Wpływ snu na bóle głowy i migreny

Niedostateczna lub nadmierna ilość snu zwykle przyczynia się do złego samopoczucia, a nawet do bólu głowy po przebudzeniu. Co więcej, nie tylko łagodny ból głowy, ale także silny atak migreny może mieć związek ze snem. Zobacz, w jaki sposób zaburzenia snu wpływają na dolegliwości bólowe!

 

Znaczenie snu dla zdrowia

Każdy człowiek przesypia ok. 1/3 swojego życia. Za prawidłową ilość snu uznaje się przesypianie 8 godzin, co zależy przede wszystkim od naszego wieku, ale także od stylu życia i stanu zdrowia. Dzieci w okresie wzrostu potrzebują znacznie więcej odpoczynku, ponieważ to podczas snu organizm ma najlepsze warunki do rozwoju i regeneracji. Podobnie jest z osobami chorymi, czy aktywnymi fizycznie – w takich przypadkach organizm również potrzebuje większej regeneracji, a tym samym snu.

Gdy śpimy, nasze ciało spowalnia pewne funkcje:

  • spada ciśnienie krwi,
  • obniża się temperatura ciała,
  • zwalnia oddech,
  • obniża się puls,
  • mięśnie wiotczeją.

Dzięki wyciszeniu podstawowych procesów organizm więcej uwagi poświęca na regenerację. Podczas snu wzmacnia się układ odpornościowy, a wszelkie ,,uszkodzenia” zostają stopniowo regenerowane. Odpoczywa również mózg narażony w ciągu dnia na sporą ilość bodźców, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

 

Wpływ snu na układ neurologiczny

Niedostateczna ilość snu wpływa negatywnie na cały organizm, jednak to nasz mózg oraz cały układ neurologiczny zwykle najbardziej odczuwa objawy. Osoby, które się nie wysypiają często cierpią na chroniczne bóle głowy. Brak snu w wielu przypadkach odpowiada za napięciowe bóle głowy, a także za migrenę. Co więcej, ból głowy nie zawsze pojawia się bezpośrednio po nieprzespanej nocy. Zdarza się, że niedostateczna ilość snu przyczynia się do wystąpienia napadu migreny dopiero kolejnego dnia.

Warto zaznaczyć, że nie tylko niedobór snu wpływa niekorzystnie na ciało. Również gdy spędzamy w łóżku więcej godzin, niż tego potrzebuje nasz organizm, możemy czuć się źle. Jeśli więc często boli nas głowa, czujemy się zmęczeni lub brakuje nam chęci do aktywności, warto w pierwszej kolejności zadbać o zdrowy sen.

 






Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.