Rutyna – ważne wsparcie dla witaminy C!

Witamina C zwiększa odporność, zwłaszcza jeśli stosujemy ją przed okresem wzmożonego ryzyka zachorowań. Nie każdy jednak wie, że istnieją sposoby, które pozwalają zwiększyć skuteczność witaminy C. Nie bez powodu często spotykamy preparaty witaminowe mające w składzie rutynę. Jej odpowiednią ilość możemy jednak wprowadzić także przy pomocy wybranych produktów spożywczych. Jak działa rutyna i gdzie ją znajdziemy?

 

Rutyna – co to jest i jakie ma właściwości?

Rutyna, dla niektórych lepiej znana pod nazwą rutozyd, to bioflawonoid roślinny po raz pierwszy odkryty w zielu ruty zwyczajnej. Dziś wiadomo, że rutyna występuje powszechnie w wielu roślinach, co jest bardzo korzystne, ponieważ jedynie część tego związku wchłania się do organizmu.

Rutyna wykazuje korzystny wpływ szczególnie na naczynia krwionośne. Zwiększa wytrzymałość i elastyczność ścian naczyń, uszczelnia naczynia włosowate, a tym samym zapobiega opuchnięciom. Działanie to znajduje zastosowanie w leczeniu żylaków i pękających naczynek oraz jako wsparcie przy retinopatii cukrzycowej i miażdżycy. Rutyna w kosmetykach do cery naczynkowej poprawia stan skóry i zmniejsza widoczność pajączków. Związek ten zmniejsza także utlenianie cholesterolu, co dodatkowo wspiera układ sercowo-naczyniowy.

Uszczelnianie naczyń krwionośnych ma istotne znaczenie także w kwestii odporności. Rutyna wzmacnia układ immunologiczny, zwiększa odporność oraz znacznie usprawnia działanie witaminy C. Zastosowanie rutyny zwiększa wchłanianie witaminy C, wzmacnia jej właściwości oraz przedłuża działanie. Z tego względu rutyna jest częstym składnikiem preparatów witaminowych na odporność i przeziębienie.

Nie bez znaczenia pozostaje wpływ rutyny za zdrowie oczu. Uważa się, że rutyna może zmniejszać ryzyko zachorowania na choroby takie jak jaskra, retinopatia i neuropatia. Z kolei korzystny wpływ rutyny na białka organizmu ochroni kolagen i elastynę przez uszkodzeniami, a tym samym wzmacnia ścięgna i stawy.

 

Rutyna – kiedy zachować ostrożność

Długotrwałe stosowanie rutyny w połączeniu z witaminą C powinny skonsultować z lekarzem osoby przyjmujące leki takie jak:

  • Środki zmniejszające krzepliwość krwi;
  • Leki przeciwdepresyjne;
  • Sulfonamidy;
  • Aminoglikozydy;
  • Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ).

 

Produkty zawierające rutynę

Najbezpieczniejszą i jednocześnie najlepiej przyswajaną formą rutyny jest odpowiednia dieta. Związek ten znajdziemy w roślinach takich jak:

  • gryka, oliwki czarne, szparagi, brokuły, papryka, pomidory, kapary, cebula, ziemniaki;
  • dziurawiec, miłorząb japoński, eukaliptus, bez czarny, szczaw;
  • figi, brzoskwinie, jabłka, śliwki, morele, jagody, wiśnie, winogrona, maliny;
  • arnika, czarny bez, porzeczka, aronia, rokitnik, macierzanka, mięta, dziurawiec;
  • owoce cytrusowe: pomarańcze, grejpfruty, mandarynki.





Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *