabianie by dobrze ciasto napowietrzyć, od tego zależy czy będzie puszyste. Kilka poniższych wskazówek pozwoli nam uzyskać przepyszne ciasto chrupiące na zewnątrz, delikatne i puszyste w środku. Bez wątpienia zadowoli całą rodzinę!   Składniki : 3 szklanki mąki 1 szklanka wody 50g świeżych drożdży 3 łyżki oliwy z oliwek szczypta soli szczypta cukru (może być kokosowy) dodatkowo na wierzch : passata lub przecierCzytaj dalej


Kotleciki z ciecierzycy

Ciecierzyca jak wiemy jest bogatym źródłem białka. W kuchni arabskiej gości najczęściej w postaci słynnych falafeli oraz hummusu. Falafele to niewielkie kotleciki smażone na głębokim tłuszczu, chrupiące na zewnątrz i delikatne w środku, bardzo aromatyczne w smaku. Przyrządza się je z surowej, wcześniej zamoczonej i zmielonej ciecierzycy. U nas dziś przepis na kotleciki z ciecierzycy, równie aromatyczne, choć w nieco prostszej i lżejszej wersji, smażone na minimalnej ilości tłuszczu. Jeśli chcemy by danie było ekspresowe, możemy z powodzeniem użyć ciecierzycy z puszki.   Składniki : 300g suchej ciecierzycy (lub puszkaCzytaj dalej


Kasza gryczana w wersji wytrawnej i na słodko.

Kasza gryczana w wersji niepalonej może zaskakiwać. Powinna gościć na naszym stole przynajmniej raz w tygodniu, ponieważ jej właściwości są nieocenione. To źródło dobrze przyswajalnego białka oraz magnezu. 100 gram kaszy gryczanej zawiera aż 220mg tego cennego pierwiastka. W kaszy niepalonej znajdziemy dużą ilość potasu, a także witamin z grupy B – B1, B2, B6, PP. W tych niepozornych ziarenkach znajdują się także żelazo, cynk, krzem, wapń i magnez, a także duża ilość witaminy E. Wprowadźmy ją na stałe do naszej diety, kasza gryczana m.in. wspomaga układ nerwowy, wykazuje leczniczeCzytaj dalej


Gołąbki bez zawijania

Trochę inna wersja klasycznego dania. Gołąbki to znane i lubiane danie, jednak przygotowanie jest zwykle dość czasochłonne. Ta wersja jest tak samo smaczna, a jednak prostsza, gdyż nie wymaga zawijania. Polubią ją zarówno dorośli, jak i dzieci. Idealny obiad dla całej rodziny.   Składniki (około 15 sztuk): 400 g mięsa mielonego z indyka 1 jajko cebula 1/2 główki młodej kapusty 1/2 szklanki ryżu łyżka kaszy manny 700g passaty pomidorowej 1/2 szklanki wody lub bulionu 1/2 łyżeczki papryki w proszku sól i pieprz do smaku świeża bazylia lub natka pietruszki  Czytaj dalej


Tłusta ryba – ochrona przed demencją starczą

karp-po-zydowsku

Zaburzenia koncentracji i trudności w zapamiętywaniu są wynikiem naturalnego upływu lat? Absolutnie nie. W każdej dekadzie życia mamy ogromny wpływ na stan naszego zdrowia fizycznego i psychicznego. Uznawanie demencji za normę i bagatelizowanie objawów może prowadzić do całkowitego otępienia u seniora, a tym samym zależności od innych. Głównymi przyczynami demencji są choroba Alzheimera oraz otępienie z ciałami Lewy’ego (złogi białek). Dochodzi wówczas do stopniowego zaniku komórek nerwowych w mózgu. Brak aktywności fizycznej, nieodpowiednia dieta, czy stresujący tryb życia przyczyniają się do osłabienia sprawności umysłowej. Często zdarza się również, że doCzytaj dalej