O czym może świadczyć wygląd skóry?

O czym może świadczyć wygląd skóry

Skóra pełni w organizmie bardzo ważne funkcje i jest nieustannie narażona na czynniki zewnętrzne. Jednak do jej osłabienia bardzo często dochodzi pod wpływem zmian w organizmie. O jakich niedoborach może świadczyć konkretny wygląd i stan skóry?

Gdy skóra jest nadmiernie wysuszona

Poza mrozem, słońce, suchym powietrzem i nieodpowiednim nawilżaniem, suchość skóry może być wynikiem niedoborów potasu. Potas jest pierwiastkiem, który odpowiada za zapobieganie nadmiernemu wysuszeniu. Gdy dochodzi do niedoborów tego pierwiastka, warto sięgnąć po pomidory, ziemniaki, rodzynki i banany.

Dla zachowania nawilżonej skóry warto zwiększyć także ilość spożywanych nienasyconych kwasów tłuszczowych, np. zmieniając zwykły olej na oliwę, czy jedząc więcej ryb morskich.  

Kolejną przyczyną wysuszonej skóry jest niedobór jodu. Gdy w organizmie brakuje jodu, skóra nie tylko jest sucha, ale także towarzyszy jej łuszczenie naskórka. Kolana i łokcie mogą wówczas przybierać odcień brązowy.  

Niezbędne do zachowania prawidłowego nawilżenia skóry są również witaminy A i E. Znajdziemy je m.in. w marchwi, szpinaku, kapuście i orzechach.

Cera z krostkami

Trądzik nie jest przypadłością jedynie nastolatków. Coraz częściej osoby dorosłe borykają się z problemem cery trądzikowej. Przyczyną mogą być niedobory związków takich jak m.in.:

  • Cynk,
  • Witamina B2, B6, PP.

Na zwiększone wydzielanie łoju, a tym samym powstawanie krostek w dużej mierze ma wpływ dieta. Warto zrezygnować z potraw wysokoglikemicznych, zawierających np. ziemniaki, białe pieczywo, czy kaszę jęczmienną.

Gdy pękają naczynka

Skóra z widocznymi i osłabionymi naczynkami zwykle wynika z niedoborów witaminy K, C i PP. Również niski poziom rutyny i hesperydyny osłabia naczynia krwionośne. Warto zwiększyć ich dostarczanie wraz z produktami jak np.

  • Brokuły,
  • Fasola,
  • Groch,
  • Sałata,
  • Nabiał,
  • Szczaw,
  • Cytryny i pomarańcze.

Gdy skóra jest nadmiernie przetłuszczone

Wzmożone wydzielanie sebum często towarzyszy skórze osób z zaburzeniami hormonalnymi. Warto wówczas zwiększać stężeniem cynku oraz witaminy B6. Cynk reguluje wydzielanie sebum oraz działa przeciwzapalnie, co ma duże znaczenie, ponieważ tłusta cera często wywołuje zaskórniki oraz trądzik pospolity. 

Osoby z tłustą cerą powinny wprowadzić do diety większe ilości pełnoziarnistych produktów zbożowych, ryb morskich (bogatych w kwasy Omega3), orzechów i pestek, warzyw (głównie roślin strączkowych) oraz owoców.  

Gdy skóra jest cienka i poszarzała, bez blasku

Stale blada cera może wynikać z niedoborów witaminy C, żelaza, miedzi i kwasu foliowego. W przypadku zmęczonej, słabej skóry warto sięgnąć po produkty takie jak:

  • owoce cytrusowe,
  • żurawina,
  • aronia,
  • pomidory,
  • kapusta,
  • dynia,
  • ziarna sezamu.





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *