Moringa – co to za roślina i jak działa?

Moringa – co to za roślina i jak działa

Ostatnio coraz popularniejsze staje się zdrowe odżywianie przy pomocy tzw. super żywności. Określenie takie przypisuje się roślinom o wyjątkowych właściwościach i dużych ilościach związków odżywczych. Jednym z takich darów natury jest drzewo moringa.

Moringa olejodajna (Moringa Oleifera) to roślina pochodząca z tropików, często określana jako ,,drzewo życia” i drzewo chrzanowe. Surowcem wykorzystywanym w ziołolecznictwie jest każda część tej rośliny: liście, owoce, a nawet kora.

Moringa jest bogatym źródłem wartości odżywczych, zawiera m.in.:

  • Witaminy: A, C;
  • Aminokwasy;
  • Kwasy tłuszczowe omega 3, -6, -9;
  • Białko;
  • Wapń;
  • Potas;
  • Żelazo;
  • Mangan;
  • Chrom.

Co ciekawe, ilość poszczególnych związków jest o wiele większa niż w przypadku roślin ogólnie uznawanych za wartościowe. Na przykład zawartość witaminy C w drzewie moringa jest ponad 10 razy większa niż w pomarańczach, z kolei żelaza ponad 20 razy większa niż w szpinaku.

Szczególną właściwością tej rośliny jest zdolność do neutralizowania wolnych rodników. Moringa zawiera niemalże 50 wyodrębnionych substancji o działaniu antyoksydacyjnym. Dzięki tak dużej ilości wartościowych związków roślina ta może zmniejszać ryzyko występowania chorób związanych z tzw. stresem oksydacyjnym, takich jak cukrzyca, otyłość, choroby serca.

Co więcej, moringa zawiera również związki, które przypuszcza się, że mogą wykazywać działanie przeciwnowotworowe. Warto zaznaczyć również obecność zielonego barwnika roślinnego – chlorofilu. Związek ten wspomaga proces oczyszczania organizmu.

Moringa – sposób wykorzystania

Moringa występuje w postaci suszonego ziela do zaparzania. Można również skorzystać z gotowego preparatu z moringą w postaci herbaty. Napary z moringi mają lekko słodki smak.

Jako świeżą roślinę można stosować liście moringi i przyrządzać je podobnie jak inne rośliny zielone. Smak liści przypomina rzeżuchę, można więc dodawać je do kanapek, sałatek, czy dań mięsnych. Liście sprawdzają się jako zamiennik szpinaku.

 






Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *