Krem z zielonych szparagów

Sezon na szparagi jest krótki, nie zapomnijmy go wykorzystać!

Szparagi to niskokaloryczne, warzywa o niesamowitych walorach smakowych. Dzięki temu, że są lekkostrawne nie obciążają wątroby.

Najczęściej spotykanymi u nas odmianami są szparagi białe oraz zielone.

Szparagi białe rosną pod ziemią, mają delikatny smak, a przed ugotowaniem należy je obrać.

Szparagi zielone wyrastają ponad ziemię i słońcu zawdzięczają zielony kolor, mają bardziej wyrazisty smak, a przed gotowaniem nie trzeba ich obierać.

 

Warto wiedzieć, że szparagi są także źródłem wielu witamin i składników mineralnych:

  • wykazują działanie antynowotworowe oraz zapobiegają rozwojowi choroby Alzheimera. Zawarty w nich glutation wspomaga pracę wątroby w usuwaniu toksyn.
  • kwas foliowy, który wspomaga układ krążenia i wspomaga regenerację uszkodzonych komórek.
  • witaminy C, E i beta-karoten, odpowiadające za dobrą kondycję włosów, skóry i paznokci.
  • wapń i fosfor, odpowiadające za zdrowe i mocne kości.
  • błonnik, który wspomaga pracę układu pokarmowego.

 

Szparagi doskonale smakują ugotowane na parze, zapiekane w piekarniku np. owinięte szynką parmeńską, jako dodatek do spaghetti czy główny składnik zup.

 

Krem z zielonych szparagów (2 porcje)

Składniki:

  • pęczek zielonych szparagów
  • 1 niewielki ziemniak
  • ząbek czosnku
  • 1/2 cebuli
  • 1/2l bulionu warzywnego
  • sól i pieprz do smaku
  • olej lub masło klarowane

Przygotowanie:

Szparagi myjemy i pozbywamy się zdrewniałych końcówek (szparag zawsze złamie się we właściwym miejscu). Kroimy na drobniejsze kawałki, a główki odkładamy na później.

Ziemniaka obieramy i kroimy w kostkę.

Cebulę kroimy w drobną kostkę.

W garnku podgrzewamy masło klarowane, wrzucamy cebulę i podsmażamy aby się zeszkliła. Następnie dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek i chwilę podsmażamy. Dodajemy pokrojonego ziemniaka i dalej podsmażamy około minutę. Dodajemy pokrojone szparagi i podsmażamy jeszcze minutę. Całość zalewamy gorącym bulionem i gotujemy do miękkości ziemniaków około 10-15 minut. Następnie miksujemy na gładki krem i przyprawiamy solą oraz pieprzem do smaku. Pozostałe główki szparagów najlepiej podsmażyć na maśle i wrzucić do gotowego kremu. Zupę podajemy z wcześniej przygotowanymi grzankami. Możemy ją również wzbogacić odrobiną śmietany.

 

Smacznego!

 






Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *