Polej olej! Oleje ważnym składnikiem diety i doskonałym dodatkiem do warzyw.

Polej olej! Oleje ważnym składnikiem diety i doskonałym dodatkiem do warzyw.

Wybierając oleje, których używamy w kuchni, warto sprawdzić jaki wpływ mają na nasz organizm. Oto kilka z nich, które na pewno warto włączyć do swojej codziennej diety.

 

Olej lniany

Olej lniany powinien stać na honorowym miejscu w naszej kuchennej szafce.
Już w starożytności został okrzyknięty płynnym złotem. Nie bez powodu, ponieważ zawiera duże ilości kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które mają zbawienny wpływ na nasz organizm. Kwasy Omega 3 i Omega 6 są przecież niezbędne dla jego prawidłowego funkcjonowania.

Olej lniany wspomaga działanie wątroby, zapobiega rozwojowi chorób układu krążenia,   a także przeciwdziała rozwojowi schorzeń neurologicznych np. choroba Alzheimera czy stwardnienie rozsiane. Ponadto działa też korzystnie na naszą skórę pomagając  m.in. w walce z łupieżem czy alergią.

Olej lniany w kuchni

  • jest doskonałym dodatkiem do potraw na zimno, np. surówek czy śledzi.
  • nie nadaje się do smażenia, ale doskonale sprawdzi się w towarzystwie gotowanych warzyw, lub dodatek do zup i kasz (polewamy bezpośrednio na talerzu).
  • ma specyficzny, lekko gorzki smak, ale warto się do niego przyzwyczaić.

Olej lniany tłoczony na zimno po otwarciu przechowujemy w lodówce, maksymalnie 3 miesiące. Najlepiej wybierać olej w ciemnej butelce.

 

Surówka z olejem lnianym

Składniki:

  • 1 marchewka
  • szklanka kapusty kiszonej
  • 2 łyżki oleju lnianego

Marchewkę ścieramy na drobnych oczkach tarki, kapustę szatkujemy. Całość mieszamy z olejem. Podajemy jako dodatek do obiadu (do ziemniaków, mięs, ryb).

 

Olej rzepakowy

Choć używamy go na co dzień, nie zawsze zdajemy sobie sprawę jakie korzyści niesie dla naszego organizmu.

Nasz rodzimy olej rzepakowy może pochwalić się wyjątkowo korzystną dla nas proporcją kwasów tłuszczowych, gdzie niemal 90% to nienasycone kwasy tłuszczowe. Poza tym jest pełen witamin, zwłaszcza:

  • prowitaminy A
  • witaminy K
  • witaminy E

Dodatkowo zawiera sterole roślinne, które wpływają na obniżenie złego cholesterolu.

Olej rzepakowy w kuchni

  • doskonały do potraw na zimno – sałatek, dressingów.
  • możemy używać również do potraw smażonych (wersję rafinowaną), gdyż temperatura dymienia wynosi około 200 stopni Celsjusza.

 

Oliwa z oliwek

Zawiera dobroczynne kwasy tłuszczowe, Omega-3, Omega-6, oraz stanowiący większość – kwas oleinowy, działający na nasz organizm przeciwzapalnie.

Poza tym oliwa z oliwek:

  • wpływa korzystnie na poziom cukru we krwi
  • działa przeciwnowotworowo
  • obniża ciśnienie krwi
  • jest doskonałym źródłem witaminy E i K, zawiera też silne przeciwutleniacze

Oliwa z oliwek w kuchni

  • jest znakomitym dodatkiem do sałatek, dań z makaronem (główny składnik pysznego pesto), z powodzeniem może też stanowić dodatek do gotowanych warzyw.
  • nadaje się również do smażenia.

Oliwę przechowujemy w chłodnym miejscu, z dala od światła.

Aby w pełni docenić walory smakowe i zdrowotne oliwy, wybierajmy oliwę extra virgin, z pierwszego tłoczenia, w ciemnej butelce.



« (Poprzedni artykuł)



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *