obiad

 
 

Pieczona papryka faszerowana

To niezbyt skomplikowane danie, a prezentuje się wspaniale! Kto jeszcze nie próbował, niech prędko nadrobi zaległości. To idealna propozycja na wieczór z przyjaciółmi lub kolację dla dwojga. Papryka to bogactwo witaminy C (zawiera jej więcej niż np. cytryna, co najmniej czterokrotnie!), witamin z grupy B, a także potasu, fosforu, żelaza i magnezu. Ponadto to źródło likopenu, który ma właściwości przeciwnowotworowe. Spożywanie papryki pomaga również obniżyć ciśnienie krwi oraz chroni przed chorobami krążenia.   Składniki (3 porcje): 3 papryki czerwone 300g mięsa mielonego np. z indyka 1 cebula 1/2 szklanki ryżuCzytaj dalej


Curry z ciecierzycą

Curry z ciecierzycą wzbogacone mlekiem kokosowym to przyjemnie rozgrzewające danie wegańskie. Pełnowartościowa propozycja pełna białka i aromatycznych przypraw. Curry to znana potrawa kuchni indyjskiej, wzbogacona takimi przyprawami jak: kurkuma, kozieradka, kolendra, kmin rzymski, cynamon i goździki. Dla wygody, na sklepowych półkach mamy mnóstwo gotowych mieszanek przypraw curry. Jeśli nie przepadamy za ciecierzycą lub nie zależy nam by danie było wegańskie, możemy ciecierzycę zamienić na filet z kurczaka czy indyka.   Składniki (4 porcje): 1 szklanka ciecierzycy 1 cebula mały ząbek czosnku kawałek świeżo startego imbiru około 1-2cm 500g przecieru pomidorowegoCzytaj dalej


Sos pieczarkowy uniwersalny

Pieczarki są najczęściej uprawianymi grzybami na świecie. Najczęściej spotykane to pieczarki białe oraz większe i ciemniejsze – odmiana portobello. Pieczarki białe najczęściej używane są do sporządzania zup, sosów, lub jako dodatek do zapiekanek czy pizzy. Odmiana portobello jest bardziej rozłożysta i nadaje się do zapiekania i nadziewania np. warzywami, mięsem czy kaszą. Pieczarki możemy spożywać w przeróżnych postaciach. Doskonale smakują na surowo do sałatek, ale też gotowane smażone czy pieczone. Pieczarki to nie tylko walory smakowe, to także źródło witamin oraz przeciwutleniaczy. Są znakomitym źródłem witamin z grupy B, wCzytaj dalej


Pierogi z kapustą i pieczarkami

    Składniki na farsz: 500g kiszonej kapusty cebula marchewka 200g pieczarek sól i pieprz do smaku Składniki na ciasto pierogowe: 300g mąki pszennej lub orkiszowej jasnej 125ml wrzącej wody 1 jajko 20g masła szczypta soli Przygotowanie farszu: Kapustę płuczemy na sitku, następnie zalewamy wodą (tak, aby woda przykryła kapustę) i gotujemy na małym ogniu do momentu, aż kapusta zmięknie. Zwykle zajmuje to około 40 minut. Cebulę obieramy i kroimy w drobną kostkę. Pieczarki myjemy, osuszamy i ścieramy na tarce w plasterki. Marchew obieramy i ścieramy na tarce o drobnychCzytaj dalej


Kremowe risotto z dynią

Risotto to popularna potrawa kuchni włoskiej. Jest dość prosta w przygotowaniu, a efekt powalający. Do przygotowania tej potrawy potrzebujemy specjalnej odmiany ryżu – arborio, czyli ryżu krótkoziarnistego, o owalnym kształcie, który po ugotowaniu w środku powinien być al dente, a na zewnątrz miękki i kremowy. Gotowe risotto jest niezwykle kremowe i pełne smaku. Dodatek wina pogłębi jego smak, choć nie jest to składnik niezbędny. Kto raz przyrządzi tę potrawę, z pewnością będzie do niej wracał, wersji smakowych można tworzyć naprawdę wiele!   Składniki (2 porcje): 1/2 szklanki ryżu do risottoCzytaj dalej


Pulpety z sosem orientalnym

Bardzo aromatyczne danie, od którego trudno się oderwać. Aksamitny sos na bazie mleczka kokosowego z nutą orientalnych przypraw, takich jak kurkuma i curry zachwyca smakiem! Mleczko kokosowe to popularny dodatek do potraw w kuchni azjatyckiej. Uzyskuje się je z miąższu kokosa oraz wody. Kupując mleczko kokosowe, wybierajmy te z najlepszym składem, najlepiej aby miało jak największą zawartość kokosa i składało się tylko z dwóch składników (bez zbędnych dodatków np. gumy guar)   Składniki (4 porcje): 400g mięsa mielonego z indyka cebula 2 ząbki czosnku puszka mleczka kokosowego 500g przecieru pomidorowego/passatyCzytaj dalej


Gulasz z indyka z kaszą bulgur

Prosty i smaczny obiad dla całej rodziny. Gulasz idealnie komponuje się z delikatną kaszą bulgur. Kasza bulgur to kasza pszeniczna o dużej zawartości błonnika, który obniża poziom złego cholesterolu. To również źródło potasu, wapnia, magnezu i sodu. Wszystkie te składniki mineralne odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Ta delikatna kasza doskonale komponuje się z daniami mięsnymi, ale sprawdzi się również w sałatkach.   Składniki (4 porcje): 400g fileta z indyka 500g przecieru pomidorowego/passaty łyżka koncentratu pomidorowego papryka czerwona cebula 2 ząbki czosnku 1 marchewka 1 łyżeczka papryki w proszku 1Czytaj dalej


Zupa minestrone z młodymi warzywami

Treściwa zupa z mnóstwem sezonowych warzyw. Gdy sezon na młode warzywa w pełni, należy korzystać z tych dobroci natury. Ta aromatyczna i pożywna zupa sprawdzi się zarówno na obiad jak i kolację. Kapusta to bogactwo wapnia, magnezu i potasu. Zawiera też spore ilości witaminy C. Jedzmy ją więc w każdej postaci, na surowo i jako dodatek w gotowanych potrawach.   Składniki : młoda włoszczyzna : 2 marchewki, pietruszka, mały seler cebula mały por – biała część 2 młode ziemniaki 50g drobnego makaronu 2 ząbki czosnku 2 szklanki poszatkowanej młodej kapustyCzytaj dalej