Szukaj

Łódź chce chronić seniorów i rozpoczyna walkę z nieuczciwymi sprzedawcami

Arrested businessman in handcuffs with hands behind back and justice symbol wallpaper

Seniorzy to grupa wiekowa szczególnie narażona na działanie oszustów. I nie chodzi tylko o słynne już wyłudzanie pieniędzy metodą „na wnuczka”. Od lat do najpopularniejszych sposobów należą pokazy atrakcyjnych produktów, opierające się na zachęcaniu do zakupu drogich towarów, w tym fantastycznych garnków czy pościeli..

Organizowane w prywatnych domach lub profesjonalnie przygotowanych salach, z założenia mają być jedynie prezentacją ekskluzywnych dóbr. Okazują się jednak sprawną manipulacją. Dla wielu nieświadomych osób są początkiem problemów z wieloletnią spłatą kredytów i utratą dotychczasowych oszczędności.

Łódź jest pierwszym polskim miastem, w którym wypowiedziano wojnę oszustom wyłudzającym pieniądze od seniorów.
W tamtejszej komunikacji miejskiej, na targowiskach i w instytucjach kulturalnych dla seniorów emitowane będą spoty przestrzegające przed naciągaczami. Za akcję odpowiada Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który planuje prowadzić takie działania na terenie całego kraju. Dodatkowo, od 1 marca do końca roku zajęcia z zakresu bezpieczeństwa  seniorów organizuje w województwie łódzkim stowarzyszenie Aktywni.eu.

Nie dać się nabrać!

W marcu, w łódzkim Urzędzie Miasta odbyło się także otwarte spotkanie, podczas którego wyjaśniano, w jaki sposób można uniknąć sprzedawców-naciągaczy. Oczywiście, najlepiej jest nie bywać na prezentacjach produktów, jednak dając się skusić
i uczestnicząc w takim wydarzeniu, trzeba zachować ostrożność.

Trzema podstawowymi zasadami uniknięcia nieuczciwych chwytów marketingowych są:
– niechodzenie na pokazy w pojedynkę,
– niepodpisywanie żadnych umów,
– niebranie ze sobą gotówki ani kart płatniczych.

Organizatorzy akcji uświadamiają, że wbrew pozorom, prezentacje produktów nie mają charakteru towarzyskiego i praktycznie w każdym przypadku są próbą namówienia do zakupu. Natomiast zalety konkretnych produktów zawsze są wyolbrzymiane,
a ich ceny zdecydowanie przewyższają realną wartość.

Nie tylko pokazy produktów

Akcja ostrzegawcza dotyczy również oszustw związanych z namowami do podpisania umów z usługodawcami. Naciągacze precyzyjnie wyszukują adresy i numery do osób starszych, by przedstawiać im „wyjątkowe oferty”. Obiecują niższe rachunki
za prąd, wodę, gaz czy telewizję. Nie znając szczegółów, ale słysząc o zaletach oferty, seniorzy często godzą się na nowe warunki. Drobny druk i zawiły język, w jakim sporządzona zostaje umowa sprawiają, że ostatecznie podpisują dokumenty, nie mając pojęcia, że będzie ich to słono kosztować.

10% seniorów padło ofiarami oszustwa

Skala oszustw dokonywanych na osobach starszych jest w Polsce wręcz zatrważająca. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że aż 10% osób powyżej 65. roku życia padło ofiarą próby wyłudzenia. Projekt „Bezpieczny senior” kierowany jest
do wszystkich osób po 60. roku życia. Poza emisją spotów ostrzegawczych, w newralgicznych miejscach Łodzi pojawią się również ulotki i plakaty, z których osoby starsze dowiedzą się, jakie są ich prawa i jak postępować, gdy pojawią się podejrzenia, że padło się ofiarą oszustwa.

Podstawą zawsze powinna pozostać zasada ograniczonego zaufania i zyskanie czasu na konsultację wszelkich ofert z osobami trzecimi, np. rodziną lub znajomymi.